[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Tatra Trucks na targach MSPO 2019

Na odbywających się w Kielcach Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego Tatra Trucks pokaże dwa wyroby.

Pierwszym będzie platforma – podwozie 2-osiowe pochodzące z militarnej, a de facto hybrydowej serii Force. Znalazło już ono swoje zastosowanie w siłach zbrojnych wielu państw na całym świecie, w tym w armii Republiki Czeskiej. Może też stanowić specyficzne uzupełnienie oferty Jelcza w procesie modernizacji floty samochodowej naszego wojska. M.in. Czesi zwracają uwagę, że na kołowych nośnikach – platformach z gamy Force zabudowywane są systemy obrony przeciwlotniczej Patriot 1 i Patriot 2.

Poza tym swoją polską premierę ma mieć niezwykle ciekawy wyrób, oficjalnie pokazany przez Tatrę w roku ubiegłym – specjalna wojskowa terenowa 2-osiowa przyczepa, oznaczona jako FAST II. Bazowo przygotowano ją do współpracy z ciężarówkami klasy tonażowej ciężkiej, o bardzo dużej mobilności taktycznej – dzielności terenowej. Najlepiej jeśli będą to ciężarówki z systemem niezależnego zawieszenia kół, jak Tatra, Oshkosh czy Volat/MZKT, gdyż tylko wtedy przyczepa ta jest w stanie w pełni wykazać swoją ponadprzeciętną możliwość pokonywania bezdroży. W układzie konstrukcyjnym opiera się mianowicie na filozofii kompletacji samochodów Tatry – tzn. tak jak one otrzymała system centralnej rury nośnej, ale oczywiście bez elementów układu przeniesienia napędu, oraz niezależnie zawieszone półosie wahliwe (centralna rura i półosie wahliwe unikatowego systemu podwozia Tatra) w tandemowym, centralnoosiowym wózku. Dlatego właśnie jej podstawowa zaleta użytkowa polega na dużej mobilności też w trudnym terenie, w żaden sposób nie ograniczającej mobilność oraz prędkość auta – Tatry. Niezależne zawieszenie nie limituje bowiem wydajności podwozia ciągnącego tę przyczepę. W efekcie sprzęgnięcie tej przyczepy z podwoziem Tatry nie wpływa negatywnie na zachowanie przez nie bardzo wysokiej dzielności terenowej oraz zdolności do utrzymania nawet w trudnym terenie relatywnie wysokiej prędkości poruszania się, czego nie da się uzyskać po połączeniu z tradycyjnymi przyczepami. Do tego dochodzą inne zalety użytkowe wprost przeniesione z ciężarówek Tatry, takie jak wysoka sztywność skrętna oraz odporność na zginanie czy mały poziom drgań przenoszonych na zabierane nadwozie, wyposażenie czy ładunek. Ponadto zawieszenie powietrzne zapewnia stały prześwit, niezależnie od obciążenia, oraz możliwość regulacji tego prześwitu w górę bądź w dół w stosunku do położenia neutralnego, w zależności od chwilowych potrzeb. Następną zaletę wynikłą z zastosowania takiego podwozia stanowi fakt, że przyczepę wyróżnia praktycznie ta sama ładowność zarówno w warunkach drogowych – przy jeździe po nawierzchniach utwardzonych, jak i terenowych.

REKLAMA

FAST II cechuje się również modułową rekonfigurowalną budową i kompletacją. Została zaprojektowana z górną ramą pomocniczą do montażu/mocowania standardowych kontenerów ISO 1C czy standardowych platform transportowych z elementami narożnymi o rozstawie ISO 1C. Może jeszcze zabierać kontenery/platformy standardu ISO 1D oraz inne pojemniki, palety bądź kontenery, z punktami ich mocowania, w tym narożnymi, uzgodnionymi po konsultacji z konkretnym klientem. W swoich krańcowych partiach dostała także cztery rozkładane i składane mechanicznie nogi podporowe z wahliwymi stopami oraz z przodu regulowane połączenie z tzw. krótkim sprzęgiem do zaczepu pojazdu ciągnącego. Rolę paradyszla pełni tu fragment centralnej rury nośnej.

Rozstaw osi przyczepy wynosi 1450 mm, zwis tylny 1620 mm, kąt zejścia 30º, ładowność 13000 kg, masa własna 5000 kg i dopuszczalna masa całkowita 18000 kg. Te trzy ostatnie wielkości powodują, że stosunek ładowności do masy własnej kształtuje się na poziomie 3:1. Standardowa kompletacja obejmuje: układ hamulcowy homologowany zgodnie z EHK-13-12 z hamulcami bębnowymi, systemem hamulcowym Perrot i układem ABS, wyłącznie pojedyncze opony o rozmiarze 16.00R20 oraz – jak wspomniano – niezależne zawieszenie, tworzone przez poduszki powietrzne z wewnętrznie zainstalowanymi sprężynami śrubowymi i stabilizatory mechaniczne w postaci drążków skrętnych. Na liście wyposażenia opcyjnego znalazły się zaś m.in.: scentralizowany system ograniczania przeładowania, system "run-flat", wkładki bezpieczeństwa beadlocks w oponach, pojedyncze opony o rozmiarach 14.00R20 lub 385/65R22.5, uchwyt na koło zapasowe, system kontroli wysokości, skrzynie na narzędzia i skrzynki na inny zabierany sprzęt, hamulce tarczowe, dopuszczalna masa całkowita podniesiona do 20000 kg oraz odmienna konstrukcja górnej ramy pomocniczej.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij