[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.0

Tatra Bauma 2019 Cz.4

Czeska firma coraz lepiej radzi sobie na rynku międzynarodowym, sukcesywnie proponując na nim ciekawsze i bardziej zaawansowane konstrukcje

Fot. Jarosław Brach

Typ 5-osiowy T158 ma osie wyróżniające się nośnością – przód 2x9000, tył – 2x16000+10000 kg. W rezultacie jego dopuszczalną masę całkowitą określono na 60000 kg, co oznacza ładowność na poziomie ponad 40000 kg. Typ 8x8, ze względu na brak piątej osi, cechuje się dopuszczalną masą całkowitą 52000 kg i ładownością użyteczną przekraczającą 35000 kg. Poza tym typ 5-osiowy charakteryzują: rozstaw osi 2150+2560+1450+1500 mm, zwis przedni 1665 mm, wartość kąta natarcia 32º, wysokość do górnej powierzchni daszku zabudowy nad kabiną 3765+/-30 mm, długość całkowita podwozia 10380+/-30 mm, długość całkowita wraz z zabudową 10870+/-30 mm, zdolność pokonywania wzniesień – dla dopuszczalnej masy całkowitej 60000 kg – 35%, prędkość maksymalna – limitowana – 85 km/h, głębokość brodzenia do 800 mm, a średnica skrętu 17,5+/-1 m. Poza tym auto może dostać centralny system pompowania kół, przyczyniający się do poprawy trakcji podczas operowania w trudnym terenie. Natomiast podstawowe wyznaczniki typu 4-osiowego to: rozstaw osi 2150+2560+1320 mm, szerokość 2550 mm, długość 8550 mm, wysokość 3600 mm, średnica zawracania 23+/-1 m, zdolność pokonywania wzniesień – do 100% - dla dopuszczalnej masy całkowitej 44000 kg oraz prędkość maksymalna 88 km/h.

Na tych podwoziach słowacka firma Vs-Mont posadowiła ciężkie, kopalniane, rynnowe wywrotki tylnozsypowe o objętości skrzyni 18 m³ w 8x8 i 23,5 m³ w 10x6. Jako budulec posłużyła trudnościeralna stal Hardox 450 o grubości – podłoga 8 mm, ściany boczne 5 mm. W okresie zimowym, przy niskich temperaturach, 70% powierzchni wywrotki jest ogrzewane za pomocą gazów spalinowych z układu wydechowego silnika. W opcji da się zamówić matę wibrującą do szybszego rozładunku przewożonego urobku. Oczywiście propozycja Vs-Mont stanowi tylko jedną z wielu dostępnych, a ostateczny wybór co do dostawcy wywrotki Tatra zostawia nabywcy.

REKLAMA

Zdaniem podmiotu oba typy – 4- i 5-osiowy – w roli ciężkiej wywrotki kopalnianej do eksploatacji w kopalniach odkrywkowych albo kamieniołomach stanowi istotną alternatywę w stosunku do: z jednej strony analogicznych ciężarówek proponowanych przez konkurentów, ale zaopatrzonych w klasyczne, sztywne osie, z drugiej wozideł, w dodatku wcale nie tych ze sztywną ramą podwozia, lecz przegubowych. W porównaniu z nimi charakteryzuje się bowiem wyższą osiąganą przeciętną prędkością jazdy oraz niższym zużyciem paliwa w przeliczeniu na przemieszczoną masę ładunku – przetransportowane tony – wykonaną pracę przewozową. W porównaniu z drugimi dochodzą jeszcze znacznie niższe całkowite koszty posiadania i dysponowania – TCO.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij