REKLAMA

Tatra Force AD 2018 dla strażaków

Na największym w Republice Czeskiej pokazie pojazdów pożarniczych oraz spotkaniu ich kierowców i załóg – Pyrocar 2018 – Tatra Trucks jako nowość zaprezentowała zdemilitaryzowany model Force po ostatnich zmianach. Zmiany te dotyczą głównie znacznie ulepszonej kabiny, której konstrukcja i wprowadzone poprawki technologiczne przekładają się na zdecydowany wzrost komfortu pracy oraz bezpieczeństwa jazdy.

Producent
Fot. Producent

Już trzy lata temu zmodernizowana kabina stała się częścią standardowej gamy Force. Wdrożone w niej zarówno udoskonalenia konstrukcyjne, jak i technologiczne spowodowały wyraźne podniesienie komfortu przebywania we wnętrzu oraz bezpieczeństwa ruchu. W tym roku w kabinach przedstawicieli z linii Force pojawiają się kolejne istotne usprawnienia, ponownie ukierunkowane na wzrost tzw. wartości dodanej dla klienta. Dotyczą one m.in. wyższego stopnia funkcjonalności zewnętrznego kształtu kabiny w odniesieniu do typowej eksploatacji pojazdów pożarniczych i ratowniczych.

W przypadku części zewnętrznej przede wszystkim zastosowano dach o całkowicie odmiennym kształcie. Obecnie w przekroju poprzecznym ciężarówki przypomina on trapez, z ramionami opadającymi na boki. Zdaniem Tatry ten nowy kształt czyni go od czoła bardziej zwartym, ułatwiając wjazd w bramy z nisko nad powierzchnią jezdni umieszczoną górną krawędzią czy przejazd przez las, gdy gałęzie mogą uderzać o krańcowe górne krawędzie auta. Kolejnymi modyfikacjami są: odmieniona przednia atrapa z lekkim przetłoczeniem wzmacniającym – wybrzuszeniem do przodu w kształcie dwóch połączonym trapezów – górnego dłuższego i niższego, dolnego krótszego i wyższego – oraz oświetlenie wykonane w technologii LED. To ostatnie zawiera zintegrowane światła do jazdy dziennej, światła przeciwmgielne i reflektory wyposażone w najnowszą i najbardziej wydajną oraz praktyczną technologię.

REKLAMA

Zwiększona przestrzeń dla załogi

Poza częścią zewnętrzną odświeżenie objęło wnętrza kabin. Drzwi mają teraz bardziej skuteczne ograniczniki. Zastosowano też nowe ich środkowe panele z tworzywa, aby zapewnić większą, praktyczną przestrzeń użytkową. M.in. w panelach tych u dołu znajduje się przydatna kieszeń – potężne dolne zagłębienie na rzeczy osobiste czy dokumenty, mieszczące nawet 1,5-litrową butelkę na napoje. Bardziej ergonomiczna i przyjazna w użyciu stała się także tablica wskaźników. Ponieważ koło kierownicy zostało ustawione pod innym kątem, nie przysłaniany nim całkowicie nowy wyświetlacz pokazuje wszystkie niezbędne informacje o pojeździe. Do tego dochodzi kluczowe novum – tzw. GREAT CREW SPACE – Wielka Przestrzeń dla Załogi. Poprzez przesunięcie silnika bardziej do tyłu – bardziej za kabinę, do tyłu dało się również przesunąć oba środkowe siedzenia. Powyższe nie było wcale takie proste z konstrukcyjnego punktu widzenia, gdyż wiązało się z pewną ingerencją w znaczną część systemu napędowego, tym samym stanowiąc złożoną interwencję w całościowe rozwiązania samochodu. Przy czym w tym nowo zaprojektowanym wnętrzu więcej przestrzeni uzyskano nie tylko dla 4-osobowej załogi, rozlokowanej w jednym rzędzie w układzie miejsc 1+2x1+1, ale i w tej kombinacji możliwe staje się zamontowanie ręcznego systemu zmiany biegów – instalacja tradycyjnej mechanicznej skrzyni przekładniowej. W tym kontekście warto zauważyć, że zarówno rodzina Force, jak i pozostałe typoszeregi klasy tonażowej ciężkiej – Phoenix i TERRNo1 – mogą być zaopatrzone w całkowicie automatyczną skrzynię przekładniową. Z punktu widzenia wersji pożarniczych i ratowniczych jest to bardzo ważny element. Dzięki takiej automatycznej skrzyni biegów, nieraz lepiej niż człowiek radzącej sobie z trudnymi sytuacjami na drodze i poza nią, nawet kierowca o mniejszej wiedzy i doświadczeniu staje się bowiem znacznie bardziej pewny siebie. Szczególnie podczas ruszania, przejazdu przez trudny teren, pokonywania miejskich albo zatłoczonych ulic w godzinach szczytu, automatyczna skrzynia biegów wykazuje mianowicie trzy swoje podstawowe zalety: po pierwsze w pewnym stopniu uwalnia rękę prowadzącego, po drugie powoduje, że nie musi się on troszczyć o to, jaki w danym momencie załączyć właściwy bieg, i po trzecie w większym stopniu pozwala mu się skoncentrować na samej jeździe czy obsłudze specjalistycznego wyposażenia. Tym bardziej, że w takich sytuacjach prostota oraz intuicyjność sterowania odgrywają kluczową rolę jako czynnik różnicujący pomiędzy skrzyniami mechanicznymi i automatycznymi, wyraźnie przemawiając na korzyść egzemplarzy wyposażonych w skrzynię automatyczną. Tym samym wprowadzenie przekładni automatycznej na miejsce mechanicznej mniej męczy prowadzącego, przekłada się na sposobność szybszego dotarcia na miejsce zdarzenia, tym bardziej, że niekiedy w takich przypadkach sekundy pełnią rolę wręcz czynnika decydującego, oraz powoduje bardziej płynne poruszanie się samochodu.

Kolejna cecha wydania pożarniczej Force to jego duża stabilność. Dzięki wysokiemu stopniowi unifikacji oraz ciągłemu rozwojowi każdego większego podwozia i pojazdu jako całości, można teraz czerpać korzyści z bardzo dokładnej regulacji pneumatycznego układu zawieszenia wszystkich osi. Powyższe oznacza właśnie bardzo wysoką stabilność i niezrównany komfort jazdy, przede wszystkim podczas pokonywania trudnego terenu. W rezultacie stanowi jedną z decydujących przewag konkurencyjnych aut Tatry w porównaniu z odpowiednikami proponowanymi przez konkurencję. Zaletę tę bardzo cenią straży lub ratownicy, w swojej powszedniej pracy doświadczający wielu codziennych i krytycznych sytuacji. Dlatego wówczas wydajność, komfort i bezpieczeństwo gwarantowane przez ciężarówki Tatry okazują się być elementami nie do przecenienia.

Główne cechy kabin Tatra Force – design/edycja 2018 – elementy projektowe oraz innowacje technologiczne:

  • zwiększona przestrzeń dla załogi;
  • zmodyfikowany dach poprawiający możliwość jazdy przy przeszkodach umieszczonych nisko z boków;
  • bardziej skuteczne ograniczniki drzwi;
  • nowe wewnętrzne panele drzwiowe;
  • cztery miejsca w kabinie – 1 + 3;
  • ręczny system zmiany biegów;
  • lepiej widoczny wyświetlacz pod kierownicą;
  • główne światła LED;
  • światła przeciwmgielne;
  • zintegrowane światło do jazdy dziennej;
  • nowy przedni środkowy panel.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA