REKLAMA

Traton - gotowy na wyzwania przyszłości Cz.14

Obecnie w Europie powoli coraz silniejszym zmianom zaczynają podlegać zarówno sami przewoźnicy, w tym i towarowi, i osobowi, jak i przemysł pojazdów użytkowych oraz proponowane przez niego wyroby.

Producent

W tym kontekście Traton dąży więc do tego, aby stać się wiodącym dostawcą pojazdów użytkowych zasilanych bateryjnie. Przy tym oczekuje, że decydenci polityczni dobrze odrobią to samo zadanie domowe, zarazem wskazując, iż e-mobilność to nie tylko technologiczna perspektywa – zagadnienie dotyczy jeszcze odpowiedzialności za zrównoważoną przyszłość - ekologicznie, ekonomicznie i społecznie. Dlatego Andreas Renschler wskazuje „Mamy produkty na dziś i jutro. Jesteśmy w blokach startowych. Władze wezwały przywódców politycznych do zainicjowania w swoich krajach „programu motywacyjnego dla elektrycznych pojazdów użytkowych i europejskiego planu generalnego dotyczącego infrastruktury do ładowania”, który ułatwiłby klientom przejście na elektromobilność”.

REKLAMA

Realnie wymaga to jednak czasu. Do tego momentu firma przygotowuje zatem solidne, nowoczesne i oszczędzające paliwo silniki diesla, wypełniające lukę między starym światem a nowym wiekiem e-mobilności. W efekcie, oprócz wysoce wydajnych układów napędowych z jednostką wysokoprężną, alternatywne napędy i paliwa, takie jak biopaliwa, etanol lub technologie gazowe, LNG i CNG, oraz rozwiązania hybrydowe i hybrydowe typu plug-in odgrywają istotną rolę w wysiłkach na rzecz ograniczenia emisji CO2. Tym bardziej, że trzy marki samochodowe wchodzące w skład Traton mają długą tradycję i dobrą pozycję na rynku alternatywnych napędów. Przykładowo w Europie MAN to wiodący dostawca autobusów miejskich zasilanych gazem. Scania ma zaś obecnie najszerszą na rynku gamę modeli zasilanych paliwami alternatywnymi, od ciężarówek i autobusów na bioetanol po wersje wykorzystujące skroplony biogaz. Mimo tych projektów Traton przewiduje, że w średnim i długim okresie popyt na warianty elektryczne nadal będzie rósł, bo takie typy staną się bardziej przystępne i tańsze w utrzymaniu. W trakcie tego procesu koncern będzie też mógł w pełni wykorzystać swoje przewagi kosztowo-synergiczne.
W 2019 roku Scania zaplanowała uruchomienie elektrycznego i autonomicznego autobusu, przewożącego pasażerów do Nobiny w obszarze metropolitalnym Sztokholmu. Wraz z Asko, największym hurtowym sprzedawcą żywności w Norwegii, także Scania testuje ciężarówki z elektrycznym układem napędowym z ogniwami paliwowymi, w których energia elektryczna powstaje z gazowego wodoru ze źródeł odnawialnych. Ponadto później Asko będzie testować akumulatorowo-elektryczną ciężarówkę Scanii. Pochodzące od MAN-a w pełni elektryczne dystrybucyjne ciężarówki o dopuszczalnej masie całkowitej 26000 kg są z kolei obecnie sprawdzane przez klientów w Austrii, a na ten rok zaplanowano kontynuację małoseryjnego składania eTGM do dalszych prób u klientów. Poza tym zbyt nowego elektrycznego vana MAN eTGE rozpoczął się od momentu jego wprowadzenia na rynek, a w ciągu ostatnich 12 miesięcy sprzedano ponad 150 takich aut. Do tego Volkswagen Caminhões e Ônibus robi kolejny krok w kierunku produkcji elektrycznych ciężarówek w Brazylii. Wiedza specjalistyczna jego i Grupy umożliwiła mu zawarcie historycznej umowy z międzynarodowym koncernem piwowarskim Ambev. Podpisał on bowiem dotychczas największą pojedynczą na świecie umowę dotyczącą zbytu e-ciężarówek – e-mobilnych ciężarówek. Plan zakłada tu mianowicie wdrożenie w codziennych operacjach aż 1600 takich aut o czystym napędzie pochodzących od VWCO. Dostawy mają rozpocząć się w 2020 roku i potrwają do 2023 roku. W ich wyniku ponad 1/3 floty dystrybucyjnej partnerów Ambev będzie się składać z elektrycznych ciężarówek Volkswagena.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA