REKLAMA

Szwedzka destylarnia spirytusu wykorzystuje hybrydową ciężarówkę Scania do potrzeb transportowych

W mieście Åhus w południowej Szwecji znajduje się firma Absolut Company, producent znanej na całym świecie marki wódki pod tą samą nazwą. Założona w 1879 roku, podobnie jak Scania, stanowi znaczącą część szwedzkiego dziedzictwa przemysłowego. Oba podmioty również mocno angażują się w zrównoważony rozwój. W Åhus można więc zobaczyć niezwykle limitowaną hybrydowo-elektryczną ciężarówkę Scania P 320. Widoczną, ale ledwo słyszalną, gdyż technologia sprawia, że jest cicha. Niemniej trudno ją przeoczyć gdy jedzie, używana przez lokalne przedsiębiorstwo transportowe Åhus Åkeri do przewozu słynnego produktu Absolut w białej naczepie z charakterystycznym niebieskim logo Absolut.

Scania Absolut Producent

Klimat pierwszy dla właściciela hybrydy

Hybryda, tworząc zestaw o dopuszczalnej masie całkowitej 32000 kg, na energii elektrycznej może przejechać dziesięć kilometrów. To sprawia, że ciężarówka ta staje się przykładem w pełni zrównoważonego rozwiązania, o czym doskonale zdaje sobie sprawę dumny właściciel Andreas Jönsson z Åhus Åkeri. Dla niego wydajność i funkcjonalność są bowiem najważniejsze. Dzięki hybrydzie i flocie ciężarówek na biodiesel jego firma transportowa spełnia wysokie wymagania, jakie Absolut ma wobec swoich dostawców, zachowując zrównoważoną działalność biznesową.

Absolut produkuje rocznie 120 milionów butelek. To Jönsson i jego kierowcy muszą wiele razy dziennie transportować palety z wódką z fabryki Absoluta do swoich magazynów. A ciężarówka nigdy nie wyjeżdża z bez ładunku, ponieważ w drodze powrotnej zabiera do fabryki używane palety. Jönsson mówi „Kupiłem tę hybrydę, bo na pierwszym miejscu stawiamy działania klimatyczne i chcemy być w czołówce. To poprawa emisji, ale także sposób na zmniejszenie poziomu hałasu podczas jazdy po ulicach miast”.

REKLAMA

Fakty

Absolut został założony przez Larsa Olssona Smitha w 1879 roku. Jakość i dobre warunki dla pracowników to wartości, które nadal są aktualne. Proces destylacji jest niezwykle zrównoważony, a produkt uboczny codziennie karmi ponad 250 000 świń.

Hybryda to Scania P 320. Przy masie zestawu 32000 kg w trybie w pełni elektrycznym pokonuje do 10 km. Może zabierać ładunek o masie do 14000 kg. Działa również na odnawialnym biodieslu HVO100.

Lokalny transport produktów lokalnych

Nic dziwnego, że Åhus Åkeri bywa doceniane za swoją pracę i zaangażowanie w jakość, środowisko oraz bezpieczeństwo i zdrowie. Działalność firmy Jönsson-a stale zmniejsza emisje i dzięki temu zaangażowaniu stara się ona być wzorem do naśladowania dla branży. Ale okazuje się to też niezbędne, aby zachować przypisanie do Absolut. „Jesteśmy lokalną firmą zajmującą się transportem lokalnych produktów. Od pól pszenicy po szkło w butelce, wszystko można prześledzić co do jego pochodzenia”- mówi Jönsson, który uważa, że gdybyśmy mogli wizualizować emisje, ludzie mogliby lepiej zrozumieć, co dzieje się z naszą planetą.

Absolutne zaangażowanie

Absolut ciężko pracuje, aby zminimalizować swój wpływ na klimat, angażując dostawców takich jak Åhus Åkeri. Peter Neiderud, dyrektor ds. łańcucha dostaw, jakości i środowiska w Absolut, mówi: „Nasz proces destylacji jest neutralny dla klimatu. Teraz pracujemy nad transportem do i z naszych obiektów”. W 2018 roku firma świętowała osiągnięcie celu na 2020 rok dwa lata przed planem. Celem było zapewnienie, że 80% transportu przychodzącego pozostaje wolne od paliw kopalnych. Obecnie nacisk kładzie się na dalsze zapewnianie jak największej wydajności i przyjazności dla klimatu. Efektywność i przyjazność dla klimatu to także koncepcje dobrze współgrające z Jönssonem. „Niemożliwe byłoby zainwestowanie w nowe ciężarówki w 2028 roku i osiągnięcie neutralności klimatycznej już w 2030 roku. Potrzeba dużo bardziej zaawansowanego planowania i silnej woli, aby coś zmienić”. Niemniej jaki wpływ na środowisko i na ogólne emisje będzie miała nowa hybryda w Åhus Åkeri, jest zbyt wcześnie, aby powiedzieć. Zarówno Absolut, jak i Jönsson będą monitorować, jak dobrze sobie ona radzi, w taki sam sposób, w jaki jego kierowcy otrzymują miesięczne zestawienia ich ogólnych wyników. Bez względu na to, co się stanie, Jönsson nadal będzie podnosić poprzeczkę. „Ta hybryda jest o krok bliżej do przyszłości bez paliw kopalnych”.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA