[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Ural 6308 8x8 – nowy rosyjski ciężki ciągnik siodłowo-balastowy.

Rosyjskie zakłady Ural pokazały nowy militarny ciężki terenowy ciągnik siodłowo-balastowy, opracowany pod kątem przerzutu wielotonowej techniki bojowej. Pojazd oznaczony jako Ural 6308 8x8 'Tornado-U' zwraca uwagę kilkoma ciekawymi i jednocześnie rzadko spotykanymi w tej kategorii sprzętu rozwiązaniami technicznymi.

Fot. Producent

Najbardziej nietypowy wyróżnik to układ 4-osiowy z osiami w położeniu 1+3 – tzn. z przodu jedna oś kierowana, z tyłu trzy osie tworzące tzw. tridem. Formuła taka obecnie cechuje przeważnie cywilne szosowe ciągniki siodłowo-balastowe, w układzie napędowym 8x4 bądź 8x6. Poza tym zastosowano zawieszenie mechaniczne, oparte na wzmocnionych sprężynach śrubowych z tyłu oraz resorach piórowych z przodu. Przy tym, zgodnie z dostępnymi informacjami, z tyłu wprowadzono zawieszenie niezależne. Oprócz tego kabina jest klasyczna, czyli za silnikiem. Kabina ta – z jednolitą pochyloną szybą przednią i o szerokości mniejszej niż szerokość nadkoli – otrzymała seryjne panele zewnętrznego pancerza modułowego – w zależności od zamówienia pancerz ten może zostać wykonany ze stali pancernej bądź materiałów kompozytowych. Pancerz taki mogą otrzymać oba dostępne rodzaje kabin – pierwszy egzemplarz ma kabinę wydłużoną, załogową, czterodrzwiową, tzw. dwurzędową, a więc z miejscami dla osób przewożonych w dwóch rzędach – są to miejsca dla kierowcy oraz załogi zabranego wozu bojowego. Niemniej w ofercie występuje także kabina krótka, dwudrzwiowa, określona jako jednorzędowa.

Konstrukcyjnie model powstał w oparciu o podwozie seryjnej wersji Ural-6370. Zamontowano w nim silnik YaMZ-652 – budowany w Rosji na licencji Renault Trucks, niemiecką skrzynię przekładniową ZF oraz węgierskie mosty napędowe Raba. Jednak w przyszłości, zgodnie z rosyjską polityką używania jak największej liczby rodzimych komponentów, te kluczowe podzespoły powinny już pochodzić z krajowych fabryk. Przykładowo w najbliższej przyszłości auto dostanie nowo przygotowany turbodoładowany rzędowy silnik wysokoprężny YaMZ-780, będący efektem własnych prac rozwojowych. Jednostkę tę wyróżniają pojemność skokowa 12,4 litra oraz moc maksymalna równa co najmniej 550-600 KM. Seryjną produkcję tej jednostki zaplanowano na rok bieżący. Do tego czasu Ural w egzemplarzu prototypowym przetestuje również niezwykłe tylne zawieszenie. Aktualnie można w takim razie założyć, że montaż docelowej kompletacji nowego ciężkiego terenowego ciągnika siodłowo-balastowego Ural-6308 zostanie ukończony w tym roku.

REKLAMA

Fot. Producent

Ponadto zbiornik paliwa zlokalizowano po lewej stronie, pod drugim – tylnym rzędem siedzeń. Za kabiną po prawej stronie znajduje się koło zapasowe. Na wszystkich kołach założono jedynie pojedyncze ogumienie – dla zachowania przez samochód wysokiej dzielności terenowej – mobilności taktycznej. Stalowy zderzak przedni dla poprawy kąta natarcia ma ścięte dolną partię i mocno dolne naroża oraz wyprowadzoną ze spodu dolną stalową osłonę spodu silnika, w tym m.in. chłodnicy. Do kabiny wchodzi się po drabince z trzema stopniami. Natomiast siodło zamocowano na wysokości osi trzeciej – środkowej tylnego tridemu.

Fot. Producent

Obecnie armia rosyjska do przerzutu ciężkiej techniki wykorzystuje m.in. 3-osiowe ciężkie ciągniki marki Kamaz. Niemniej wkrótce mają one właśnie być uzupełnione – czy nawet – jak wskazują niektóre rosyjskie źródła – zastąpione przez premierowe ciągniki Ural-6308.

Fot. Producent

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij