REKLAMA

Uptime – nowoczesna platforma logistyczna oparta o układ telematyczny rodem z Formuły 1 Cz.3

Mercedes w swoim flagowym modelu do przewozów dalekobieżnych udoskonalił układ napędowy czyniąc go jednym z najbardziej efektywnych wśród dostępnych na rynku.

Bartosz Wojtowski
Fot. Bartosz Wojtowski

W zeszłym roku sporą modyfikację przeszła jednostka napędowa OM471 o pojemności 12,8 l, w tym roku podąża za nią mniejsza jednostka OM470 o pojemności 10,7 litra.  Dysponuje ona obecnie tymi samymi cechami co jednostka o większej pojemności. Są to sztywna konstrukcja bloku, stabilne tłoki stalowe, dwa umieszczone w głowicy wałki rozrządu z wysokowydajnym napędem kołami zębatymi, asymetryczną turbosprężarką, wydajnym hamulcem silnikowym oraz nowoczesnym system wtryskowym paliwa X – pulse ze wzmocnieniem ciśnienia.

Poprzez poszczególne modyfikacje uzyskano nową wersję o mocy 335 kW (456 KM) z maksymalnym momentem obrotowym 2200 Nm

 W nowym Actrosie zastosowana jest udoskonalona przekładnia PowerShift 3  w której zostały zmodyfikowane koła zębate obu stałych grup preselekcyjnych. Powierzchnie boku zarysu zęba zostały dalece zoptymalizowane w nowym procesie produkcji Superfinisch. Ma to na celu prawie całkowicie wyeliminować powstające tarcie ślizgowe; widoczna powierzchnia zęba jest gładka jak lustro nawet przy dotknięciu palcem nie wyczuwa się porowatości materiału. Wymianie uległ też sprzęt do pomiarów gładkości powierzchni, bo okazał się  za mało precyzyjny. 

REKLAMA

REKLAMA

Bartosz Wojtowski
Fot. Bartosz Wojtowski

 Przy takim obniżeniu współczynnika tarcia znacznie wzrosła i tak już wysoka sprawność przekładni i wynosi obecnie niemal 100 procent.

W  przekładni zwielokrotniającej  zastosowano mechanizm kłowy, który zmniejsza zużycie części i przyspiesza zmianę biegów z 6 na 7.

Stanowi to kolejny przykład połączenia w sieć elementów w ramach jednego zespołu napędowego. W obecnym modelu zastosowano nowoczesny Tempomat przewidujący charakterystykę drogi (topografię) który jest zintegrowany z automatyką i GPS-em.

Mocno zmodyfikowany układ napędowy, obniżone wewnętrzne tarcie w skrzyni biegów i nowa strategia jazdy wdrażana przy pomocy aktywnego tempomatu oraz ciągle doskonalona aerodynamika Actrosa w tunelu aerodynamicznym skutkuje obniżeniem zużycia oleju napędowego aż do 6 procent.   

Na bazie tego modelu stworzono zaprezentowany światu w 2014 roku w Magdeburgu samochód przyszłości tzn autonomiczny pojazd o nazwie Future Truck 2025 wyposażony w systemy Higway pilot i Higway Pilot Connect.

Już w niedalekiej przyszłości Mercedes Benz Actros nie będzie postrzegany tylko jako pojazd do transportu dalekobieżnego, ale przede wszystkim jako integralna część wielkiej platformy logistycznej.

Wszystkie części artykułu:

Uptime – nowoczesna platforma logistyczna oparta o układ telematyczny rodem z Formuły 1 Cz. 1
Uptime – nowoczesna platforma logistyczna oparta o układ telematyczny rodem z Formuły 1 Cz. 2
Uptime – nowoczesna platforma logistyczna oparta o układ telematyczny rodem z Formuły 1 Cz. 3 - aktualnie czytasz

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA