REKLAMA

TIGON - unikalne gaszenie pożarów

TATRA TRUCKS a.s. połączyła siły z jednym z trzech największych na świecie producentów sprzętu i wyposażenia dla straży pożarnej – austriacką Grupą Rosenbauer.

Producent
Fot. Producent

Dzięki tej kooperacji powstał niezwykle unikatowy ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy TIGON. Sam segment wariantów pożarniczych i ratowniczych pełni bardzo dużą, wręcz strategiczną rolę dla TATRA TRUCKS a.s. W perspektywie długoterminowej może na niego przypadać nawet od 10% do 15% rocznej produkcji zakładu.
Specjalne wersje dla straży aut Tatry cieszą się ogromną popularnością wśród profesjonalistów i klientów, nie tylko pod względem swoich wysokich osiągów taktyczno-technicznych, ale i pod względem stabilności jazdy oraz wydajności, wynikłych z unikatowej koncepcji budowy podwozia. Powstałe według tzw. Koncepcji Tatry wieloosiowe podwozie ma przede wszystkim centralną rurę nośną zamiast klasycznej ramy typu drabinowego oraz niezależnie zawieszone półosie wahliwe zamiast tradycyjnych osi sztywnych. Do tego w pierwszym rzędzie dochodzi pneumatyczny układ zawieszenia wszystkich osi, oznaczający możliwości regulacji wysokości względem położenia neutralnego oraz zapewniający wysoką stabilność na każdej powierzchni, w tym na szybkich, gładkich nawierzchniach typowych dla dużych zakładów przemysłowych lub lotnisk i innych analogicznych obiektów.
Wysoka stabilność obsługi
Głównym celem w rozwoju i budowie zupełnie nowej, radykalnie zaprojektowanej pożarniczej odmiany ratowniczo-gaśniczej o nazwie TIGON było przygotowanie specjalnego wydania o bardzo dużych zdolnościach bojowych, bez względu na to, w jakich warunkach klimatycznych i terenowych byłoby ono zmuszone do działania. Rezultat stanowi wyjątkowy pojazd do tzw. zastosowań przemysłowych, odpowiedni do wszelkich zadań przeciwpożarowych, w tym tych, które wykraczają poza możliwości bojowe istniejących standardowych jednostek samochodowych.
W układzie konstrukcyjnym TIGON złożono w oparciu o 4-osiowe podwozie, po demilitaryzacji, z hybrydowej – cywilno-militarnej linii T815-7 BOR FORCE. Podwozie to wywodzi się więc z odpowiedniej linii pojazdów użytkowych i zawiera wszystkie najnowsze rozwiązania konstrukcyjne, dające podstawę do uzyskania całkowicie unikatowych właściwości jezdnych. Zaopatrzono je w specjalnie dopasowaną fabryczną kabinę wydłużoną, załogową, czterodrzwiową, 5-osobową, z miejsami w układzie 1 + 2 + 2. Już na pierwszy rzut oka ten czteroosiowy model TIGON imponuje kołami z pojedynczymi, terenowymi, balonowymi oponami o rozmiarze 24,00 R21 i rozstawem osi 4490 mm, ale głównie swoimi wymiarami zewnętrznymi. Cechują go długość 12 285 mm, całkowita szerokość 2900 mm oraz całkowita wysokość 3700 mm. W ramach projektu TIGON można zamówić typy cztero- lub pięcioosiowych, powstałe w oparciu o tę samą modułową bazę komponentową.
W szczególności już sama ogólna szerokość samochodu sugeruje, że jest to specjalny model ratowniczo-gaśniczy, zaprojektowany do interwencji głównie poza konwencjonalną siecią drogową, w dużych obiektach przemysłowych i innych podobnych miejscach. Wyróżnia go całkowita dopuszczalna masa na poziomie 43000 kg, oznaczająca znaczne zapotrzebowania na moc i wysokie przyspieszenie oraz bardzo dużą osiąganą prędkość maksymalną. Dlatego w charakterze źródła napędu występuje tu, 6-cylindrowy, rzędowy silnik Volvo TAD164VE-B. Spełnia on normę czystości spalin Tier 2, ma 16,12 .litra pojemności i uzyskuje moc maksymalną 515 kW/700 KM. Ponadto silnik znajduje się nie w kabinie, a wraz z okładem chłodzenia za nią – potężna chłodnica po lewej stronie, co powoduje, że kabina zapewnia bardzo kompaktową i zwartą sylwetkę oraz ogólnie bardzo dobrą – zredukowaną wysokość auta.

Przenoszenie momentu obrotowego na koła wszystkich czterech osi zapewnia w pełni automatyczną skrzynię przekładniowa Allison 4800, uzupełniona przez skrzynię rozdzielczą TATRA z biegami terenowym i szosowym. Do tego przystawka odbioru mocy niezależna od układu sprzęgła umożliwia pojazdowi pracę w trybie pump-and-roll, to znaczy w skrócie, że możliwe są jednoczesna jazda i zasilanie od przystawki odbioru mocy autopompy układu wodno-pianowego.
Poza tym projekt TIGON pomógł opracować rozwiązanie projektowe, które przeszło wszystkie niezbędne testy w celu certyfikacji pojazdów przeciwpożarowych odpowiednich do operacji na lotnisku.
Woda i piana
Specjalistyczna zabudowa, która jest produktem Rosenbauera, wykorzystuje materiał aluminiowy w postaci płaskich blach ciętych laserem, wzmacniających elementów przestrzennych i specjalnie ustrukturyzowanych, zmniejszających masę całej konstrukcji części w postaci "uli". Oba główne zbiorniki, zarówno na wodę o pojemności 9000 l, jak i na środek pianotwórczy o pojemności 3500 l, są wykonane z polipropylenu i w razie potrzeby mogą służyć do transportu wodę pitnej. Korpus jest montowany na ramie pomocniczej podwozia za pomocą elastycznych tzw. silentbloków.
System gaśniczy obejmuje standardową autopompę Rosenbauer N80 o ciśnieniu roboczym 10 barów i wydajności do 8000 l/min i wysokociśnieniową autopompę Rosenbauer H5 o ciśnieniu roboczym 40 bar i wydajności do 500 l/min. W układzie wodno-pianowym TIGON są tez wykorzystywane Rosenbauer HYDROMATIC i Rosenbauer FIXMIX 2.0E – dozwonik środka pianotwórczego.
Samochód otrzymał również dwa działka wodno-pianowe, oba zdalnie sterowane. Zamontowane na dachu umieszczono w napędzanej elektrycznie nowej obrotowej wieżyczce Rosenbauer RM 80C – jego maksymalną wydajność określono na 9500 l / m przy ciśnieniu roboczym 10 barów. Maksymalna zasięg rzutu środków gaśniczych równa się 100 m, kąt nachylenia działka -20º do + 70º, obrót wieżyczki pełne 360º. Drugie z działek to Rosenbauer RM 15C, zamocowane na zderzaku, tuż przed ścianą przednią wagonowej kabiny. Ponownie jest ono sterowane elektrycznie, obsługiwane z wnętrza i ma maksymalną wydajność 2000 l/min przy ciśnieniu roboczym 10 bar lub 540 l/m przy ciśnieniu 40 bar. Jest w stanie podawać środki gaśnicze na odległość do 70 m od pojazdu, z możliwością obrotu 330º, w zależności od kąta nachylenia w zakresie -40º do +80º.

REKLAMA

Dowód dobrej reputacji
Współpraca TATRA TRUCKS a.s. z jednym z wiodących na świecie wytwórców specjalistycznego wyposażenia dla straży pożarnych potwierdza jedynie fakt, że marka TATRA jest w stanie sprostać wymaganiom, które są całkowicie niedostępne dla innych producentów.
Nowoczesne i wysoce wydajne ciężarówki TATRA klasy tonażowej ciężkiej, w połączeniu z wyposażeniem od odpowiednich dostawców akcesoriów z całego świata, stają się kompaktowymi maszynami zdolnymi do zajęcia się wszystkimi zadaniami związanymi z pracą i transportem. Ich wydajność, a szczególnie właściwości jezdne, charakteryzujące się wysoką stabilnością, zarówno na drogach o nawierzchni utwardzonej, jak i poza nimi, a nawet w najtrudniejszym terenie, czynią je unikatową propozycją na rynku.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA