[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

TATRA TRUCKS upamiętnia 170 lat swojego funkcjonowania Cz.1

TATRA TRUCKS jest jedną z najbardziej znanych czeskich firm inżynieryjnych oraz może pochwalić się jedną z najdłuższych tradycji wytwarzania pojazdów kołowych na świecie. W czerwcu przedsiębiorstwo z Kopřivnice upamiętnia bowiem 170. rocznicę swojego założenia.

W ostatnich latach TATRA TRUCKS uczciła kilka ważnych wydarzeń ze swojej historii. W 2017 roku minęło 120 lat od wyprodukowania przez nią pierwszego auta osobowego z silnikiem spalinowym, rok później obchodzono zaś 120 lat od powstania pierwszej ciężarówki silnikowej Kopřivnice. W ubiegłym roku przypomniano z kolei o 100 latach marki TATRA, którą jej samochody noszą na masce do dzisiaj. Natomiast na rok 2020 przypada już 170 rocznica istnienia podmiotu. Co więcej, mimo że kilkakrotnie w przeszłości zmieniał on swoją nazwę i status prawny oraz właścicieli, ciągłość produkcji samochodów oraz lokalizacja fabryki pozostają niezmienione.

Wszechstronna firma i znana marka

Tatra jest jednym z najstarszych na świecie wytwórców pojazdów z nieprzerwaną historią oraz jednym z najstarszych producentów ciężarówek i aut z silnikami spalinowymi w historii. Długą historię firmy, znanej dzisiaj jako TATRA TRUCKS, zaczęto pisać w czerwcu 1850 roku. W tym czasie miejscowy Ignác Šustala rozpoczął działalność gospodarczą w Kopřivnicach. Najpierw poświęcił się budowie wagonów i powozów, później dodał budowę wagonów kolejowych.

REKLAMA

W 1897 roku firma, która kilka lat wcześniej przeszła w ręce nowych właścicieli, przygotowała pierwszy samochód osobowy o nazwie Präsident, a rok później z bram fabryki Kopřivnice wyjechała pierwsza ciężarówka. W 1904 roku właściciele przenieśli siedzibę administracyjną - rejestrową przedsiębiorstwa Kopřivnice do Wiednia, wskutek czego stopniowo przyjmowano nazwę Nesselsdorfer Automobile, wywodzącą się od niemieckiej nazwy Kopřivnice. Od 1911 roku w samochodach zaczęto stosować logo NW, a później orła dwugłowego z napisem Nesselsdorfer.

Koniec I wojny światowej stał się kluczowy dla dalszej historii firmy i marki TATRA. Zgodnie z ustawą o tzw. Nostryfikacji w Nowej Republice Czechosłowackiej siedziba administracyjna spółki została przeniesiona z powrotem do Kopřivnic. Dlatego mniej więcej w tym samym czasie zamiast niemieckiej spółka zaczęła używać czeskiej nazwy Kopřivnická vozovka. Ponadto od 1919 roku powstające w Kopřivnicach auta nosiły markę TATRA, wymyśloną podczas powojennych testów samochodu typu U w Tatrach Słowackich. Jednak nazwa TATRA pojawiła się w nazwie podmiotu dopiero w 1927 roku, kiedy zakłady Kopřivnice stały się Závody Tatra – spółką akcyjną zajmującą się budową samochodów i wagonów kolejowych. Przy czym sam znak TATRA został zarejestrowany jako znak towarowy w połowie lat 30. XX wieku.

Kolejny jeden z ważnych kamieni milowych w historii Tatry przypada na 1923 rok. Wówczas światowej sławy projektant tatrzański Hans Ledvinka opracował unikatowy system podwozia, znany jako „koncepcja Tatra”. Składa się on z centralnej rury nośnej i wahliwych niezależnie zawieszonych półosi, będących wyznacznikami ciężarówek TATRA do dnia dzisiejszego.

Kolejnym fundamentalnym wkładem Tatry w historię motoryzacji przed II wojną światową były słynne samochody aerodynamiczne. W latach 30. XX wieku TATRA jako pierwsza na świecie masowo bowiem produkowała i sprzedawała wersje osobowe z aerodynamicznymi nadwoziami. Były to słynne modele T 77, T 87 i T 97, T 82, T 85 lub T 72. Formowały one szkielet zaopatrzenia armii czechosłowackiej i były szeroko stosowane w innych krajach.

W tym czasie TATRA kontynuowała też produkcję pojazdów do transportu kolejowego, czego przykład stanowi wyjątkowy motorowy wagon osobowy M 290 Slovenská strela. Przetrwał on do dzisiaj, a obecnie znajduje się w trakcie wymagającej renowacji. Jednocześnie w tamtym okresie – latach 30. ubiegłego wieku – fabryka poświęciła się wytwarzaniu samolotów i silników lotniczych, czego przykładem jest samolot sportowy serii T 101/201, będący bezpośrednim poprzednikiem słynnej Czechosłowacji. Co więcej, powojenny samolot z serii Zlin trener – Typ T 101 zachował nawet swoje czechosłowackie przedwojenne korzenie – rekord przebytej odległości, gdyż w 1938 roku załoga poleciała nim do Chartumu w Sudanie.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA