[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Typ 800500-011 14x14 – jedna z najpotężniejszych cywilnych ciężarówek białoruskiego MZKT Cz.3

Białoruska Mińska Fabryka Ciągników Kołowych Volat (ОАО «Минский завод колёсных тягачей» - MZKT Volat) jest dzisiaj uznanym na świecie producentem wysoko specjalistycznych, wybitnie niszowych ciężarówek, na rynku cywilnym znajdujących zastosowanie w takich sektorach gospodarki, jak budownictwo, drogownictwo, leśnictwo, kopalnictwo, w tym głównie kopalnie odkrywkowe, oraz sektor poszukiwań ropy i gazu.

Ze względu na swoje wymiary i budowę, w tym sztywną ramę podwozia i liczbę osi, pomimo napędu na wszystkie koła, pojedynczego ogumienia z bieżnikiem terenowym, dużego prześwitu i CTIS, realnie MZKT-800500-011 14x14 zachowuje średnią mobilność taktyczną. Oprócz tego układ z siedmioma osiami o dużym rozstawie oraz pokaźna długość samego podwozia negatywnie wpływają na zawracanie i manewrowanie. W związku z tym, w celu chociaż pewnej redukcji promienia skrętu oraz ułatwienia właśnie manewrowania, dwie tylne osie (osie 6-7) są skręcane przeciwbieżnie w stosunku do kierowanych kół trzech pierwszych osi (osie 1-3). Dzięki temu wartość promienia skrętu określono na 18 m. Jest to oczywiście wartość nadal pokaźna. Dlatego – ze względu na konstrukcję tego modelu – nawet funkcja kierowania pięcioma z siedmiu osi nie rozwiązuje wszelkich problemów ze skręcaniem albo wymijaniem przeszkód. Niemniej – z drugiej strony – takie warianty rzadko operują po drogach publicznych, a podczas przemieszczania się po pustyni, tundrze czy łąkach kwestie ograniczonej manewrowości schodzą na drugi plan – pełnią mniej istotną rolę.

Jednocześnie – ponownie ze względu na ponadnormatywne masy i wymiary, a w warunkach terenowych jeszcze zawsze w jakimś zakresie problematyczną sztywną i długą ramę podwozia, prędkość maksymalna MZKT-800500-011 14x14 została ograniczona do 40 km/h. W materiałach można się też spotkać z informacją, że te 40 km/h odnosi się do jazdy podwozia po drogach publicznych, zresztą możliwej jedynie ze specjalnym pozwoleniem. Przy czym przekraczanie 40 km/h z ciężkim ładunkiem i przy pokonywaniu bezdroży także wydaje się niewskazane a nawet niebezpieczne.

REKLAMA

Ponadto pojazd otrzymał dwuobwodowy, pneumatyczny układ hamulcowy z hamulcami bębnowymi, 24-voltową instalację elektryczną z czterema akumulatorami 190 Ah (4x190 Ah), przechowywanymi w wentylowanym i ogrzewanym pojemniku, jeden 1000-litrowy zbiornik paliwa, zamocowany po prawej stronie, między osiami przedniego tridemu i środkowego tandemu, oraz krótką, dzienną kabinę. Ta ostatnia jest jednoosobowa, całkowicie stalowa, zlokalizowana na przednim lewym narożu i ma płaskie ściany, wydajne układy wentylacji i ogrzewania, podgrzewane lusterka oraz mocno pochyloną do tyłu szybę przednią. Prowadzą do niej dwa stalowe stopnie wejściowe. Ponieważ stopnie te zamontowano wyłącznie pod kabiną, w związku z czym nie wprowadzono ich w ogóle po prawej strony auta. Stalowy wydłużony zderzak przedni na swoich narożach mieści zaś okrągłe reflektory i kierunkowskazy.

Drugi kluczowy konstrukcyjny wyznacznik pojazdu stanowi integracja platformy pod wyposażenie z ramą podwozia – tzn. zintegrowanie platformy i ramy podwozia. Takie rozwiązanie pozwala obniżyć środek ciężkości, co pozytywnie wpływa na stabilność samochodu. Do tego, ze względu na integrację platformy nadwozia z ramą, występują:

  • brak konieczności instalacji dodatkowej ramy pomocniczej, aby pomieścić sprzęt;
  • uproszczenie i przyspieszenie procesu montażu nadwozia;
  • wspomniana obniżka środka ciężkości;
  • relatywnie niższa wysokość załadunkowa, równa zaledwie 1360 mm, co pozwala na zabranie wyższych ładunków – wyższego sprzętu;
  • poprawa stabilności instalacji;
  • redukcja masy podwozia ze względu na fakt, że rama pełni funkcję wspierającą podwozie i funkcję podstawy – platformy do umieszczania sprzętu i wyposażenia;
  • możliwość zainstalowania dodatkowego sprzętu. Sprzęt ten jest instalowany bezpośrednio na platformie podwozia w miejscach specjalnie przygotowanych już podczas samej produkcji platformy (na etapie spawania, aż do przygotowania i malowania).

W marcu 2015 roku zakończyła się realizacja kontraktu na dostawę podwozia MZKT-800500-011. W ramach tej umowy sprzedaży trzeci egzemplarz przeznaczony do montażu i instalacji mobilnych platform wiertniczych z siedziby Volat został wysłany do firmy UralmashOpen Spółka Akcyjna

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij