REKLAMA

Tzw. inteligentny system nadzoru i kontroli dla ciężarówek Kamaz Cz.2

Kamaz, analogicznie jak inni czołowi wytwórcy ciężarówek, stawia na najnowsze rozwiązania ze sfery usług wspomagających, ukierunkowane na bieżące kontrolę i nadzór nad samochodami, odbywane w czasie rzeczywistym. 9 stycznia podmiot poinformował, że Specjaliści z Centrum Naukowo-Technicznego KAMAZ (STC) opracowali tzw. inteligentny system informacji o transporcie. System ten pozwala kontrolować zużycie paliwa, rekomendować najlepsze stacje benzynowe, a następnie przewidywać awarię pojazdu.

Producent
Fot. Producent

W tym kontekście przede wszystkim system zadba o jakość działania pojazdu. Zapewni to, że kierowca wybierze prawidłowe przełożenie skrzyni biegów, niezależnie od tego, czy pedał gazu naciska w warunkach, w których silnik nie może dostarczyć żądanej mocy. Ekonomiczna jazda wydłuża bowiem żywotność komponentów i zespołów oraz pozwala zaoszczędzić do 10-15% paliwa. Ponadto ITIS pomoże monitorować jakość paliwa, wskazując kierowcy na mapie miejsca lokalizacji właściwych – optymalnych stacji paliw. Wyklucza to przypadki przybycia na wątpliwe stacje benzynowe na tanie paliwo i „uratuje” życie auta.
Do ważnych wskaźników należy także czujnik obciążenia osi. Widząc przeciążenie, operator może mianowicie zasygnalizować kierowcy inne rozlokowanie ładunku. Powyższe pomoże nie tylko uniknąć drobnych uszkodzeń, ale i zapobiegnie nadmiernemu zużyciu sprzętu. Przy tym system pokładowy służy nie tylko do przesyłania danych do centrum serwisowego, ale i do komunikowania się z kierowcą.
W przyszłości ITIS-KAMAZ, działając jako system obsługi predykcyjnej – zapobiegawczej, będzie w stanie zdalnie zdiagnozować i ocenić pozostały okres eksploatacji pojazdu. W razie awarii na drodze oceni stopień niesprawności i przedstawi kierowcy zalecenia: zaczekaj na pojazd serwisowy – holowniczy, sam przystąp do naprawy lub najpierw zakończ trasę, a następnie udaj się do serwisu. W takim przypadku system poinformuje też, które z najbliższych centrów samochodowych ma część wymagającą wymiany. Ponieważ jednak zapobieganie jest lepsze niż naprawianie, więc planuje się, że system będzie z czasem przygotowany – dostosowany do przewidywania czasu awarii poszczególnych układów. STC oczekuje, że ta funkcja stanie się dostępna za dwa do trzech lat.


Zalety systemu ITIS-KAMAZ:

REKLAMA
  • redukcja kosztów paliwa nawet o 5-10%;

- czujnik poziomu paliwa i kompleksowe oprogramowania pomoże wykryć fakty kradzieży;

- bieżąca kontrola kosztów paliwa;

  • optymalizacja przebiegów;

- kontrola rzeczywistych przebiegów, postojów, parkowania i odchyleń od tras - to pomoże uniknąć "lewych" kursów;

- dwukierunkowa komunikacja głosowa pomiędzy dyspozytorem a kierowcą pomocna w dostawie ładunku. Wystarczy zaplanować i wygodnie zarządzać trasami za pomocą interfejsu wizualnego;

  • ocena jakości operacji:

- redukcja do 40% czasu przestoju - system informuje, jak długo sprzęt działa bez przestojów;

- zmniejszenie kosztów paliwa nawet o 12%, wskutek stosowania się do zalecanej prędkości jazdy, kontroli ciśnienia w układzie hamulcowym i kontroli przyspieszania;

  • kontrola bezpieczeństwa i integralności przewożonego ładunku - system kontroluje warunki temperaturowe i zasady przewozu ładunku.

Generalnie klient otrzymuje wszystkie dane z magistrali CAN swojego samochodu, które pozwalają w porę zidentyfikować przyczyny odchyleń i nieprawidłowości i innych niewłaściwych operacji pojazdu oraz zaplanować konserwację – przeglądy i naprawy.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA