[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

TATRA TRUCKS upamiętnia 170 lat swojego funkcjonowania Cz.2

TATRA TRUCKS jest jedną z najbardziej znanych czeskich firm inżynieryjnych oraz może pochwalić się jedną z najdłuższych tradycji wytwarzania pojazdów kołowych na świecie. W czerwcu przedsiębiorstwo z Kopřivnice upamiętnia bowiem 170. rocznicę swojego założenia.

Ciężarówki stają się podstawą produkcji
Po drugiej wojnie światowej TATRA stała się w Czechosłowacji głównie producentem ciężarówek klasy tonażowej ciężkiej do użytku cywilnego i wojskowego. Dostarczyła także dziesiątki tysięcy sztuk tych samochodów do krajów na prawie wszystkich kontynentach. Bardzo dobrą reputację marki w kilkudziesięciu państwach rozpowszechniły typy T 111, T 138, T 148, T 813 i T 815. Ponadto kontynuowano produkcję limuzyn o wyjątkowych rozwiązaniach technicznych i oryginalnych nadwoziach. Były to modele T 600 Tatraplán, T 603 lub T 613. TATRA budowała też odmiany wyścigowe, które odniosły sukces na wielu torach. Na szczególną uwagę zasługuje tu typ T 607 Monopost, zbudowany zgodnie ze specyfikacją czasu obowiązującą w samochodach F1, lub T 602 Sport bądź T 605. W konkurencyjnych wariantach ciężarówek TATRA regularnie i skutecznie uczestniczyła zaś w prestiżowych maratonach – terenowych rajdach długodystansowych, takich jak Rajd. Dakar, Silk Way Rally albo Africa Eco Race.

W lata 90. firma Kopřivnice wkroczyła w nowe środowisko gospodarcze, w którym produkcja opierała się głównie na znanej linii modeli T 815. Na początku tej dekady znak towarowy TATRA uzyskał status znanego znaku towarowego, nadany przez Urząd Własności Przemysłowej. Zestaw znaków towarowych TATRA, dziś zarejestrowany w ponad stu krajach na całym świecie, stanowi zatem ważną część wartości TATRA TRUCKS. Kolejny kamień milowy przypada na rok 1998, gdy zakończono montaż wersji osobowych. Od tego momentu podmiot koncentruje się wyłącznie na ciężarówkach i wydaniach specjalnych na rynek cywilny oraz do celów wojskowych, od dziesięcioleci będących podstawą portfela produkcji i sprzedaży.

REKLAMA

W ostatniej dekadzie ubiegłego wieku TATRA zaczęła również stopniowo penetrować inne rynki, na których klienci wymagali określonych modyfikacji i kompletacji pojazdów. Dlatego dostępne propozycje poszerzono o instalowane w samochodach silniki i przekładnie obcego pochodzenia. Ekspansji na nowe obszary zbytu pomogła jeszcze udana eksploatacja ciężarówek TATRA w barwach armii czechosłowackiej i amerykańskiej podczas operacji wojskowych Desert Shield i Desert Storm w Iraku na początku lat 90. XX wieku. W połowie tej dekady doświadczenia wyniesione z Bliskiego Wschodu znalazły bowiem odzwierciedlenie w projekcie T 816 LIWA. Dzięki niemu mianowicie TATRA wygrała pierwszy duży kontrakt poza tradycyjnymi strefami sprzedaży oraz po raz pierwszy zgodnie z wymaganiami klienta w dostarczanych wyrobach zastosowała kluczowe zagraniczne komponenty, takie jak silniki i skrzynie biegów.

Ważny dla teraźniejszości przedsiębiorstwa z Kopřivnice pozostaje rok 2004, kiedy światło dzienne ujrzały dwie zupełnie nowe linie, czyli T 815-7 (FORCE) i T 810 (TACTIC). Przygotowując obie te serie projektanci opierali się na wymaganiach dotyczących nowoczesnych pojazdów wojskowych. Był to słuszny wybór, gdyż od kilku lat stopniowo Force i Tactic stają się podstawą potencjału logistycznego czeskiej armii. Przy tym znalazły swoje ważne miejsce w sferze cywilnej, szczególnie wśród strażaków i ratowników.

Niemniej w ciągu ostatniej dekady najważniejszym wydarzeniem – kamieniem milowym w funkcjonowaniu fabryki było przejęcie jej przez czeskich właścicieli w 2013 roku. Po tej renacjonalizacji firma została zrestrukturyzowana i ustabilizowana oraz za pośrednictwem właścicieli – Michała Strnada i René Matera – powiązana z wiodącymi czeskimi grupami holdingowymi CZECHOSLOVAK GROUP i PROMET GROUP. Dzięki temu marka TATRA jest postrzegana przez klientów jako wiarygodny partner biznesowy, a czeska opinia publiczna od dawna uważa ją za część dziedzictwa narodowego. Świadczą o tym między innymi regularne plasowania się na szczycie sondaży publicznych „Marka, z której Czesi są najbardziej dumni” oraz „Tradycyjna czeska marka”.

Obecnie TATRA TRUCKS produkuje cztery standardowe serie modelowe na trzech platformach podwoziowych i współpracuje ze spółkami Grupy CZECHOSLOVAK, posiadającymi specjalne uprawnienia i pojazdy wojskowe. Gama PHOENIX to kluczowy element programu produkcji ciężarówek od 2011 roku. Wykorzystuje połączenie podwozia koncepcji Tatra i podzespołów renomowanych światowych wytwórców. FORCE został przeznaczony głównie dla sił zbrojnych, strażaków i ratowników, ale bywa również stosowany w sektorze wydobywczym i budowlanym. Linia biznesowa TACTIC składa się ze średnich ciężarówek z ramą w układzie drabinowym i sztywnymi osiami portalowymi własnego projektu. Jej przedstawiciele służą przeważnie do celów wojskowych. Natomiast typoszereg TERRA występuje jako wyimaginowany następca legendarnego rzędu T 815. Jego podstawę stanowią ponownie oryginalne podwozie Tatra wyposażone w zmodernizowaną kabinę oraz chłodzone powietrzem silniki TATRA i skrzynie biegów Tatra. Pojazdy TERRA w pierwszym rzędzie są dedykowane dla strażaków i budownictwa.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA