[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Unikatowy amfibijny Kamaz-Arktika kończy etap testów fabrycznych

W listopadzie ubiegłego roku, na odwiedzonej przez wiele tysięcy osób krajowej wystawie wielosektorowej Vuzpromexpo-2017, Kamaz oficjalnie pokazał terenowy pojazd Arktika. Obecnie dobiegają końca jego testy, prowadzone w fabrycznym Centrum Badań i Rozwoju KAMAZ PTC.

Fot. Producent

Historia tego projektu rozpoczęła się w 2014 roku, gdy rząd rosyjski przyjął program rozwoju społeczno-gospodarczego strefy arktycznej Federacji Rosyjskiej na okres do 2020 roku. Priorytetowymi celami tego przedsięwzięcia stały się wszechstronny rozwój społeczno-gospodarczy tej części kraju, postęp naukowy oraz rozwój bazy surowcowej rosyjskiej Arktyki. Do osiągnięcia tego celu zamierzano wykorzystać najnowocześniejsze dostępne technologie.

W takich realiach pojawił się więc popyt na pojazd, który w tak surowym otoczeniu klimatycznym i terenowym pomoże w wykonywaniu zadań pionierom i badaczom-naukowcom, poszukiwaczom surowców oraz lekarzom i funkcjonariuszom Ministerstwa ds. Sytuacji Nadzwyczajnych. Pojazd ten miał bowiem samodzielnie dotrzeć w miejsca, w których dotarcie innym samochodem może okazać się niemożliwe, z kolei helikopterem niezwykle kosztowne.

REKLAMA

Kamaz odpowiedział na ten program zbudowaniem specyficznego, niszowego i niezwykle unikatowego wyrobu – specjalnej amfibii śniegowej i bagiennej, nazwanej Arktika. Tak właśnie będzie certyfikowany pierwszy rosyjski "amfibiomobil". Ten pojazd terenowy powstał w ramach wspólnego projektu, realizowanego przez Kamaza wraz z rosyjskim Ministerstwem Edukacji, BMSTU, Politechniką Moskiewską oraz studenckim laboratorium badawczym MSTU MAMI.

Według Siergieja Nazarenko, głównego projektanta innowacyjnych pojazdów w centrum badawczo-rozwojowym Kamaza, Arktika będzie wytwarzany w dwóch wersjach do eksploatacji w regionach Dalekiej Północy i Arktyki: 3-osiowej 6x6 i 4-osiowej 8x8. Pierwsza była już wystawiona w Moskwie, druga stanowi nowe opracowanie.

Pojazd zostanie certyfikowany jako amfibia śniegowa i bagienny kołowy terenowy środek transportu. Jest to zupełnie nowy projekt pod względem koncepcji i wzornictwa - nikt wcześniej nie opracował czegoś podobnego.

W układzie konstrukcyjnym kluczową cechę Arktika stanowi rama przegubowa: pojazd wykonuje bowiem skręty nie ze względu na skręt kół, ale ze względu na "łamaną" ramę. To rozwiązanie było spowodowane rozmiarami opon – założono tu specjalne szerokie koła, którymi zbytnio nie da się kierować. Dlatego specjalne, super szerokie opony są kolejnym specyficznym wyróżnikiem Arktika. Pomagają one rozwiązać problem z jazdą w terenie, w tym w nietypowych, niezwykle wymagających warunkach klimatycznych oraz na niestabilnym podłożu, takim jak tereny podmokłe, bagniste, tundra, śnieg albo błoto. Instalowane są opony o dwóch rozmiarach - szerokościach: o szerokości ponad 1000 mm (Oversize) i o szerokości 700 mm (Base Width). Ten pierwszy rodzaj przeznaczono do pracy na gruncie o małej nośności i podłożu o ograniczonej spoistości. Ten drugi sprawia, że pojazd spełnia przepisy ruchu drogowego, co umożliwia mu bezproblemową jazdę po drogach publicznych. Dzięki tym atrybutom może zatem pełnić funkcję pojazdu amfibijnego – kierującego kolumną innych pojazdów czy prowadzącego zwykłe ciężarówki. Poza tym pojazd dostał stare, długie wykonanie dotychczasowej własnej kabiny Kamaza oraz zakabinowy – zamontowany za kabiną kierowcy niezależny pełnowartościowy moduł zakwaterowania. Można w nim żyć i czekać na pomoc w najtrudniejszych warunkach klimatycznych przez co najmniej trzy dni. Znajdują się tam mianowicie koje, prysznic i toaleta, kuchenka mikrofalowa, grzejnik, schowek na wodę, umywalka, lodówka, telewizor, telefon satelitarny, płyta kuchenna oraz generator elektryczny. Ta przestrzeń życiowa jest klimatyzowana, co pomaga uniknąć muszek czy komarów.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij