REKLAMA

Traton - gotowy na wyzwania przyszłości Cz.10

Obecnie w Europie powoli coraz silniejszym zmianom zaczynają podlegać zarówno sami przewoźnicy, w tym i towarowi, i osobowi, jak i przemysł pojazdów użytkowych oraz proponowane przez niego wyroby.

Cyfryzacja i digitalizacja

Podczas Dnia Innowacji Andreas Renschler powiedział: „Chcemy przejść na szybką cyfrową ścieżkę i nadal ewoluujemy od dostawcy sprzętu do dostawcy oprogramowania i usług. Jest to również widoczne w przypadku prawie 2000 inżynierów oprogramowania, którzy już dziś pracują dla marek - co stanowi prawie 30% wszystkich inżynierów zatrudnionych w TRATON GROUP”. Tym samym już około jedna trzecia inżynierów Grupy jest programistami. W efekcie warto podkreślić dalekosiężny wpływ cyfryzacji i systemów sieciowych na sektor transportowy. Serce nowoczesnego pojazdu użytkowego stanowi bowiem – jako jego integralna składowa – system cyfrowy. Systemy sterowania, usługi oraz połączenia pojazdów i usług umożliwiają z kolei opracowywanie nowych innowacyjnych rozwiązań zwiększających wydajność klientów.

REKLAMA

Zgodnie z tym podejściem kolejne generacje aut koncernu stają się coraz bardziej oparte na danych. W lutym w Bilbao ma być oficjalnie pokazany premierowy MAN – najbardziej zdigitalizowana i ucyfrowiona ciężarówka przedsiębiorstwa w jego dotychczasowej historii. Przy tym MAN i Scania wcześnie dostrzegły możliwości cyfryzacji nie tylko pojazdów, ale i logistyki. Od 2016 roku zainwestowały więc dwucyfrowe miliony EUR w firmy przygotowujące oprogramowanie, w tym takie jak cyfrowy spedytor Sennder. W 2016 roku Traton założył też własną cyfrową markę i spółkę zależną RIO. Tworzy ona podstawy i rozwija usługi cyfrowe dla całego ekosystemu logistycznego – całego ekosystemu transportu i logistyki, aby wspierać wszystkie strony łańcucha dostaw w digitalizacji ich działalności. RIO jest niezależny od producenta i proponuje rozwiązania oparte na chmurze, funkcjonując w tej chmurze jako otwarta platforma. Dlatego może być stosowany we wszystkich markach pojazdów, a teraz za jego pośrednictwem połączono ponad 115 000 ciężarówek. Jednocześnie RIO oferuje pakiet usług cyfrowych, zespalający na ujednoliconej platformie wszystkich zaangażowanych w łańcuch dostaw. Wcześniej w branży transportowej często nie można było bowiem korzystać z danych transparentnie, ponieważ różne firmy pracowały i wciąż pracują z różnymi jednostkowymi rozwiązaniami. Ponadto podczas gdy przedtem oferta RIO była skierowana przede wszystkim do małych flot i podmiotów kurierskich, teraz otwiera zupełnie nowy segment klientów, co stanowi kamień milowy dla tej spółki zależnej. Wkracza mianowicie w świat spedytorów, proponując produkty, które będą dostępne na rynku w przyszłości. W tym układzie zakłada się więc, że RIO będzie wspierać Group Logistics Grupy Volkswagen w digitalizacji i cyfryzacji jej procesów. Opracowuje zatem cyfrowy szkielet dla Volkswagen Group Logistics i zamierza przeprowadzić cyfryzację tego podmiotu – dokładnie opracowuje teraz dostosowane do potrzeb tego użytkownika usługi, co zapewni bardziej wydajną dostawę części w ramach samego koncernu Volkswagen (logistyka przychodząca), jak i dostawę w pełni zmontowanych pojazdów (logistyka wychodząca) do partnerów zewnętrznych - dealerów. Obejmuje to śledzenie przesyłek oraz integrację różnych systemów w połączeniu z wydajnym gromadzeniem i wykorzystaniem danych - przykładowo do zarządzania dostawami, fakturowania frachtu czy kontroli kontenerów. Matthias Braun, Kierownik ds. digitalizacji logistyki materiałowej w Group Logistics, ocenia „Rozwiązania cyfrowe bazujące na chmurze i interfejsie między spedytorem i operatorem mogą znacznie zwiększyć naszą wydajność. Cyfrowa wiedza RIO i otwarte podejście czyni go idealnym partnerem dla nas. Będziemy także na tej platformie z naszym wolumenem, aby wysłać sygnał na rynek. Mamy nadzieję, że inni pójdą w nasze ślady, dzięki czemu logistyka oparta na przejrzystych procesach stanie się bardziej wydajna dla wszystkich”. Współpraca ma na celu uzyskanie znacznych oszczędności w wysokości milionów euro dzięki właśnie bardziej przejrzystym i wydajnym procesom. Szczególnie, że po udanych testach prototypu rozwiązania z e-uwierzytelnianiem dla skrócenia czasu oczekiwania na terminalach, wraz z VW Group Logistics powstaje pierwszy prawdziwy produkt. Generalnie RIO i Volkswagen Group Logistics planują opracowanie cyfrowego rozwiązania dla całej logistyki transportowej Grupy Volkswagen.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA