[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Typ i8 – topowy autokar Irizara w sieci Firmy Wanicki

Irizar pozycjonuje typoszereg i8 niezwykle wysoko, na równi niemal nawet z wyrobami marki Setra. Służy on do przewozów na dalekich dystansach, obsługi linii regularnych oraz świadczenia usług specjalnych. Za jego zakupem mają głównie przemawiać wysoka jakość wykonania, wysokie parametry techniczno-użytkowe, konkurencyjny stosunek ceny do jakości i parametrów, względnie niskie koszty użytkowania, niezwykle ciekawe wzornictwo oraz najnowsze i najbardziej zaawansowane rozwiązania techniczne dostępne dziś na rynku. W efekcie, jako okręt flagowy – produkt topowy, zastąpił on typ PB, dobrze znany przewoźnikom i ceniony w wielu państwach. W porównaniu z nim reprezentuje ewolucyjny postęp oraz zawiera liczne usprawnienia i szereg najnowocześniejszych technologii i opracowań.

Fot Jarosław Brach

Od trzech dekad stylistyka stała się jedną z najmocniejszych stron Irizara. Nie inaczej kwestia ta prezentuje się w przypadku i8, który łączy – głównie z zewnątrz – agresywną i dynamiczną linię przodu i tyłu z bardzo stonowanymi, szykownymi bokami. Jak to ładnie marketingowo określa podmiot – stylizacja części zewnętrznej i8 uosabia – stanowi odzwierciedlenie trzech potężnych sił, jakimi są zaufanie, sztuka oraz elegancja.

Z przodu zwracają uwagę: u góry pas z wycieraczką pośrodku nad dużą nachyloną do tyłu szybą, pod tą szybą pas ze stylizowanym napisem Irizar ze stali nierdzewnej i dwoma wycieraczkami oraz niżej panel ze znakiem firmowym, z boków i od dołu ograniczony – wyznaczony przez listwę ze stali nierdzewnej w kształcie litery V. Listwa ta pod panelem z dolnymi wycieraczkami przechodzi na boki i tam – patrząc od przodu do tyłu – wznosi się, najpierw lekko, potem – na słupku C już mocno do góry. Pod tą listwą z przodu – po bokach umieszczono wydłużone poziome obudowy reflektorów, przypominające łezkę lub ostrze, a poniżej – u dołu po bokach okrągłe reflektory halogenowe i dolny wlot – otwór w kształcie trapezu, z miejscem na tablicę rejestracyjną. Oświetlenie wykonane zostało oczywiście w technologii LED. Równie agresywna i dynamiczna stylistyka cechuje tył. Utrzymano na nim ostre linie, dodatkowo podkreślone przez nowy element zastosowany z przodu – listwę – emblemat w kształcie litery V. Boki są zaś, jak wskazano, gładkie, bez dodatków upiększających i burzących siłę tego harmonijnego spokoju. Przy czym na ogólny dynamizm sylwetki pojazdu wpływa jeszcze, znany już od serii PB i swego czasu będący wizytówką Irizara, dachowy klimatyzator. Jego obudowa zaczyna się tuż przed środkowymi drzwiami i idzie do przodu, łącząc się tam z górną partią szyby czołowej.

Takie połączenia agresywności i dynamizmu ze stonowaniem i elegancją wyróżniają też wnętrze, określone jako symfonia dla zmysłów. Do rozmieszczenia i jakości poszczególnych detali przywiązano bardzo dużo uwagi. Pasażerowie siedzą w komfortowych fotelach o stylistyce współgrającej z estetyką całego i8. Fotele te – nazwane New Exclusive Irizar i8 – dostarcza jeden z europejskich liderów w tej dziedzinie. W uzupełnieniu do wysokiego komfortu siedzenia mają one trzypunktowe, zintegrowane pasy bezpieczeństwa, indywidualne dotykowe ekrany LCD BusPad zintegrowane z oparciem i systemem elektroniki pokładowej, odchylany stoliczek, uchwyt na napoje, wieszak, siatki oraz – od strony przejścia – funkcję przesuwania na bok. Komfort podróży podnoszą także podsufitowe zamykane półki na bagaż typu lotniczego, ekrany Actia TFT o wysokiej rozdzielczości – z przodu 22-calowy, z tyłu (drugi i trzeci) 18,5-calowe, odtwarzacz DVD Bosch, system nagłośnienia pokładowego Bosch Proffessional line audio, WiFi Icomera M340, diody LED w oświetleniu sufitowym oraz nowoczesne indywidualne panele obsługowe wbudowane w spód podsufitowych bagażników, zawierające przełączniki oświetlenia, nawiewy powietrza i przycisk do przywoływania obsługi – wszystko w stylistyce współgrającej z otoczeniem. Do tego dochodzi kamera cofania Actia.

Generalnie od strony pasażera w rozwoju tego produktu główny nacisk położono na elementy takie jak ergonomia, komfort, funkcjonalność i adaptacja.

Równie nowoczesne i ergonomiczne jest stanowisko pracy kierowcy. Prowadzący siedzi w wygodnym fotelu o szerokim zakresie regulacji wysokości i kąta nachylenia, może regulować kąt pochylenia kolumny kierownicy oraz ma do dyspozycji wielofunkcyjną kierownicę z przyciskami na bocznych ramionach do sterowania wybranymi funkcjami. Zastosowana tablica wskaźników Continental VDO łączy nowoczesność z tradycją. U jej góry po prawej stronie zlokalizowano zegar prędkościomierza, po lewej obrotomierza z kilkoma dodatkowymi wskaźnikami, pośrodku – pomiędzy tymi tradycyjnymi zegarami – wyświetlacz centralnego komputera, uzupełnione przez inne zegary, wskaźniki i kontrolki. Po prawej stronie, na centralnej konsoli umieszczono, patrząc od góry – wyświetlacz pokładowego systemu rozrywki i nawigacji, poniżej DVD Bosch i najniżej panel sterowania układu klimatyzacji Hispacold. Na szczególną uwagę zasługuje właśnie to nowoczesne i funkcjonalne MMI – konsola centralna wraz z szybkim i prostym dostępem do menu/kamery, GPS, radia, telefonu, klimatyzacji, integrująca wszystkie systemy elektroniczne. Ogólnie instrumenty i ekrany znajdują się w miejscach strategicznych pod względem widoczności, tam, gdzie by się ich intuicyjnie poszukiwało. Analogicznie wszelkie elementy sterujące są przyjazne dla użytkownika i rozlokowane tam, gdzie oczekują tego prowadzący. Obsługa systemu została zdecydowanie poprawiona dzięki joystickowi, szybkiemu dostępowi do menu i kolorowemu ekranowi dotykowemu. Sam układ elektroniki pokładowej – zgodnie z obecnymi standardami – bazuje na sieci multipleks Continental VDO-Kybes 24V. Ten układ – sieć CAN integruje i nadzoruje całą elektronikę pokładową autokaru oraz umożliwia diagnozowanie systemu i przesyłanie – odbieranie danych za pomocą złącza OBD. W skład wyposażenia wchodzi jeszcze system wspomagania jazdy AEB-LDW, złożony z kontrolki z ekranem dotykowym i konsoli HMI, zarządzającej systemami komfortu i rozrywki.

Premierowy autokar zapewnia również wysoki poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego. Przestrzenna struktura została zrobiona ze stali o dużej wytrzymałości i odporności na korozję, powodując, iż tak jak w przypadku wszystkich innych modeli producenta, i8 spełnia przepisy normy bezpieczeństwa R66.02. W dodatku jego konstruktorzy, mając na uwadze niebezpieczeństwa niesione przez innych użytkowników dróg, zoptymalizowali rozkład mas. W efekcie pojazd charakteryzuje się wysoką odpornością na przewroty i zderzenia czołowe oraz nagłe podmuchy silnego bocznego wiatru. W celu dokładnego sprawdzenia, czy wszelkie rozwiązania spełniają wymagane standardy, poddano go więc ekstremalnym testom sprawdzającym i testom na niezawodność w jednym z najbardziej prestiżowych na świecie instytutów badań stosowanych. Wyniki tych prób okazały się pozytywne. Poza tym na wyposażenie wprowadzono, w tym już obowiązkowe w Europie, systemy odpowiedzialne za wzrost bezpieczeństwa czynnego, jak układ stabilizacji toru jazdy ESC, tzw. zaawansowany układ wspomagania hamowania awaryjnego AEBS, adaptacyjny tempomat ACC i system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu LDW. Same hamulce są wentylowane, tarczowe, o dużej wydajności – Knorr-Bremse.

REKLAMA

REKLAMA

Do napędu i8 służą wyłącznie silniki DAF-Paccar z dwóch linii. Z 10,8-litrowej Paccar MX-11 pochodzi nastaw najmocniejszy, o maksymalnych – mocy 320 kW/435 KM w zakresie od 1450 do 1700 obr/min i momencie obrotowym 2100 Nm od 1000 do 1450 obr/min. Z większej, 12,9-litrowej Paccar MX-13 dostępne są natomiast dwa nastawy, o następujących maksymalnych mocach i momentach obrotowych: MX-13 340 – 340 kW/460 KM i 2300 Nm oraz MX-13 510 – 375 kW/510 KM i 2500 Nm. W obu przypadkach moce maksymalne osiągane są w przedziale od 1425 do 1750 obr/min, maksymalne momenty obrotowe od 1000 do 1425 obr/min. Wszystkie te jednostki – Paccar MX-11 i MX-13 – mają 6 cylindrów w układzie rzędowym, 24 zawory, układ wtrysku wysokociśnieniowego common rail, turbodoładowanie przez turbosprężarkę z systemem VGT, chłodzenie powietrza doładowującego oraz spełniają normę czystości spalin Euro 6 dzięki połączeniu technologii SCR+EGR+DPF. Pochodzą też z najnowszej generacji silników holenderskiego wytwórcy, wyróżniającej się ograniczonym tarciem wewnętrznym, zmodyfikowanym systemem wtrysku paliwa i innymi udoskonaleniami, przekładającymi się na spadek zużycia paliwa.

Napęd przenoszą wyłącznie skrzynie przekładniowe ZF: 6-biegowa, mechaniczna Ecolife, występująca jedynie w kompletacji z Paccarem MX-11, gdyż przygotowana do momentu wejściowego do 2100 Nm, oraz 12-biegowa, zautomatyzowana AsTronic 2700, mogąca odbierać moment obrotowy o wartości do 2700 Nm. Także z ZF pochodzą wszystkie osie:

  • przednia, niezależnie zawieszona RL82EC;
  • most napędowy AV132 o przełożeniu i=2,93;
  • w odmianach 3-osiowych tylna, niezależnie zawieszona RL82EC, z kołami sterowanymi przeciwbieżnie w stosunku do kierowanych kół osi przedniej, w celu poprawy manewrowości.

W zawieszeniu wszystkich osi zastosowano poduszki powietrzne Vibracoustic i amortyzatory Koni – oś pierwsza dwie poduszki i dwa amortyzatory, oś napędowa cztery poduszki i cztery amortyzatory oraz ewentualnie oś tylna ponownie dwie poduszki i dwa amortyzatory. Sterowanie zawieszeniem odbywa się poprzez układ Wabco ECAS. Koncern Wabco dostarcza zresztą do tego autobusu systemy EBS3+AEBS+ABS+ASR/ESP. Ponadto pojazd otrzymuje: układ kierowniczy ZF Servocom 8098+VSE, dachowy system klimatyzacji Hispacold Bizone, podwójne, przyciemniane szyby w oknach bocznych, sensory deszczu i oświetlenia do automatycznej aktywacji wycieraczek i oświetlenia w razie konieczności, 670-litrowy zbiornik paliwa, co gwarantuje zasięg o wartości nawet 3000 km, 40-litrowy zbiornik AdBlue i ogumienie Michelin Multiway 3D XZE M+S o rozmiarze 295/80R22,5.

Oczywiście w dzisiejszych realiach prowadzenia biznesu przewozowego środek transportu musi nie tylko być atrakcyjny stylistycznie, komfortowy i relatywnie tani w momencie zakupu. Musi także, a właściwie przede wszystkim, zapewniać możliwość uzyskania TCO – całkowitego kosztu posiadania i dysponowania – na jak najniższym poziomie. To bowiem wartość TCO dla operatorów, w pierwszym rzędzie flotowych, wyznacza dziś sens inwestowania w określony wyrób. W tym zakresie i8 spełnia te oczekiwania.

W obszarze redukcji zużycia paliwa ważne jest połączenie ekonomicznych silników DAF-Paccar MX, odpowiedniego, prooszczędnościowego algorytmu oprogramowania 12-biegowej skrzyni przekładniowej ZF AsTronic, aerodynamicznej sylwetki o niskim współczynniku oporu powietrza spowodowanego opływowym, węższym przodem, zapasowych osłon na koła, relatywnie niskiej masy własnej dzięki wykorzystaniu stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie oraz aluminiowych felg – w standardzie Alcoa Durabright (Black Tag) 8,25x22,5. Na poprawę rentowności prowadzonych operacji wpływają jeszcze niższe koszty napraw i przeglądów/konserwacji. Interwały serwisowe zostały przedłużone – autokary i8 mogą osiągać przebiegi do 100000 km bez wymiany oleju. Poza tym, jak oficjalnie podał Irizar, poczyniono znaczne postępy w zmniejszeniu kosztów części zamiennych oraz elementów nadwozia.

Obecnie i8 dostępny jest w czterech wariantach bazowych, wszystkich o wysokości 3980 mm (wraz z dachowym klimatyzatorem), szerokości 2550 mm, zwisie przednim 2690 mm, z drzwiami o szerokości 900 mm, z pierwszym stopniem wejściowym na wysokości 360 mm, toaletą o objętości około 1 m³ i przedziałem sypialnym kierowcy o objętości około 1,8 m³. Pierwszy z tych wariantów to 2-osiowy i8 12,4 o długości 12400 mm, rozstawie osi 6100 mm, zwisie tylnym 3445 mm, z podpodłogowymi bagażnikami o pojemności 12,6 m³. Pozostałe trzy mają już po trzy osie. Są to:

  • i8 13,22 o długości 13220 mm, rozstawie osi 6820+1500 mm, zwisie tylnym 2985 mm, z podpodłogowymi bagażnikami o pojemności 13,2 m³;
  • i8 14,07 o długości 14070 mm, rozstawie osi 6370+1500 mm, zwisie tylnym 3545 mm, z podpodłogowymi bagażnikami o pojemności 13,5 m³;
  • i8 14,98 o długości 14980 mm, rozstawie osi 7280+1500 mm, zwisie tylnym 3545 mm, z podpodłogowymi bagażnikami o pojemności 14,5 m³.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij