Testy terenowe nowej Scanii 560 R XT Cz.1

Bardziej paliwooszczędny, wygodniejszy i po prostu znacznie bardziej mobilny niż wcześniej. Nowy układ napędowy Super nieco ułatwił życie przewoźnikowi Fermgruppen AB i kierowcy Fridzie Lautin w codziennym transporcie drewna w lasach północnej Szwecji.

Scanii 560 R XT Producent

Drzewo po drzewie. To wszystko, co możesz zobaczyć kilometrami podczas podróży przez wieś Västernorrland i Gävleborg County w północnej Szwecji - ponieważ jest to jeden z głównych ośrodków przemysłu leśnego w kraju, będącym trzecim co do wielkości na świecie eksporterem pulpy drzewnej, papieru i tarcicy.
Fermgruppen AB z siedzibą w Sundsvall to jedna z wielu firm transportowych łączących łańcuch dostaw sektora produktów leśnych, który w 2018 roku wygenerował 145 miliardów koron szwedzkich w eksporcie. Każdego dnia ciężarówki podmiotu wjeżdżają w głąb lasów otaczających Sundsvall, zbierając sześćdziesięciotonowe ładunki kłód ze zwinnych maszyn do chwytania drewna, które podążają za drwalami, wycinającymi drzewa z chirurgiczną precyzją. Ładunki drewna są zbierane i dostarczane do magazynów grupy SCA, największego prywatnego właściciela lasów w Europie.

REKLAMA

Richard Ferm jest właścicielem Fermgruppen, którą założył w 2004 roku, kiedy kupił dziewięć ciężarówek Scania należących do jego ojca Larsa i rozpoczął prowadzenie biznesu na własną rękę.
"Według moich rodziców, odkąd byłem bardzo mały, zawsze mówiłem im, że chcę mieć własną ciężarówkę. A teraz mam 26, wszystkie Scania", mówi z uśmiechem.

Test ten został przeprowadzony przed wdrożeniem zaktualizowanego układu napędowego. Ze względu na poufność ten pojazd R 560 został oznaczony jako R 540.

"Ciężarówka musi być niezawodna"

Spełnił ambicję, ale Richard nie ma złudzeń. To wymagający biznes, w którym marże cały czas się kurczą. Mówi, że ważne pozostaje, aby ciężarówki były paliwooszczędne, ale aby wykazywały również niezawodność w każdych warunkach pogodowych na nierównych, nieutwardzonych leśnych duktach, stale się zmieniających w zależności od warunków "Najważniejszą rzeczą w ciężarówce z drewnem jest to, że musi ona wwieźć cię do lasu i z powrotem. Ciężarówka musi być niezawodna. Często jedziemy bez zasięgu telefonu i musimy korzystać z łącza radiowego między ciężarówkami na wypadek, gdyby jedna z nich miała problemy. Pojazd musi działać, gdy jest gorąco i jest kurz, a także musi działać, gdy są zimno, oblodzenie i śnieg. Kwestia dotyczy też bezpieczeństwa kierowcy. Musi być bezpieczny na drodze, a często są to wąskie drogi z nieutwardzonymi poboczami".
Ciężarówka testowana przez Fermgruppen to 13-litrowa Scania 560 R XT ze skrzynią biegów G33.
Firma wzięła udział w dwóch poprzednich próbach terenowych Scanii, a ten sprawdzian rozpoczął się jesienią 2020 roku. Jak dotąd Richard Ferm jest zadowolony z tego, jak to idzie. Mówi "Każdy dąży do obniżenia kosztów i wyższego stopnia wykorzystania. I ta ciężarówka pokazała to w tym czasie. Zużycie paliwa jest o 20 procent niższe niż w przypadku innych naszych ciężarówek na tej samej trasie. Kilka razy prowadziłem ciężarówkę, a główne pozytywy, które widzę oprócz lepszego zużycia paliwa, to właściwości jezdne i środowisko kierowcy - jest bardzo cicho w kabinie. Uważam także, że nowa skrzynia biegów stanowi zaletę. Podsumowując, jest to bardzo ładna ciężarówka i myślę, że test terenowy jest świetną interakcją, gdyż twoje opinie są naprawdę brane pod uwagę".

zobacz galerię

REKLAMA