Titan Defence

Titan Defense jest francuską (francusjko-belgijską) firmą, będącą z jednym z wiodących specjalistów w dziedzinie rozwiązań do tankowania statków powietrznych w tzw. środowiskach taktycznych.

Od wielu lat dostarcza pojazdy cysterny do tankowania samolotów, taktyczne dystrybutory oraz sprzęt wspomagający operacje w bazach narodowych w państwach macierzystych danych sił zbrojnych oraz na potrzeby operacji zewnętrznych - misyjnych. Podmiot jest w stanie przedstawić i dostarczyć dedykowane oraz sprawdzone rozwiązania spełniające wymagania operacji specjalnych. Proponuje szeroką gamę cystern wojskowych, z rozwiązaniami o wysokiej mobilności, do tankowania w każdym terenie operacyjnym. Ma wiele możliwości zwiększenia mobilności, pojemności zbiorników lub opcji dystrybucji, aby spełnić wszystkie wymogi danego odbiorcy. W przypadku zastosowań specjalnych może pracować zgodnie ze specyfikacjami, aby opracować rozwiązanie przygotowane na konkretne zamówienie. Szczególnie ciekawym wyrobem są tzw. cysterny typu skrytego, instalowane na podwoziach terenowych ciężarówek. Zespół zbiornika/zbiorników wraz z aparaturą dystrybucyjną mieści się w przestrzeni ładunkowej o wymiarach tradycyjnej zabudowy skrzyniowej wraz z plandeką. W rezultacie może być całkowicie osłonięty przez:

  • składaną przesuwaną plandeką opartą na pałąkach;
  • dolne składane burty i wyżej składaną plandekę na pałąkach;
  • inne elementy ochronne, jak moduły blach, w tym pancernych.

W rezultacie zdecydowanie wzrasta tzw. stopień naturalnego maskowania – z zewnątrz samochód cysterna wygląda jak normalna ciężarówka logistyczna – tzw. general cargo, co może ograniczyć prawdopodobieństwo zaatakowania go. Na polu walki, w tym szczególnie asymetrycznym, cysterny paliwowe, ze względu na rodzaj zabieranego ładunku i skutki, jakie może spowodować jego wybuch, zaliczają się bowiem do tzw. celów pierwszoplanowych/preferowanych. Dotychczas wiele takich pojazdów cystern typu skrytego zamówiła armia francuska, a wykorzystywanymi podwoziami były wyroby koncernu Renault – Renault Trucks Defence (obecnie Arquus-Defence) – typy Sherpa 8x8 i Kerax 8x8.

Obecnie główne obszary innowacji podmiotu to alternatywne źródła energii i wysoka mobilność. W tym kontekście TITAN DEFENSE pracuje teraz nad rozwiązaniami hybrydyzacyjnymi – hybrydowymi, dostosowanymi do tankowania pojazdów. Odporność, wydajność i dekarbonizacja to główne zalety hybrydyzacji tych urządzeń. Tym bardziej, że dotychczasowe doświadczenie z siłami zbrojnymi od ponad 60 lat pomogło w przygotowaniu produktów w zakresie tankowania w wysokim stopniu odpowiadających wymogom i potrzebom współczesnego pola walki.

Na targach Eurosatory firma zaprezentowała swoje ostatnie innowacyjne rozwiązanie do tankowania wojskowego w warunkach polowych. To technologia „torsion-free” „odporna na skręcanie”, tworząca stabilną platformę dla systemu dozowania paliwa w trudnym terenie, aby zapewnić działanie po przybyciu na miejsce tankowania. Ponieważ w roli nośnika wykorzystano tu 3-osiowe, wysoce mobilne taktycznie podwozie Mercedes-Benz Zetros 6x6, całość cechuje wysoki potencjał mobilności w najtrudniejszym terenie. Dlatego pojazd ten ten określany jako taktyczna cysterna paliwowa o bardzo wysokiej mobilności – dzielności terenowej.

Za bazę posłużyło tu dokładnie 3-osiowe Mercedes Benz Zetros NGZ 3342. Ma ono stały napęd na wszystkie koła 6 x 6 Off Road z blokadą przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego, silnik Euro 3 o mocy maksymalnej 421 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2100 Nm, wyłącznie pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym, kierownicę z lewej strony, dwa zbiorniki paliwa - każdy o pojemności 290 litrów – 2 x 290 l, specjalne filtry do trudnych warunków, układ klimatyzacji, dodatkową izolację cieplną i dwa koła zapasowe. Spełnia także wymogi normy ADR klasy FL, w tym. EX/II, EX/III i AT. Do tego dochodzą wzmocniona klasyczna rama podwozia typu drabinowego, solidna klasyczna stalowa kabina i wzmocniony układ chłodzenia, możliwość pokonywania przeszkód wodnych – brodzenie o głębokości do 0,8 m i wzniesień o nachyleniu 35°.

Wykonana przez Titam Defence zabudowa nadaje się do tankowania samolotów nad skrzydłem i pod skrzydłem. Jej zasadnicze wyznaczniki to: dwa węże z wymiennymi dyszami podskrzydłowymi/nadskrzydłowymi, sterowanie przepływem o wydajności do 1300 l/min oraz zgodność – możliwość przewozu paliw F34, JP8, Jet A-1, F35, Jet A, F44, JP5, F18, AVGAS 100LL, F54, Diesel, F63, F67. Sam zbiornik o pojemności 7000 litrów zrobiono ze stali nierdzewnej i osadzono na platformie odpornej na skręcanie - „torsion-free”. Wymiary tej zabudowy określono na 9,5 m x 2,5 m x 3,5 m. Dopuszczalna masa całkowita samochodu wynosi 23000 kg. Jego malowanie to kolor piaskowy mat.

Celem jest umożliwienie terenowym samochodowym cysternom paliwowym operowania w najbardziej surowych i wymagających warunkach otoczenia taktycznego.

Poza tym na stoisku Arquus pojawiła się nowa autocysterna ze zbiornikiem o pojemności 20 000 litrów. Brak opancerzenia/osłon pozwala na instalację cysterny o większej pojemności. W roli nośnika wykorzystano tu 4-osiowe terenowe podwozie Renault – Arquus Armis K8x8. Ma ono integralnie opancerzoną kabinę-kapsułę oraz może otrzymać zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie Hornet Lite, zapewniające samoobronę pojazdu. Hornet Lite znajduje już na uzbrojeniu armii pod oznaczeniem T2.

Zobacz również:
REKLAMA