[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Torsus Praetorian terenowy autobus ze Szczęśniak PS Cz. 2

Bielska rodzinna firma Szczęśniak PS działa już od ponad 25 lat. W tym czasie stała się jednym z najważniejszych krajowych wytwórców specjalizowanych i specjalistycznych zabudów dla straży pożarnej, straży granicznej, wojska i innych służb mundurowych oraz szerokiego grona odbiorców z segmentu cywilnego, w tym dla jednostek z sektorów energetycznego, gazowego, wydobywczego – kopalń odkrywkowych i zajmujących się m.in. ratownictwem drogowym – ściąganiem i holowaniem uszkodzonych pojazdów.

W przypadku Praetorianina za ciężarówkową bazę służy 2-osiowe, terenowe podwozie MAN z serii TGM 4x4 – TGM 13.240 4x4. Jest ono dobrze znane i sprawdzone, gdyż dotychczas dostarczone w tysiącach egzemplarzy. Generalnie cieszy się dobrą opinią oraz łączy dużą wytrzymałość na trudne warunki korzystania, niezłe parametry techniczno-użytkowe i – uwzględniając te składowe – konkurencyjną cenę. Wyróżnia je oczywiście tradycyjny układ drabinowy z podłużnicami i poprzeczkami. Dokładnie sięgnięto tu po podwozie o rozstawie osi 4200 mm oraz dopuszczalnej masie całkowitej 13500 kg, przy maksymalnych obciążeniach osi – przedniej 6300 kg i tylnej 7800 kg. W charakterze źródła napędu występuje silnik MAN D0836LFL40 – 6,9-litrowy, wysokoprężny z sześcioma cylindrami ustawionymi w rzędzie oraz z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego. Jednostka ta spełnia normy czystości spalin od Euro 3 do Euro 6, może być zasilana paliwem JP-9 oraz w tym nastawie uzyskuje moc maksymalną 176 kW/240 KM i maksymalny moment obrotowy 925 Nm. Za przeniesienie napędu na obie osie – formuła 4x4 – odpowiadają: jednotarczowe, suche sprzęgło, zautomatyzowana, 12-biegowa skrzynia przekładniowa MAN/ZF 12AS1210 OD MAN Tip-Matic i 2-biegowa skrzynia rozdzielcza MAN G103. Uzupełniają je sztywne mosty napędowe MAN: przedni VP09 i tylny HP-1333 E. Oba mają blokady mechanizmów różnicowych, dopełnione przez blokadę międzymostową, oraz są zawieszone mechaniczne przy pomocy parabolicznych resorów piórowych. Na obu założono też wyłącznie pojedyncze felgi z dziesięcioma otworami, o rozmiarze 10,00-20 oraz ogumienie Michelin XZL TL o rozmiarze 395/85R20, z bieżnikiem terenowym. Zastosowanie takich opon przyczynia się do poprawy trakcji – dzielności terenowej. Przy tym koło bądź dwa koła zapasowe mogą być mocowane na dachu lub jedno pod ramą podwozia. Jednocześnie z takim ogumieniem rozstaw kół przednich wynosi 2081 mm, rozstaw kół tylnych 2086 mm, z kolei prześwit pod pojazdem (pod osią) 389 mm. Do tego auto może pokonywać przeszkody wodne (głębokość brodzenia) o głębokości do 700 mm, a jego prędkość maksymalną – ograniczoną elektronicznie – określono na 117 km/h. Kolejne wyznaczniki to układ kierowniczy ZF ze wspomaganiem, w standardzie lewostronny, w opcji prawostronny, wstępny filtr paliwa wstępnie ogrzewany, wtórny filtr paliwa z oddzielaczem wody oraz 100-litrowy zbiornik paliwa, w zależności od trudności pokonywanego terenu zapewniający zasięg od 200-250 do 300-350 km. Poza tym komputer pokładowy MAN Tronic bazowo podaje komunikaty w języku angielskim, w elektronicznie sterowanym układzie hamulcowym MAN Brake Matic, z systemem ABS, występują jedynie hamulce bębnowe, sprężarka powietrza jest pojedyncza, jednocylindrowa, 352 cm3, natomiast w 24-voltowej instalacji elektrycznej, z polaryzacją uziemienia – uziemieniem ujemnym, wykorzystano alternator 28 V/110 A, 3080 W i dwa akumulatory 12 V, 175 Ah.
Autobusowa zabudowa cechuje się nowoczesnym, nieco dynamicznym i agresywnym wyglądem zewnętrznym. Szczególnie ciekawie prezentuje się ściana przednia z dużą, jednolitą szybą, szerokim pasem podszybia ze wzmacniającym przetłoczeniem pośrodku w kształcie odwróconego trapezu, środkową atrapą ze znakiem – napisem TORSUS – oraz umiejscowionymi w linii poziomej podłużnymi – prostokątnymi reflektorami i dolnymi narożnymi partiami asymetrycznymi, z ustawionymi ukośnie w linii, chronionymi stalową kratą – u góry prostokątnymi kierunkowskazami i u dołu okrągłymi reflektorami przeciwmgłowymi. Dodatkowo w środkowej dolnej partii, przypominającej prostokąt, między tymi panelami narożnymi, umieszczono stalową wzmocnioną osłonę spodu silnika. Co ważne, odpowiednie ukształtowanie dolnych partii przedniej i tylnej w formie mocnych ścięć przekłada się na uzyskanie bardzo dobrych wartości kątów natarcia i zejścia, istotnych w trakcie pokonywania trudnego terenu – wartości te wynoszą dokładnie: kąt natarcia 32º, kąt zejścia 22-26º. Ponadto zwracają uwagę duże powierzchnie przyciemnianych szyb bocznych, dolny szeroki pas wznoszący się nad osiami oraz z tyłu: duża przyciemniana szyba – u dołu w kształcie odwróconego trapezu – i dolne narożne partie z reflektorami w asymetrycznych obudowach. W nadwoziu występuje jeszcze zabezpieczenie okien przed uderzeniem kamieni oraz innymi uszkodzeniami.

REKLAMA

REKLAMA

Do wnętrza prowadzi dwoje pojedynczych drzwi pasażerskich, zlokalizowanych na przednim zwisie i między osiami. Drzwi te są automatyczne, z automatycznym stopniem wysuwanym do dołu. Ze swoich drzwi może również korzystać kierowca. W środku podłoga wykazuje odporność na trudne warunki, a liczba miejsc podróżnych może maksymalnie dochodzić do 35. Wszystkie te siedzenia zaopatrzono w 3-punktowe pasy bezpieczeństwa. Przy czym rodzaj siedzeń pasażerskich – od podstawowych – tworzywowych – po komfortowe – regulowane zależy od wyboru nabywcy. Dla kierowcy przewidziano zaś komfortowy fotel z zawieszeniem pneumatycznym. Kierowca ma także do dyspozycji podgląd na obraz z kamery cofania oraz w całości przeniesione z MAN-a TGM 4x4 standardowe koło kierowcy i pełną tablicę wskaźników. Do tego za zagwarantowanie odpowiedniego komfortu termicznego na pokładzie odpowiadają centralny układ klimatyzacji o mocy całkowitej 15 kW, układ ogrzewania z systemem ogrzewania centralnego z autonomiczną nagrzewnicą oraz otwory wentylacyjne z dopływowym układem wyciągowym. Zastosować też można system rozrywkowy z DVD z centralnym wyświetlaczem przednim i głośnikami zainstalowanymi w półkach bagażowych, półki na bagaż wzdłuż kabiny, wbudowane osobiste, regulowane nadmuchy klimatyzacji, lampki osobiste oraz bagażnik dachowy typu otwartego.
Długość całkowita Torsusa Praetorianina równa się 8450 mm, a wysokość – przy uwzględnieniu układu dachowej klimatyzacji – 3720 mm.
Pojazdy takie – jak wskazano – mogą znaleźć szereg zastosowań, tak co do odbiorców, jaki swojego ostatecznego przeznaczenia, we wszystkich przypadkach zastępując terenowe ciężarówki ze skrzyniowym czy furgonowym nadwoziem dostosowanym do przewozu osób. Tym bardziej, że tradycyjna ramowa konstrukcja nośna podwozia pozwala na mocowanie różnorodnych zabudów, a terenowa kompletacja przekłada się na bezproblemową możliwość pokonywania nawet niezwykle trudnego terenu. Na liście ich odbiorców znaleźć się więc mogą: siły zbrojne, straż graniczna, policja, służba więzienna, energetyka, leśnictwo, kopalnie odkrywkowe, pogotowie, ekipy poszukiwawcze i remontowe, operatorzy cywilni. W ich przypadkach w grę wchodzą terenowe autobusy:

  • siły zbrojne – do przewozu żołnierzy wraz z pełnym wyposażeniem osobistym oraz jako polowy szpital, polowa karetka bądź wariant dowódczy, sztabowy, ze środkami łączności albo WRE;
  • straż graniczna i policja – do przewozu patroli i/lub zespołów interwencyjnych;
  • służba więzienna – do przewozu aresztantów/osadzonych do oddalonych więzień/zakładów karnych;
  • energetyka, leśnictwo, kopalnie odkrywkowe – do przewozu załóg w trudno dostępne miejsca;
  • ekipy poszukiwawczy i remontowe – do przewozu ludzi i sprzętu w trudno dostępne miejsca;
  • operatorzy cywilni – do obsługi zbiorowej komunikacji publicznej, gdy jazda odbywa się po drogach w złym stanie – nieutwardzonych, polnych, leśnych, podmokłych, błotnistych, piaszczystych – na obszarach górzystych, górskich, pustynnych, mocno zalesionych.

Poza tym istnieje opcja skrócenia autobusowej zabudowy i montażu z tyłu specjalistycznego nadwozia o dowolnym przeznaczeniu – w zależności od potrzeb, jak przykładowo z osprzętem ewakuacyjnym, wiertnicą, antenami, czy do innych zastosowań.
Do tej chwili powstało 8 sztuk Torsusa Praetorianina, a kolejnych 17 znajduje się w procesie montażu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij