REKLAMA

T815-7 Force z integralnymi kabinami pancernymi dla czeskiej straży pożarnej.

W środę, 10 października, przedstawiciele straży pożarnej Republiki Czeskiej przejęli w siedzibie HZS CR w Jihlavie dwa zupełnie nowe i wyjątkowe pojazdy ratowniczo-gaśnicze na podwoziu TATRA z zabudową CZS 40 Titan w postaci wysoce wydajnych działek i zbiorników na środki płynne. Przy czym po raz pierwszy ciężarówki te oficjalnie zaprezentowano publicznie podczas uroczystości czeskiej Armii oraz Służb Ratownictwa i Bezpieczeństwa, jaka odbyła się w Pradze w dniu 28 października z okazji obchodów 100-lecia Republiki Czechosłowackiej.

Producent
Fot. Producent

Oba te auta będą wykorzystywane przez Służbę Ratowniczą Straży Pożarnej Republiki Czeskiej – dokładnie będą służyć w oddziałach ratowniczych w Hlučínie i Zbirohu, a trzeci egzemplarz jest planowany do wprowadzenia do eksploatacji przez firmę ratowniczą w Jihlavie. Są przeznaczone do interwencji na obszarach o wysokim ryzyku. Dlatego wyposażono je w integralnie opancerzoną kabinę i wytrzymałe nadwozie oraz podwozie o niezwykle odpornej konstrukcji. W rezultacie nie tylko chronią załogę, ale i całe wyposażenie specjalistyczne zabudowy. Zgodnie z planami Straży Pożarnej Republiki Czeskiej te nowe nabytki w służbie mają zastąpić czołgi straży pożarnej SPOT-55, które są przestarzałe zarówno technicznie, jak i moralnie, wskutek czego będą stopniowo wycofywane.

Pojazdy typu Titan z CZS 40 mogą być rozlokowane na zagrożonych obszarach – w zanieczyszczonym środowisku, nadając się do samodzielnego czy w większym zespole prowadzenia akcji gaśniczych lub rozpoznawczych i monitorujących w razie wypadków w zakładach chemicznych i petrochemicznych lub w miejscach z niewybuchami, materiałami wybuchowymi czy butlami z gazem pod dużym ciśnieniem. Mogą być też stosowane przy dużych pożarach lasów itp.

REKLAMA

Podstawę CZS 40 stanowi wypróbowany i przetestowany samochód Tatra z rodziny FORCE z podwoziem w konfiguracji układu napędowego 8x8. Specjalistyczne nadwozie wykonał inny czeski podmiot – firma THT Polička. Podwozie Tatra T815-7M0RC1.371 ma cztery osie z wyłącznie pojedynczym, terenowym ogumieniem, z regulacją ciśnienia w oponach i centralnym systemem pompowania kół, sterowanym bezpośrednio przez kierowcę z jego fotela. Koła osi trzeciej i czwartej są skręcane przy prędkościach do 30 km/h, za pomocą specjalnego układu elektroniki pokładowej i przeciwnie do obrotu kierowanych kół dwóch osi przednich, dla poprawy manewrowości – redukcji promienia skrętu. Napęd pochodzi od 6-cylindrowego, rzędowego silnika Cummins ISM500 o mocy maksymalnej 373 kW/500 KM i jest przenoszony przez w pełni automatyczną skrzynię biegów Allison 4500R ze zintegrowanym zwalniaczem. Integralnie opancerzona, czterodrzwiowa, czteroosobowa kabina spełnia wymogi poziomu 2 dla ochrony balistycznej i 2a/2b dla przeciwminowej, zgodnie ze standardem wojskowym STANAG 4569. W efekcie może chronić załogę przeciwko skutkom wybuchów min przeciwpancernych o ekwiwalencie 6 kg TNT w dowolnym miejscu pod kabiną lub wokół podwozia. Kabinę tę zaopatrzono także w systemy ochrony załogi przed skutkami użycia substancji chemicznych, biologicznych, radioaktywnych i innych toksycznych, w tym przed następstwami użycia broni masowego rażenia.

Załoga składa się z dowódcy i dwóch inżynierów. Czwarte miejsce przeznaczono zaś dla ewentualnej ewakuacji osoby poszkodowanej. Elementy kontrolne systemów gaśniczych są podwojone – ich nadzór i sterowanie nimi są możliwe z siedzenia dowódcy i z fotela kierowcy. Szyby pancerne da się wyekwipować w zdejmowaną osłonę z drutu - siatkową, natomiast drzwi kabiny połączono z pneumatycznym układem auta, co ułatwia ich obsługę podczas otwierania i zamykania. Zabudowę zaprojektowano z kolei tak, aby wytrzymała uszkodzenia mechaniczne, takie jak spadające fragmenty ruin budynków lub przejazd przez lasy. We wnętrzu tej zabudowy znajduje się zbiornik zawierający 12000 litrów substancji gaśniczych. Sprzęt do pompowania THT PJA 4000 obsługuje się zdalnie za pomocą elementów sterujących i ekranów dotykowych. CZS 40 Titan ma dwa działka: jedno o maksymalnej wydajności 1000 litrów na minutę z przodu kabiny, drugie z dyszą, o maksymalnej wydajności 4000 litrów na minutę. Oba dostały kamerę dedykowaną do przesyłania obrazu na wyświetlacz kabinowy. Poza tym ciężarówka otrzymała: wysuwany maszt z kamerą poglądową, kamerą na podczerwień i dalmierzem laserowym oraz dodatkowe kamery wbudowane w boki i tył kadłuba. W efekcie możliwa stała się zdalna transmisja bezprzewodowa w czasie rzeczywistym. Do tego wszystkie obwody paliwowe, olejowe i powietrzne pojazdu są chronione przed ogniem i ciepłem, a podwozie, zabudowa i kabina są chronione przed promieniowaniem cieplnym przez system dysz do samoobrony, rozpylających wodę bądź mieszaninę wody i innych substancji gaśniczych ewentualnie neutralizujących.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA