[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Tatra Bauma 2019 Cz.2

Czeska firma coraz lepiej radzi sobie na rynku międzynarodowym, sukcesywnie proponując na nim ciekawsze i bardziej zaawansowane konstrukcje

Fot. Bartosz Wojtowski

Ekspozycja Tatry na targach Bauma dobrze odzwierciedlała wszystkie zaznaczone wyżej tendencje i zjawiska. Stały na niej dwie zindywidualizowane ciężarówki, obie pochodzące z linii Phoenix, stanowiącej owoc współdziałania z DAF-em. W obu przypadkach były to jednostronne - tylnozsypowe wywrotki o dużej pojemności.

Pierwszy prezentowany eksponat przeznaczony dla szwedzkiego dealera Cordestam. Było to 4-osiowe podwozie w konfiguracji 8x8, zaopatrzone w wywrotkę dostosowaną do wymagań szwedzkiego rynku. Dlatego auto ma zmodyfikowany rozstaw osi i zawieszenie VBG zgodne ze skandynawskimi przepisami. Dostało również długą kabinę sypialną z opcjonalnym wyposażeniem, cieszącą się dużą popularnością w Szwecji.

REKLAMA

Drugim wyjątkowym modelem było 5-osiowe wozidło w konfiguracji układu napędowego 10x6, przygotowane dla holenderskiego dealera Loven Trucks. Powstało ono poprzez zwiększenie liczby osi o jedną – do pięciu we wcześniej dostępnej bazie 4-osiowej dodano jeszcze jedną oś – tylną. W sferze użytkowej podwozie to dopasowano zaś do specyficznego ruchu mieszanego, co stawia przed nim znaczne wymagania i zarazem wyzwania. W związku z tym wyposażono je w trzy sterowane osie oraz centralną oś podnoszoną. Sterowane są koła osi pierwszej, drugiej i piątej, tej ostatniej przeciwbieżnie w stosunku do kierowanych kół dwóch pierwszych osi, dla redukcji promienia skrętu i ogólnie poprawy manewrowości. Ten Phoenix będzie mianowicie eksploatowany zarówno na piaszczystych i kamienistych drogach w trudnym i bardzo trudnym terenie, jak i na drogach wysokiej jakości, przeznaczonych do transportu dalekobieżnego. W takich warunkach bezproblemową mobilność w trudnym terenie gwarantują trzy osie napędzane i oznaczające doskonałą zwrotność trzy osie skrętne. Natomiast na normalnych drogach wdrożony system podnoszenia osi centralnej służy zmniejszeniu zużycia paliwa i zużycia opon podczas przewozu długodystansowego.

Ponieważ oba auta w obszarze konstrukcyjnym opierają się na tym samym zasobie kluczowych komponentów, wiele części mają takich samych, a zasadnicze różnice wynikają z innego typu posadowionej kabiny oraz innego rozmiaru ogumienia i innej liczby osi, przekładającej się na masę własną, ładowność, dopuszczalną masę całkowitą oraz długość całkowitą i długość powierzchni do zabudowy.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij