[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

T Pod – kolejna prototypowa ciężarówka Poziomu 4.0 Cz.4

Czwarta rewolucja przemysłowa to termin ukuty przez specjalistów niemieckich. Niemniej bardzo szybko trafił on do powszechnego użytku, a obrazuje ostatnie zmiany, jakim przede wszystkim podlegają gospodarki krajów wysoko rozwiniętych. Do zasadniczych wyznaczników tych zmian i zarazem podstawowych wyróżników charakteryzujących tzw. Poziom 4.0 należą postępujące digitalizacja i cyfryzacja, łączność i sieciowość, automatyzacja i autonomizacja oraz proekologizacja.

Einride AB to start-up – firma technologiczna związana z biznesem transportowym, z siedzibą w Sztokholmie w Szwecji. Została założona w 2016 roku przez Roberta Falcka, Filipa Lilję i Linnéa Kornehed-a. Jej nazwa nawiązuje do nordyckiego boga piorunów i błyskawic – Thora i oznacza „samotnego jeźdźca”. Opracowuje zrównoważony system transportu oparty na samojezdnych samochodach elektrycznych - projektuje mianowicie i produkuje pojazdy elektryczne i samobieżne - autonomiczne. Wiosną 2017 roku wprowadziła swój pojazd transportowy – Einride Pod, czyli elektryczną ciężarówkę, w ogóle pozbawioną kabiny. Pierwszy pełnowymiarowy prototyp tak zwanego T-Pod został ujawniony 4 lipca 2017 roku podczas Almedalen Week w Visby w Szwecji. Także w 2017 roku Einride ogłosiło nawiązanie współpracy z Lidlem, a w 2018 roku z wiodącym operatorem logistycznym – globalnym dostawcą logistyki DB Schenker. Dokładnie Einride i DB Schenker zawarli umowę handlową w kwietniu 2018 roku. Obejmuje ona pilotaż w Jönköping i opcję dla dodatkowych autonomicznych samochodów na arenie międzynarodowej. Natomiast 12 lipca 2018 roku, podczas Goodwood Festival of Speed, Einride ujawniło tzw. samobieżny pojemnik na drewno, będący autonomiczną i całkowicie elektryczną ciężarówką do przewozu drewna. Do tego 5 listopada 2018 roku podmiot i DB Schenker zainicjowali pierwszy system – instalację autonomicznej, całkowicie elektrycznej ciężarówki T-Pod. Początkowo weszła ona do eksploatacji w obiekcie DB Schenker – magazynie położonym w Jönköping w środkowej Szwecji. Była to pierwsza tego rodzaju komercyjna instalacja na świecie.

REKLAMA

Te jazdy próbne, podczas których auto przemieszczało m.in. palety, pozwoliły na zebranie pierwszych doświadczeń, dotyczących poprawności funkcjonowania systemu, w tym sprawdzenia działania pilota oraz ogólnie zapoznania się z tą innowacyjną technologią. Niedługo potem, bo 7 marca szwedzka agencja transportowa stwierdziła, że T-pod jest w stanie działać zgodnie ze szwedzkimi przepisami ruchu drogowego. 11 marca agencja ta zatwierdziła więc wniosek Einride o rozszerzenie pilotażu na drogę publiczną. Zezwolenie dotyczy niewielkiej odległości na drodze publicznej w strefie przemysłowej – między magazynem a terminalem towarowym, gdzie prędkość ruchu pozostaje zazwyczaj niska, i jest ważne do 31 grudnia 2020 roku. Na tej podstawie, mając pozwolenie na krótkie przejazdy między magazynem a terminalem po drodze publicznej w strefie przemysłowej w Jonkoping, już w maju 2019 roku kapsuła Einride rozpoczęła codzienne jazdy po zwykłych ulicach, stając się pierwszym komercyjnym rozwiązaniem tego rodzaju. Sama oficjalna inauguracja przedsięwzięcia odbyła się 15 maja w obiekcie DB Schenker w Jönköping, czyli tam, gdzie prowadzono pierwsze testy i gdzie trwać będą dalsze próby. Przy czym w trakcie wykonywania tych operacji dozwolona jest prędkość do 5 km/h.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij