REKLAMA

Tatra Phoenix 8x6 dla sektora rolnego

Wieloosiowy model Phoenix 8x6 stanowi doskonały przykład wykorzystania koncepcji ciężarówki Tatra w sektorze rolnym.

Producent
Fot. Producent

4-osiowe podwozie w układzie napędowym 8x6 otrzymało m.in. osie w układzie 1+3 i przeciwbieżnie kierowane koła osi pierwszej i ostatniej - czwartej. W rezultacie charakteryzuje się bardzo dobrą manewrowością – zredukowanym promieniem skrętu, doskonałymi właściwościami prowadzenia na drodze i poza nią oraz, w porównaniu do konwencjonalnych ciągników, bardziej ekonomiczną pracą. Cechuje się mianowicie większą prędkością przewozu – do 70 km/h oraz niższymi kosztami eksploatacji.

Ten specjalny wariant, przygotowany w warsztatach PARMA servis s.r.o. w Czeskich Budziejowicach, wyposażono w silnik Paccar MX 13 o mocy maksymalnej 375 kW/510 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2500 Nm oraz mechaniczną, 16-biegową skrzynię przekładniową ZF z dwoma napędami pomocniczymi do zasilania obwodów hydraulicznych zabudowy i systemu wymiany nadwozi. Napędzane są trzy ostatnie osie, tworzące tylny tridem. Niski nacisk na podłoże i dobrą przyczepność oferują flotacyjne opony balonowe o szerokości 600 mm na dwóch przednich osiach tylnego tridemu, podczas gdy na kołach osi pierwszej – nienapędowej i czwartej także założono pojedyncze opony z bieżnikiem terenowym, ale węższe, o rozmiarze 445/65R22.5. Warto tu dodać, że opony niskociśnieniowe lub flotacyjne zostały specjalnie zaprojektowane do wersji z dużą ładownością. Te szerokie opony mogą być eksploatowane z ustawionym różnym ciśnieniem, co umożliwia ich wykorzystanie ze zredukowanym ciśnieniem na polu oraz przy podwyższonym ciśnieniu osiąganie wysokiej prędkości w trakcie poruszania się na drogach o nawierzchni utwardzonej.

REKLAMA

Poza tym standardowa kompletacja tego auta obejmuje krótką, dzienną, dwumiejscową kabinę z klimatyzacją, zapewniającą wygodę i bezpieczeństwo, przykładowo dzięki wprowadzeniu kamery do przekazywania obrazu z tyłu samochodu. Sprzęg przyczepy umożliwia zaczep kulowy K80 dla ciągników, przyczep i maszyn rolniczych. Nadwozia są przymocowane do ramy podwozia za pomocą złączy twist locks, pozwalających na szybkie i bezpieczne zamontowanie i zdemontowanie osprzętu.

Producent
Fot. Producent

Do tego połączenie obwodów hydraulicznych realizuje się za pomocą systemu szybkozłączy. Operowanie nadwoziem odbywa się natomiast za pomocą czterech cylindrów hydraulicznych, które po odblokowaniu zamków i odłączeniu hydrauliki oraz układu przewodów, pozwalają na rozstawienie nóg podporowych z większym rozstawem. Cały ten proces trwa nie dłużej niż kilka minut.

Pojazd dostarczono z nadbudową Fliegl o dużej objętości, z przesuwaną – usuwaną przednią ścianą i zbiornikiem Agrostar o objętości 20 m3, z dziewięciometrowym aplikatorem. Nie bez znaczenia pozostaje tu fakt, że PARMA Service s.r.o. to jedyny czeski producent nadwozi upoważniony do montażu zabudów FLIEGL na podwoziach TATRA. Może dostarczyć je jako nadwozia zamocowane na stałe – na sztywno bądź, jak w tym przypadku, w formie systemu wymiennego.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA