REKLAMA

Uptime – nowoczesna platforma logistyczna oparta o układ telematyczny rodem z Formuły 1 Cz. 2

Warty uwagi jest wersja specjalna Actrosa w limitowanej serii 200 sztuk z okazji 20 jubileuszu, który w tym roku obchodzi model Actros

Bartosz Wojtowski
Fot. Bartosz Wojtowski

 Jest to dla marki Mercedes – Benz Trucks szczególne święto i powód do dumy ponieważ to ten model od 20 lat wyznacza wysoki poziom bezpieczeństwa dla transportu dalekobieżnego.

Zmiany które zostały dokonane na przestrzeni 20 lat w Actrosie mają najczęściej charakter zmian rewolucyjnych; to właśnie w Actrosie po raz pierwszy w roku 1996 zastosowano hamulce tarczowe dla wszystkich kół i elektroniczny system hamowania EBS.

Kolejnym etapem było wprowadzenie do pojazdów Mercedes Benz Trucks innych innowacyjnych i aktywnych systemów bezpieczeństwa.

W roku milenijnym zainstalowano  układ regulacji odstępu od poprzednika oraz asystent utrzymania pasa ruchu. W 2001 roku  wprowadzono w Actrosie asystenta regulacji stabilności. Natomiast w roku 2006 debiutuje pierwsza generacja Active Brake Assist 1. Kolejnym kamieniem milowy jest „asystent regulacji odstępu od poprzednika z funkcją stop and go”, miało to miejsce w roku 2011. W 2012 roku  premierę ma ABA3, a  pod koniec roku 2016 będzie można już  zakupić Actrosa wyposażonego w ABA4.

         Obecnie działanie Firmy Mercedes Benz Trucks ukierunkowane jest na ochronę najsłabszych użytkowników dróg tzn. pieszych i rowerzystów ponieważ 30 procent śmiertelnych wypadków jest udziałem tej grupy. 

Active Brake Assist czwartej generacji ma za zadania nie tylko dbać o bezpieczeństwo i unikać poważnych wypadków na drogach szybkiego ruchu i autostradach; ma też za zadanie ograniczyć możliwość konfrontacji pojazdu ciężarowego z najsłabszym użytkownikiem dróg jakim jest zarówno pieszy jak i rowerzysta.

REKLAMA

REKLAMA

Producent
Fot. Producent

Cechą wyróżniającą ABA 4 jest to, że informuje on kierowcę przed kolizją z pieszymi podejmując też odpowiednie działania jakim jest automatyczne częściowe hamowanie. Dając  możliwość kierowcy uniknięcia kolizji dzięki wykorzystaniu manewru skrętu i ominięciu przeszkody jak i podjęciu decyzji o pełnym hamowaniu i zatrzymaniu się przed przeszkodą dodatkowo system może ostrzec pieszych używając klaksonu. 

ABA 4 to pierwszy system na świecie który może znacznie obniżyć ryzyko wypadków z udziałem pieszych. Radar dalekiego zasięgu jest wstanie wykryć przeszkody  przed ciężarówką w odległości nawet do 250 metrów i pieszych oddalonych od pojazdu do 80 metrów. Po między tymi odległościami plasuje się wykrywalność jednośladów. Maksymalny kąt działania radaru wynosi 18 stopni.

         Natomiast radar krótkiego zasięgu charakteryzuje się dużym kątem obserwacji wynoszącym 120 stopni, lecz odległość ograniczona jest do 70 metrów; w zamian obejmuje swym zasięgiem pojazdy i pieszych będących w ruchu z boku pojazdu w niemal wszystkich sytuacjach drogowych.

W nowym modelu Actrosa debiutuje też nowoczesny asystent skrętu wykrywający pieszych. Tryb asystenta skrętu jest wielostopniowy i działa kaskadowo; kierowca zostanie poinformowany, że jest na drodze kolizyjnej z innym obiektem; wtedy podczas skrętu zostanie wyświetlone  ostrzeżenie na słupku w postaci trójkąta w kolorze żółtym.

Jeżeli kierowca postanowi kontynuować jazdę zostanie wysłany kolejny komunikat w kolorze czerwonym i rozlegnie się sygnał akustyczny. 

W Mercedes Benz już od 46 lat eksperci analizują rzeczywiste wypadki samochodów ciężarowych udając się do niemal każdego poważniejszego wypadku z udziałem pojazdu pochodzącego z ich fabryki.

Na podstawie tych danych dział rozwoju stara się wypracowywać nowe systemy bezpieczeństwa.

Wszystkie części artykułu:

Uptime – nowoczesna platforma logistyczna oparta o układ telematyczny rodem z Formuły 1 Cz. 1
Uptime – nowoczesna platforma logistyczna oparta o układ telematyczny rodem z Formuły 1 Cz. 2 - aktualnie czytasz
Uptime – nowoczesna platforma logistyczna oparta o układ telematyczny rodem z Formuły 1 Cz. 3

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA