[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.3

Tatra Bauma 2019 Cz.3

Czeska firma coraz lepiej radzi sobie na rynku międzynarodowym, sukcesywnie proponując na nim ciekawsze i bardziej zaawansowane konstrukcje

Fot. Jarosław Brach

Do napędu obu aut służy ten sam silnik - najmocniejsza z dostępnych jednostek Paccar MX-13 – w najnowszym wydaniu, w nastawie o mocy maksymalnej 390 kW/530 KM przy 1675 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 2500 Nm w zakresie 1000-1425 obr/min albo z funkcją Multi-Torque 2600 Nm w zakresie 1000-1460 obr/min. Silnik ten ma 12,9 litra pojemności, 6-cylindrów w układzie rzędowym, turbodoładowanie przez turbosprężarkę ze zmienną geometrią (VTG) i chłodzenie powietrza doładowującego, system wtrysku wysokociśnieniowego common rail z 2 wysokociśnieniowymi pompami paliwowymi zintegrowanymi w bloku silnika oraz, jako standard, wysokowydajny hamulec silnikowy MX Engine Brake. Spełnia normę czystości spalin Euro 6 w następstwie połączenia technologii selektywnej redukcji katalitycznej SCR, recyrkulacji spalin EGR i filtra cząstek stałych DPF. Z jednostką tą współpracuje 6-biegowa, automatyczna skrzynia przekładniowa ZF. Pozostałe komponenty w układzie przeniesienia napędu stanowią już własne wyroby Tatry. 2-biegowa skrzynia rozdzielcza Tatra 2.30TR, o przełożeniach droga i=0,896 lub i=0,94, teren i=2,375 lub i=1,44, z funkcją odłączania napędu na przód bez konieczności zatrzymania pojazdu i ze zmianą przełożeń dokonywaną na postoju, opcjonalnie może zostać zastąpiona przez inną skrzynię Tatry – jednobiegową 1.30TR o przełożeniach i=1,12/1,28/1,46. Wszystkie mosty napędowe są wzmocnione, dwustopniowe, z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionych przez blokady międzymostowe. W zawieszeniu dwóch przednich, kierowanych półosi wahliwych zastosowano poduszki powietrzne, teleskopowe amortyzatory i opcjonalny stabilizator. Wzmocnione zawieszenie tylny półosi wahliwych (heavy combined Tatra suspension) bazuje na poduszkach powietrznych połączonych z resorami piórowymi, amortyzatorach teleskopowych oraz opcjonalnym drążku stabilizatora przy ostatniej osi. W wersji 5-osiowej ostatnią oś w zaopatrzono w elektrohydrauliczny układ sterowania, połączony z układem kierowania dwóch osi przednich. Koła tej osi są skręcane przeciwbieżnie w stosunku do przednich kół kierowanych w celu poprawy manewrowości, w tym zmniejszenia promienia skrętu. W odmianie 5-osiowej na osiach pierwszej, drugiej i piątej na obręczach o rozmiarze 8,5x24 założono opony o rozmiarze 14.00R20. Natomiast na osiach trzeciej i czwartej na obręczach o rozmiarze 9.00x22,5 założono opony o rozmiarze 325/95R24. W odmianie 4-osiowej na dwóch pierwszych osiach na obręczach o rozmiarze 22,5x11,5 założono opony o rozmiarze 385/65R22,5, a na dwóch tylnych na obręczach o rozmiarze 9,00x22,5 opony o rozmiarze 315/80R22,5. Opony w obu ciężarówkach, poza tylnymi w 8x8, są pojedyncze – 8x8 ma z tyły założone bliźniaki, które jednak łatwo da się wymienić na pojedyncze. W dwuobwodowym, pneumatycznym układzie hamulcowym przy wszystkich osiach zastosowano jedynie hamulce bębnowe. W 24-voltowej instalacji elektrycznej, z przygotowaniem dla łącza do systemu FMS, występują akumulatory 2x12V 180 Ah lub opcjonalnie 2x12V 225 Ah i alternator 24 V/80 A. Stalowy zbiornik paliwa cechuje się pojemnością 300 lub 340 litrów, zbiornik AdBlue – 45 litrów. Najnowsze wydanie kabiny pochodzącej z serii DAF CF w 10x6 jest krótkie, dzienne, w 8x8 długie, sypialne. W tej wagonowej, odchylanej hydraulicznie kabinie w standardzie przewidziano miejsca dla dwóch osób – kierowcy i pomocnika, w opcji dla trzech – dochodzi środkowy fotel. Na liście opcji znajdują się także układy niezależnego ogrzewania i klimatyzacji, uzupełniające seryjne, zależne od silnika ogrzewanie wodne, a w 8x8, ze względu na przygotowanie dla odbiorcy szwedzkiego, układ rozruchu w niskich temperaturach – do -40ºC, zawierający wstępnie ogrzewany filtr paliwa z separatorem wody i moduł ogrzewania zabudowy.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij