REKLAMA

Urbino 12 hydrogen Cz. 1

Podczas gdy przyjazne środowisku autobusy elektryczne i trolejbusy to dla producenta już niemal codzienność, obecnie do swojej oferty dodaje technologię wodorową, którą rozumie jako kolejny filar e-mobilności.

Niemal dekadę po premierze pierwszego e-busa firma z Bolechowa uzupełnia więc swoją bezemisyjną paletę o model, w którym energia zmagazynowana w wodorze bezpośrednio zasila układ napędowy – wodór jest tu przekształcany w energię elektryczną, a ta zasila układ napędowy pojazdu. Technologia wodorowa wykorzystana do wytwarzania elektryczności umożliwi pokonywanie autobusom jeszcze większych dystansów bez absolutnie żadnych emisji.

Autobusy napędzane wodorem pozwolą stworzyć komplementarne bezemisyjne portfolio, dzięki któremu Solaris będzie przygotowany na współczesne wyzwania oraz zróżnicowane potrzeby klientów odnośnie do zasięgu, elastyczności i operacyjności taboru. Przedsiębiorstwo wychodzi mianowicie z założenia, że rozwój wszystkich odnóg elektromobilności – zarówno autobusów bateryjnych, trolejbusów, jak i modeli napędzanych wodorem – powinien przebiegać w synergii oraz że jest to proces niezbędny dla zapewnienia zrównoważonego transportu przyszłości. W tym rozumieniu napędzane wodorem autobusy Solaris nie będą stanowić konkurencji dla odmian bateryjnych czy przedstawicieli serii Trollino. Wręcz przeciwnie, technologie te będą się perfekcyjnie uzupełniać i wszystkie czerpać z postępu technologicznego napędów elektrycznych i ich komponentów.

REKLAMA

Generalnie bowiem zalety wodoru jako nośnika energii są niezaprzeczalne. Przez swoją gęstość energii i lekkość pierwiastek ten może stanowić źródło czystej energii w pojazdach i umożliwić im pokonywanie nawet kilkusetkilometrowych dystansów. Biorąc pod uwagę fakt, że w procesie elektrolizy da się go wytwarzać z wody, stanowi naprawdę czyste źródło energii. Tym bardziej, że wodorowe ogniwa paliwowe, działające na zasadzie odwróconej elektrolizy, są stosunkowo niewielkich rozmiarów i wytwarzają prąd w trakcie użytkowania pojazdu. Wodór stanowią więc idealne rozwiązanie przy konieczności zapewnienia dużego zasięgu. Stanowi także dobry wybór dla operatorów transportu mających dostęp do wodoru pochodzącego z procesów przemysłowych. Przy tym samo tankowanie wodoru należy do procesów krótkich i wygodnych, praktycznie nie różniących się od uzupełniania pojazdu benzyną. Tym samym generalnie pojazdy wyposażone technologię wodorową cechują się dużym zasięgiem i krótkim czasem tankowania.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA