[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Tatra nowe samochodowe mosty towarzyszące dla armii czeskiej

Niedawno armia czeska przedstawiła kluczowe projekty modernizacyjne, mające priorytet na najbliższe lata. Wśród nich jest nabycie nowych samochodowych mostów towarzyszących. Armia chce nimi zastąpić przestarzałe systemy, używane przez nią od dziesięcioleci.

Fot. Producent

Od lat 70. ubiegłego stulecia samochodowe systemy mostów towarzyszących AM-50 były używane przez jednostki wojskowe armii czeskiej. Powstały one w oparciu o 4-osiowe podwozia Tatra T-serii T 813. Są one jednak dzisiaj moralnie i technicznie przestarzałe, a ich parametry nie odpowiadają potrzebom współczesnego pola walki.
Dlatego wojsko wyraża zainteresowanie zastąpieniem AM-50 nowymi pojazdami. Departament Uzbrojenia i Zakupów Ministerstwa Obrony skierował więc do krajowych i zagranicznych producentów odpowiedniej techniki stosowne zapytania ofertowe. Z grupy tej odpowiedziało czterech zainteresowanych, dostarczając armii czeskiej wymagane informacje i materiały.
W czerwcu zakończono fazę badań rynku, a specjaliści wojskowi obecnie oceniają gromadzone dane i przygotowują dokumentację do procesu przejęcia. W ramach tego procesu badania rynku nawiązano również kontakt z czeską firmą Excalibur Army, aktualnie finalizującą projekt mostu AM-70 EX. Rozwój nowego pojazdu, z założenia mającego zastąpić AM-50 EX, postępuje bowiem zgodnie z planem. Co więcej, Excalibur produkuje go już od jakiegoś czasu i osiągnął dzięki niemu pewne sukcesy eksportowe.
Podstawę AM-70 EX stanowi sprawdzone podwozie Tatra Force 8x8, wyposażone w kabinę z integralnym pancerzem, zapewniającym ochronę balistyczną zgodnie z normą STANAG 4569. W porównaniu ze starym AM-50, nowa konstrukcja oferuje zatem ochronę załogi zgodnie z nowoczesnymi standardami, a dodatkowo podwozie Tatra Force – dawniej znane jako T 815-7- jest już od jakieś czasu z powodzeniem eksploatowane przez czeskie siły zbrojne. W takim kontekście przejęcie AM-70 EX uprościłoby operacje serwisowe i logistyczne oraz przełożyłoby się na większe ujednolicenie parku taborowego. Nie jest też tajemnicą, że konserwacja i naprawy Tatry T 813, nie wytwarzanej od kilkudziesięciu lat, stają się coraz trudniejsze, nie wspominając już o dostępności części zamiennych.
Pojazd AM-70 EX Bridge został zaprojektowany w celu zapewnienia ruchu jednostek poprzez szybkie pokonanie barier suchych i wodnych. Ze względu na wysoką nośność mostu, równą około 70 tonom i wskutek tego należącego do klasy MLC 70 według STANAG 2021, system ten pozwala także na przerzut ciężkiego sprzętu pancernego, znajdującego się na stanie - uzbrojeniu państw NATO i który z pewnością pojawi się na uzbrojeniu czeskiej armii. Tym samym jest to ponadczasowe rozwiązanie dla jednostek inżynieryjnych, tym bardziej, że AM-70 EX zachowuje kompatybilność ze starszymi systemami mostowymi.
Część AM-70 EX to składane przęsła mostowe – pojedyncze moduły o łącznej długości 13,5 m. Dzięki nim da się pokonać przeszkody o szerokości od 10 do 12,5 m. Poszczególne przęsła mostowe można połączyć w większe – dłuższe jednostki na wymaganą długość. Na przykład osiem połączonych przęseł tworzy most o długości 106 metrów i maksymalnej szerokości 6 metrów. Ponadto AM-70 EX znajduje zastosowanie nie tylko w siłach zbrojnych, ale i został przeznaczony do eksploatacji w straży pożarnej lub w budownictwie.

Pozycjonowanie pojazdu AM70
AM70 to mobilny obiekt zaprojektowany do układania mostów, spełniający parametry zgodne z MLC 70 według STANAG 2021.
Dane techniczne AM70 pojazdu mostowego wraz z mostem :
długość 12,500 mm
szerokość 3350 mm
wysokość 3530 mm
masa całkowita 33 700 kg
maksymalna prędkość 85 km/h-1
zdolność pokonywania wzniesień 30º
statyczne nachylenie boczne – maksymalny kąt przechyłu bocznego 25º
kąt natarcia (pojazd z lemieszem) 15º
kąt zejścia 18º
głębokość brodzenia 750 mm
maksymalne dopuszczalne nachylenie podłużne podczas układania modułów mostowych 10º
maksymalne dopuszczalne nachylenie poprzeczne w trakcie układania modułów mostowych 5º
poziom ochrony balistycznej dla kabiny POZIOM 1 do STANAG 4569
załoga – 2 osoby
stabilność statyczna 29º

REKLAMA

Dane techniczne mostu:
maksymalna masa pojazdów gąsienicowych do 63,5 tony
maksymalna masa zespołów pojazdów kołowych – pojazdów ciągnących łącznie z przyczepą – do
73,02 tony
prędkość pojazdów przekraczających most 20 km/h
długość jednego modułu mostu 13,5 m
szerokość modułu mostowego po rozłożeniu 4 m
długość mostu zbudowanego z kilku modułów mostowych 108 m
maksymalna wysokość podpór podpierających most 5,65 m
zakres temperatur pracy od - 32ºC do +44ºC
materiał - stal

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij