REKLAMA

Torsus Praetorian terenowy autobus ze Szczęśniak PS Cz. 1

Bielska rodzinna firma Szczęśniak PS działa już od ponad 25 lat. W tym czasie stała się jednym z najważniejszych krajowych wytwórców specjalizowanych i specjalistycznych zabudów dla straży pożarnej, straży granicznej, wojska i innych służb mundurowych oraz szerokiego grona odbiorców z segmentu cywilnego, w tym dla jednostek z sektorów energetycznego, gazowego, wydobywczego – kopalń odkrywkowych i zajmujących się m.in. ratownictwem drogowym – ściąganiem i holowaniem uszkodzonych pojazdów.

Producent
Fot. Producent

Podstawę produkcyjną przedsiębiorstwa stanowią bowiem pożarnicze nadwozia ratownicze i ratowniczo-gaśnicze. Uzupełniają je wersje dowódcze, sztabowe, łączności, warsztatowe czy logistyczne. Wśród wykonanych dotąd wariantów znalazły się także – będące bardzo zaawansowanymi konstrukcjami i w związku z tym wymagające niezwykle dużej wiedzy oraz unikatowego doświadczenia – odmiany holownicze, w tym militarne dla ciężkich terenowych wozów ewakuacji i ratownictwa technicznego. Warto tu wspomnieć, iż skompletowany przez podmiot w 2010 roku KWZT – Kołowy Wóz Zabezpieczenia Technicznego Mamut, oparty o 4-osiowe podwozie Tatry z hybrydowej rodziny T815-7 BOR Force, w swoim czasie uchodził za jedną z najlepszych propozycji tego rodzaju na świecie. Szkoda, że z różnych przyczyn ostatecznie nie został zamówiony przez nasze siły zbrojne, niemniej stanowił doskonałą podstawę do późniejszego przygotowania analogicznych modeli dla armii czeskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. W tym poruszonym eksportowym kontekście trzeba więc zwrócić uwagę, iż Szczęśniak PS od dawna nie tylko stale różnicuje paletę oferowanych wyrobów, ale i dba o pozyskanie jak największej liczby odbiorców z jak największej liczby rynków zagranicznych. W efekcie na liście nabywców jego produktów, poza europejskimi, znajdują się klienci z Azji, Afryki oraz Ameryki Południowej. Poza tym ta zachodząca dywersyfikacja dostępnych typów dotyczy tego, że w zakładzie podejmują się opracowania całkowicie nowych wydań, o innym bazowym przeznaczeniu niż te wcześniej dostępne. Doskonały przykład na powyższe stanowi współuczestniczenie jako jeden z kluczowych kooperantów w projekcie terenowego autobusu o nazwie Praetorian, gdzie głównym wykonawcą jest czeski Torsus. Praetorian – Pretorianin – to w pełni terenowy – o bardzo wysokiej mobilności taktycznej – zdolności do pokonywania nawet niezwykle trudnych bezdroży autobus o średniej pojemności, oparty na podwoziu terenowej ciężarówki. W układzie czysto komercyjnym stanowi on zamiennik – substytut terenowych ciężarówek o wysokiej mobilności, zaopatrzonych w skrzynię ładunkową czy/i furgon, w tym specjalny furgon osobowy – dostosowany do przewozu ludzi. Tego rodzaju pojazdy są dość często użytkowane tam, gdzie nie da się dotrzeć tradycyjnymi autobusami, czyli na terenach trudno dostępnych, jak kopalnie odkrywkowe, obszary syberyjskie w Rosji, pustynne w państwach arabskich albo generalnie miejsca trudno komunikacyjnie dostępne w Europie, Azji, Afryce czy Ameryce Południowej. W tym ostatnich przypadkach kwestia dotyczy możliwości dotarcia do osad i/czy obiektów, do których prowadzą jedynie drogi gruntowe, niezwykle trudno przejezdne w okresach wiosennym albo jesiennym z powodu błota, a w zimowym z powodu zasp śnieżnych. Dodatkowo te osady czy obiekty nieraz są położone w regionach leśnych, górzystych bądź górskich. Ponadto tego rodzaju środki transportu, ze względu na swoją wspomnianą wysoką mobilność taktyczną, nadają się do wykorzystania przez siły zbrojne czy straż graniczną albo inne służby mundurowe do szybkiego przerzucania oddziałów/patroli w wymagane miejsca, bez względu na dostępną infrastrukturę drogową czy też jej kompletny brak. Ich właściwa budowa powoduje mianowicie, że przy odpowiednim posadowieniu autobusowego nadwozia zachowują analogiczną dzielność terenową, co sama ciężarówkowa podstawa. W układzie eksploatacyjnym ich użycie, zamiast właśnie terenowych ciężarówek ze skrzyniowym czy furgonowym nadwoziem do przewozu pasażerów, wynika zaś z faktu, że zapewniają zdecydowanie wyższy komfort jazdy, w tym co do wygody siedzenia i warunków termicznych, przez co mniej ta jazda męczy oraz może trwać dłużej.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA