Testy zderzeniowe zbiorników gazu na ciężarówce Scania

Bezpieczeństwo wykraczające poza wymogi prawne.

Scania Producent

Dzięki wewnętrznym wymogom opartym na statystykach wypadków i dogłębnych badaniach inżynierowie Scanii przygotowują testy zderzeniowe w celu poprawy bezpieczeństwa. Tym razem instalacja z 80-litrowymi zbiornikami na sprężony gaz ziemny wytrzymała silne uderzenie boczne.

Inżynier ds. badań i rozwoju, który jest odpowiedzialny za testy zderzeniowe i bezpieczeństwa, Dan Loftén, wie wszystko o tych próbach. Po miesiącach przygotowań nadszedł czas. „Ustawiliśmy ciężki ciągnik siodłowy na torze testowym. Następnie użyliśmy stalowej linki, aby wciągnąć odkształcalną barierę, reprezentującą samochód osobowy, prosto do zamontowanej z boku instalacji zbiornika gazu, symulując zderzenie boczne" – mówi.

Dane

Test zderzeniowy jest następnie dokładnie oceniany. Pojazd jest sprawdzany, a inżynierowie demontują interesujące ich części. „A potem analiza. Korzystamy z danych z pomiarów podczas testu oraz oglądamy filmy wideo o dużej szybkości, aby mieć szczegółowy obraz zdarzenia”. Materiał może być także wykorzystany do symulacji i opracowania uproszczonych metod badawczych, ponieważ badania na prawdziwym pojeździe są drogie.

Więc gdzie uszkodzone zbiorniki gazu? Nie. Loftén może mieć pewność, że w przypadku prawdziwego wypadku poziom bezpieczeństwa jest wysoki.

REKLAMA