REKLAMA

Tatra Phoenix Euro 6 dla słowackiej kopalni odkrywkowej

Tatra przygotowała ciężką terenową polewaczkę przemysłową do zastosowania w kopalniach odkrywkowych materiałów skalnych. Za bazę tego pojazdu służy 3-osiowe podwozie z serii Phoenix Euro 6, a odbiorcą jest słowacka firma EUROVIA Kamenolomy, a.s. Dokładnie pojazd trafił do kopalni odkrywkowej – obiektu Jakubčovice. Za przygotowanie kontraktu i jego realizację odpowiadał lokalny dystrybutor – PARTNER – IPEX.

Producent
Fot. Producent

EUROVIA Kamenolomy, nabywając nową technikę transportową do pracy w niezwykle ciężkich warunkach drogowych, postawiła na wyroby Tatry dzięki bardzo dobrym doświadczeniom wyniesionym z dotychczasowej, wieloletniej eksploatacji aut tej marki. Tatry bowiem wykazują bardzo dużą trwałość w ekstremalnym otoczeniu drogowym i klimatycznym – środowiskowym. Powyższe gwarantuje, że nowy nabytek wytrzyma przez dwie dekady, pomimo dużego obciążenia podwozia, powszechnego w kamieniołomach. Tymczasem analogiczne produkty pochodzące od innych dostawców nie cechują się tak długim okresem użytkowania i wobec tego muszą być zmieniane średnio po pięciu latach eksploatacji z powodu nadmiernego zużycia oraz pękania ram podwozia. Tym samym Tatra stanowi dobre rozwiązanie dla nabywców potrzebujących trwałej oraz ekonomicznej technologii przewozowej.

Wybrane podwozie – typ T158 Phoenix Euro 6 6x6 – napędza silnik Paccar MX-13 o pojemności 12,9 l, w nastawie o mocy maksymalnej 340 kW. Jednostka ta współpracuje z 16-biegową, manualną skrzynią przekładniową ZF i dwubiegową skrzynią rozdzielczą Tatra. Ponadto kompletacja obejmuje dwuosobową, krótką – dzienną kabinę z klimatyzacją, bazowo trafiającą do typoszeregu DAF CF, oraz w pełni powietrzne zawieszenie. To ostatnie tworzy kombinacja poduszek powietrznych i resorów piórowych (tak zwane ciężkie zawieszenie kombinowane), co pozwala na ekonomiczne wykorzystanie zarówno na drogach o nawierzchni utwardzonej, jak i w bardzo trudnym terenie. Dopuszczalna masa całkowita tego wariantu równa się 35000 kg,

REKLAMA

Zabudowa specjalistyczna w postaci zbiornika na wodę wraz z pełnym wyposażeniem pomocniczym pochodzi od tradycyjnego partnera handlowego przedsiębiorstwa z Koprzywnicy – innej czeskiej firmy – KOBIT. Firma ta zajmuje się m.in. rozwojem i produkcją urządzeń i zabudów dla służb drogowych, służb komunalnych, straży pożarnej oraz przewozu paliw. Wybrane w tym przypadku nadwozie nosi oznaczenie MK18 i jest przeznaczone do transportu tzw. wody technicznej z możliwością pompowania jej do niedostępnych miejsc. Dzięki zaopatrzeniu tego nadwozia w myjkę oraz inny dodatkowy sprzęt, da się przeprowadzić mycie, zraszanie, oczyszczanie dróg i przyległych terenów, z kolei pozostałe zastosowane akcesoria pozwalają na skierowanie pojazdu także do podlewania, nawadniania oraz usuwania pyłu w kopalniach i kamieniołomach. Geometryczna objętość zbiornika o konstrukcji samonośnej wynosi 18000 litrów. Ma on wewnętrzne przegrody - falochrony, a w części przedniej wygospodarowano miejsce na pompę i własny system dystrybucyjny. Występuje tu jednostopniowa, odśrodkowa pompa do wody o wydajności od 1200 do 1950 litrów na minutę przy ciśnieniu roboczym od 5 do 7 barów. Na życzenie klienta możliwe jest też zainstalowanie różnych rodzajów pomp, od niskiego do wysokiego ciśnienia, z różnymi akcesoriami. Poza tym zainstalowano system tzw. maszyny czyszczącej, z przodu z trzema wielkogabarytowymi dyszami na przegubowych – obrotowych ramionach, z oddzielnym sterowaniem z kabiny. Tylne urządzenie natryskowe także otrzymało analogiczne trzy dysze na obrotowych – przegubowych ramionach, niezależnie sterowane z kabiny. Do tego na dachu zbiornika znajduje się wysokociśnieniowe obrotowe działko wodne, również sterowane z kabiny za pomocą joysticka. Oprócz panelu głównej kontroli wszystkich akcesoriów w kabinie, wprowadzono pomocnicze sterowanie funkcjami zabudowy, umieszczone z boku zbiornika, w przedziale sprzętowym. Można z niego kontrolować oświetlenie sygnalizacyjne, pompę, oświetlenie oraz inne funkcje.

Flagowy model Phoenix Euro 6 w pierwszym rzędzie powstał dla branży budowlanej, drogownictwa, leśnictwa, energetyki, rolnictwa czy – jak w tym przypadku – obsługi kopalń odkrywkowych. Ciężarówki tej serii charakteryzują się nie tylko wytrzymałością i trwałością, ale i ekonomiczną pracą na drogach oraz w trudnym terenie. Dlatego są przeznaczone dla coraz szerszego grona odbiorców.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA