[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Unikatowa Tatra do specjalnych zastosowań: Phoenix do przesadzania drzew

PARTNER IPEX, od dawna będący autoryzowanym dealerem i sprzedawcą ciężarówek TATRA, dostarczył swojemu znaczącemu niemieckiemu klientowi specjalny wariant z serii Phoenix z zabudową do przesadzania drzew. Dla PARTNER IPEX, który w Frenštát pod Radhoštěm specjalizuje się nie tylko w sprzedaży i serwisie standardowych modeli Tatra, ale także w indywidualnych modyfikacjach i przebudowach, był to kolejny z wielu unikatowych projektów technicznych wdrożonych na podwoziach pochodzących z fabryki w Koprzywnicy.

Vojtěch Svoboda, dyrektor sprzedaży i marketingu PARTNER IPEX, powiedział „Jesteśmy firmą rodzinną, od trzech pokoleń zajmującą się sprzedażą, serwisem, specjalnymi modyfikacjami i przeróbkami pojazdów Tatra. Jesteśmy specjalistami. Zawsze staramy się spełniać indywidualne wymagania klienta i tworzyć lub dostosowywać Tatrę na miarę. Dokonujemy drobnych modyfikacji, ale też obszernych przeróbek i konstrukcji pojazdów, tak jak w przypadku Opitz, gdzie wdrożyliśmy ten specjalny projekt pojazdu we współpracy z Tatra Trucks, wytwórcą ciężarówek Tatra. Wyprodukowane w Tatra Trucks standardowe podwozie następnie zmodyfikowaliśmy i przebudowaliśmy zgodnie z wymaganiami klienta, ukończyliśmy zabudowę i całkowicie ją zmodernizowaliśmy".

Specjalny egzemplarz Phoenix z zabudową OPTIMAL 3000 został dostarczony do niemieckiego przedsiębiorstwa Opitz, zajmującego się przesadzaniem dojrzałych drzew, w tym korzeni, i ich transportem w całej Europie. Oprócz świadczenia tych usług podmiot trudni się samodzielną produkcją nadwozi tego rodzaju. Przy okazji przejęcia nowego samochodu Tom Braam, dyrektor zarządzający Opitz, przypomniał „Przesadzamy drzewa od ponad 55 lat. Używamy pojazdów Tatra od 1981 roku”. Auta te są ciągle odnawiane we flocie. Oprócz nowej wersji firma wykorzystuje Phoenix Euro 5 w konfiguracji układu napędowego 8x8. W tym kontekście Svoboda kontynuuje „Cieszymy się, że od kilku dziesięcioleci pojazdy TATRA udowadniają w Opitz swoje wyjątkowe właściwości techniczne i że nasz klient jest z nich zadowolony, co zostało potwierdzone zakupem nowego pojazdu”.

REKLAMA

Podwozie z serii Phoenix Euro 6 dla Opitz powstało jako 5-osiowe, w konfiguracji układu napędowego 10x8. Kabina jest długa, dwumiejscowa, z leżanką do spania oraz wyposażona w wielofunkcyjną kierownicę z poduszką powietrzną, radio, nawigację, automatyczną klimatyzację i lodówkę. Układ napędowy składa się z silnika PACCAR MX-13 o mocy maksymalnej 390 kW/530 KM, 16-biegowej manualnej skrzyni przekładniowej ZF i dwubiegowej przekładni redukcyjnej TATRA, przenoszącej siłę napędową na centralną rurę nośną. Wraz z niezależnie zawieszonymi półosiami wahliwymi tworzy niezwykle sztywną jednostkę i system wsparcia podwozia, cechujący się odpornością na zewnętrzne czynniki pogodowe i drogowe, a zatem przeznaczony do nawet najbardziej wymagających warunków terenowych. Bardzo dobra zdolność pokonywania trudnych bezdroży wynika również z założenia na wszystkich kołach jedynie pojedynczych opon z bieżnikiem terenowym. Ponadto pierwsze trzy osie są zawieszone pneumatycznie – przy pomocy poduszek powietrznych, resorowanie dwóch ostatnich tylnych osi zapewniają zaś resory piórowe. Przy tym poza pierwszymi dwoma osiami oś ostatnia otrzymała funkcję skrętu – jest sterowana przeciwbieżnie w stosunku do kierowanych kół osi przednich, co przekłada się na małą średnicę zawracania i tym samym doskonałą zwrotność - manewrowość, chociaż auto ma prawie dziesięć metrów długości.

„Główną wartość dodaną pojazdu stanowi unikatowa koncepcja podwozia Tatra. Centralna rura nośna i niezależnie zawieszone wahliwe półosie pozwalają na wykonanie podwozia jako tak zwanej konstrukcji bezramowej (bez tradycyjnej ramy typu drabinowego), a rama nadwozia jest umieszczona bezpośrednio na poprzeczkach, połączonych z centralną rurą nośną. Sama rama nadwozia nie jest wymagana. Takie rozwiązanie techniczne jest możliwe tylko dzięki koncepcji tatrzańskiej. Pojazdy innych marek muszą być także wyposażone w ramę nadwozia. Jednak w tym przypadku jej zastosowanie oznaczałoby, że kompletny pojazd z nadwoziem miałby całkowitą wysokość przekraczającą cztery metry, co jest niedopuszczalne w przypadku eksploatacji pojazdu na drodze. Niemniej kompletna Tatra z zabudową nie przekracza tej wysokości” zauważył Svoboda, a klient to potwierdził „Dużą użytkową zaletą naszych pojazdów Tatra jest wysokość podwozia, na którym możemy umieścić nasze największe zabudowy do przesadzania. Mimo tego całkowita wysokość nie przekracza czterech metrów. Nie jest to możliwe w przypadku podwozi innych marek”.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij