[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Typ 800500-011 14x14 – jedna z najpotężniejszych cywilnych ciężarówek białoruskiego MZKT Cz.2

Białoruska Mińska Fabryka Ciągników Kołowych Volat (ОАО «Минский завод колёсных тягачей» - MZKT Volat) jest dzisiaj uznanym na świecie producentem wysoko specjalistycznych, wybitnie niszowych ciężarówek, na rynku cywilnym znajdujących zastosowanie w takich sektorach gospodarki, jak budownictwo, drogownictwo, leśnictwo, kopalnictwo, w tym głównie kopalnie odkrywkowe, oraz sektor poszukiwań ropy i gazu.

Jednym z takich nietypowych modeli wykonanych przez MZKT dla sektora naftowego jest samojezdna – samochodowa uterenowiona wieloosiowa platfotma transportowa, oznaczona jako MZKT-800500-011 14x14. To podwozie z napędem na wszystkie koła zostało zaprojektowane do montażu specjalistycznych urządzeń przemysłu naftowego i gazowego oraz ich przemieszczania w terenie, przy założonej możliwości czasowego korzystania przy dojazdach bądź powrotach z sieci dróg publicznych.
W sferze budowy MZKT-800500-011 14x14 cechuje się dwoma zasadniczymi niestandardowymi elementami. Są nimi:

REKLAMA
  • wskazana duża liczba osi, przekładająca się na ponadnormatywne masy i wymiary;
  • specyficzne rozwiązanie problemu połączenia ramy nośnej podwozia z platformą zabudowy.

Osi jest siedem, rozmieszczonych w układzie 3+2+2, z zachowaniem dużego rozstawu zarówno pomiędzy osiami przedniego tridemu oraz środkowego tandemu, jak i między osiami obu tandemów – środkowego i tylnego. Do tego model ten wyróżniają pokaźne zwisy przedni i tylny oraz szerokość i wysokość. Dokładne wymiary prezentują się następująco: rozstaw osi 1500+1500+4000/4010+1500+2500+1950 mm, zwis przedni 3300 mm, zwis tylny 1620 mm, rozstaw kół 2390 mm, wysokość – 3050 mm do górnej powierzchni lampy ostrzegawczej na dachu, 3460 mm – do górnej powierzchni rury wydechowej – systemu odprowadzania spalin, szerokość 2988/3212 mm oraz długość całkowita 18250 mm, prześwit 340 mm, kąt natarcia 16º, kąt zejścia 27º. W rezultacie długość całkowita wynosi niemal tyle, ile równa się długość standardowych europejskich zestawów przyczepowych. Tym znacznym wymiarom towarzyszą znaczne masy oraz właściwa w tej sytuacji i ze względu na przewidywany zakres bazowego zastosowania kompletacja układu napędowego. Masa własna podwozia to 34000 kg, dopuszczalna masa całkowita 88000 kg, przy naciskach na każdą z osi po 12500 kg – 7x12500 kg, z kolei ładowność 53600 kg. W takich realiach napęd zapewniają dwa wysokoprężne, 15-litrowe, 6-cylindrowe, rzędowe silniki Caterpillar C15 ACERT, każdy o mocy maksymalnej 433 kW/580 KM przy 2100 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 2508 Nm przy 1400 obr/min oraz z własnym systemem poboru powietrza. Silniki te umieszczono w obudowanym wydzielonym module za kabiną, na wysokości tridemu osi przednich. Ponadto w opcji występuje dodatkowy silnik do ewentualnego napędu składowych wyposażenia. Za przeniesienie napędu odpowiadają dwie w pełni automatyczne, 6-biegowe (sześć do jazdy do przodu plus bieg wsteczny) skrzynie przekładniowe Allison 4700 OFS o rozpiętości przełożeń 7,63-0,67 i dla biegu wstecznego i=5,55. Skrzynia rozdzielcza jest 1-biegowa, z symetryczną międzyosiową blokadą mechanizmu różnicowego. W rozwiązaniu tu wdrożonym postawiono na skrzynię integrującą – sumującą napęd przekazywany oddzielnie przez wały od każdego z silników oraz skrzyni biegów i dopiero następnie transferującą go na mosty. Mosty napędowe są wzmocnione, dwustopniowe, z blokadami mechanizmów różnicowych (blokady międzykołowe), uzupełnionymi o blokady międzymostowe. Na wszystkich kołach założono wyłącznie pojedyncze ogumienie o rozmiarze 445/65R.22.5, z bieżnikiem terenowym. Dochodzą jeszcze dwa koła zapasowe. W efekcie pojazd zabiera łącznie 16 opon. Dodatkowo, oprócz mocnych silników i wyłącznie pojedynczego ogumienia z bieżnikiem terenowym, sprawne poruszanie się po bezdrożach upraszcza centralny system pompowania kół (CTIS). Pozwala on na zmianę ciśnienia w ogumieniu w zależności od chwilowych potrzeb. Tym samym – przykładowo – podczas pokonywania terenu piaszczystego czy błotnistego powierzchnię efektywnego styku opon z podłożem da się zwiększyć, dzięki temu ułatwiając jazdę w takim otoczeniu. Kolejna zaleta podwozia w trakcie jazdy w trudnych warunkach drogowych wynika z instalacji zawieszenia hydraulicznego z funkcją poziomowania – tzw. hydraulicznego zawieszenia równoważącego (hydrobalanced). Nie jest to jednak zawieszenie niezależne – z niezależnie zawieszonymi półosiami, a zależne. Co więcej, ramę podwozia na całej długości tworzą wzmocnione, solidne, sztywne podłużnice.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij