Testy terenowe nowej Scanii 560 R XT Cz.2

Bardziej paliwooszczędny, wygodniejszy i po prostu znacznie bardziej mobilny niż wcześniej. Nowy układ napędowy Super nieco ułatwił życie przewoźnikowi Fermgruppen AB i kierowcy Fridzie Lautin w codziennym transporcie drewna w lasach północnej Szwecji.

Scanii 560 R XT Producent

Wysokie przebiegi, złe drogi: znaczenie wykwalifikowanych kierowców i dobre właściwości jezdne

Kolejnym kluczowym składnikiem radzenia sobie z wymaganiami transportu leśnego są sami kierowcy ciężarówek. Richard Ferm wskazuje "Kierowca musi mieć silną psychikę, być samodzielnym, ale zdolnym do pracy w grupie; gracz zespołowy, mogący działać niezależnie. To skomplikowana mieszanka, ale ci, którzy mogą to osiągnąć, rozwijają się"

REKLAMA

Jednym z tych, na których Richard może polegać, aby sprostać wymaganiom tych przewozów, jest 25-letnia Frida Lautin, która od trzech lat jeździ dla Fermgruppen. Delikatna budowa Fridy przeczy sile charakteru, która sprawia, że radzi sobie z późnymi startami, trudnymi drogami i długimi dniami bez zamieszania. Nie doznała też żadnego niekorzystnego traktowania, będąc kobietą kierowcą w tradycyjnie męskim sektorze. Mówi "Myślę, że teraz jeszcze łatwiej jest dostać się do sektora drzewnego lub dostać się do innych, takich jak przemysł budowlany lub górnictwo. Słyszysz przerażające historie od innych, że niektórzy nie akceptują kobiet, ale dla mnie tak nie było. Wszyscy byli bardzo gościnni, a teraz jest o wiele więcej kobiet, które również dostały się do branży. Staje się to coraz bardziej powszechne". Frida Lautin, kierowca Fermgruppen, byłaby szczęśliwa, gdyby nadal prowadziła taką ciężarówkę po zakończeniu testu terenowego.

Dla Richarda Ferma kwestia płci kierowcy nie odgrywa problemu. Jeśli kierowca jest wystarczająco dobry, zatrudni go. Dziś w jego 49-osobowej załodze jest dziewięć kobiet-kierowców.

Frida uważa, że nie można przecenić znaczenia właściwości jezdnych nowego układu napędowego Super. W końcu jej codzienne jazdy wiążą się z dużym przebiegiem, złymi drogami oraz częstymi postojami i startami, ponieważ czeka w środku lasu na inne ciężarówki załadowane drewnem. "Najważniejszą rzeczą jest to, że ta ciężarówka zabiera mnie dookoła, kiedy jadę w lesie. Dobrą rzeczą jest to, że jest bardzo cichy w kabinie i że jest stabilna w prowadzeniu i dobrze tłumi uderzenia, co jest też dobre dla ciała. Jeździmy po tak złych drogach, że ciężarówka często może być hałaśliwa, skakać i podskakiwać, co wiele z ciebie zabiera, ale tak nie jest w tym przypadku". Poza tym Frida była pod wrażeniem zredukowanego zużycia paliwa i dodatkowej mocy, która pochodzi z nowego układu napędowego i skrzyni biegów. "Rzadko zdarza się uzyskać ponad 400 litrów na dwie zmiany. To prawie nigdy nie zdarza się z tą ciężarówką. Jest nastawiona na niskie obroty. Możesz zejść dość daleko na obrotach, co było nieco nietypowe na początku. Musisz również zaufać skrzyni biegów, że ma siłę i możesz się sprawdzić. Wciąż wydaje się, że ma siłę".

Innym kluczowym aspektem ciężarówki są podnoszona oś i odłączany napęd w wózku tandemowym, odpowiadające na jedno z życzeń Fermgruppen. Ta nowa opcja nie tylko oszczędza do sześciu procent paliwa, co stanowi znaczną oszczędność na odcinkach powrotnych, które mogą wynosić 100 kilometrów, ale także zmniejsza promień skrętu pojazdu, co okazuje się bardzo przydatne na wąskich leśnych duktach. Podnoszenie trwa mniej niż 25 sekund, a prześwit wynosi prawie 70 mm. Większość oszczędności paliwa można przypisać zmniejszonemu tarciu wewnątrz przekładni drugiej (odłączonej) osi. "Ponieważ musimy tak dużo załadować, tandem oznacza, że przyczepa staje się lżejsza", mówi Frida. "Czekaliśmy na podnoszony tandem od kilku lat, więc cieszymy się, że mamy go teraz", dodaje Richard.

"Nie ma nic negatywnego w tej ciężarówce!"

Czasami Frida kończy zmianę we wczesnych godzinach porannych, po powrocie z dostawy do składów, gdzie są gromadzone masywne stosy kłód tak długie i wysokie, jak rząd dwupiętrowych domów. Kierowca musi wtedy wyczyścić ciężarówkę wewnątrz i na zewnątrz. Ale naprawdę lubi swoją pracę. Frida mówi "Masz poczucie wolności, gdy jesteś poza samochodem. Jasne, musisz jechać do pewnych obszarów przemysłowych, a twoja trasa jest z góry ustalona, ale nadal jest to wolność z odpowiedzialnością. I wspaniale jest być w lesie. Można zobaczyć wiele ładnych miejsc". I dodaje, że byłaby szczęśliwa, gdyby po zakończeniu testu terenowego nadal prowadziła taką ciężarówkę. "To byłoby świetne. Nie ma nic negatywnego w tej ciężarówce!"

Testowany zestaw leśny

  • Samochód ciężarowy: Scania 560 R
  • Zastosowanie: Transport drewna
  • Silnik: DC13 173 (560KM)
  • Skrzynia biegów: G33
  • Brak retardera; Hamulec silnikowy
  • Masa zestawu: 64 tony

 

zobacz galerię

REKLAMA