Ustanawiając nowy standard wydajności, bezpieczeństwa i komfortu kierowcy: DAF wyprzedza przyszłość wprowadzając Nową Generację pojazdów XF, XG i XG+ Cz.1

DAF wysoko podnosi poprzeczkę wprowadzając całkowicie nową generację ciężarówek Premierowe modele z serii XF, XG i XG+ oferuje wysoką jakość, 10-procentową redukcję zużycia paliwa, kompleksową gamę rozwiązań z zakresu pasywnego i aktywnego bezpieczeństwa oraz przodujący poziom komfortu. Produkcja tych aut ruszy w październiku 2021 roku.

I stało się – 33 lata po prezentacji serii 95 nadszedł czas na kompletną zmianę przez DAF-a kabin w swoim flagowym typoszeregu. Gdy na rynek ponad trzy dekady temu wchodziła kabina, przygotowana wspólnie i całkowicie od podstaw przez hiszpańskie Pegaso, brytyjskiego Seddon Atkinsona i właśnie DAF-a, sami jej twórcy chyba się nie spodziewali, że utrzyma się ona na rynku tak długo. W międzyczasie wielokrotnie modernizowano układ napędowy, co też oczywiście wynikało z wchodzenia w życie coraz bardziej restrykcyjnych norm czystości spalin, modyfikowano podwozie, a sam kabina przechodziła liczne kuracje odmładzające, zarówno w zakresie wnętrza, jak i wyglądu zewnętrznego. Do tego sukcesywnie powiększano przestrzeń życiową, począwszy od 1994 roku i odmiany z bardzo wysokim dachem Super Space Cab, uzupełniającej dotychczasowy wariant z dachem podwyższonym Space Cab. Pojawiały się przy tym kolejne oznaczenia: w 1998 roku 95 stał się więc XF95, by potem w 2005 roku przeobrazić w XF105 i wreszcie pozostać jako XF. Niemniej przez cały ten okres zasadniczy szkielet – struktura nośna pozostawała ta sama. Powyższe bardzo dobrze świadczy oczywiście o osobach niespełna cztery dekady temu odpowiedzialnych za start i realne wykonanie tego projektu. Dzisiaj – z perspektywy czasu – można powiedzieć tylko – przygotowały one wyrób branżowo długowieczny. Żaden z rywali nie zbliżył się nawet bowiem do tego rekordu, Najbliżej było Renault V.I./Renault Trucks i jego legendarnemu, unikatowemu koncepcyjnie modelowi Magnum, na rynku dostępnemu w tej samej bazowej kabinie przez 23 lata. Przy czym rzeczywiście temu dotychczasowemu 33-letniemu rekordowi w tej chwili jest w stanie zagrozić jedynie.... sam DAF: kabiny do linii CF – ex 65, 75 i 85 – liczą sobie teraz mianowicie 29 lat.

REKLAMA

Ogólnie od chwili wprowadzenia pierwszej generacji w 1997/1998 roku XF niemal zawsze zajmował wysokie miejsca w statystykach sprzedaży, będąc ulubieńcem klientów i kierowców. Łącznie w ponad 50 krajach dostarczono przeszło 650000 egzemplarzy przedstawicieli serii XF, które sprawdziły się w codziennej eksploatacji, m.in. przekładając się na wysoką rentowność wykonywanych operacji. Potwierdzenie tego stanowi fakt, że wiele generacji serii XF zostało wyróżnionych nagrodą „Międzynarodowy samochód ciężarowy roku”. Co więcej, otrzymał ją już pierwotny typ 95 na 1988 roku.

Nic jednak w biznesie nie może trwać wiecznie. DAF musiał kiedyś zacząć pracować nad zamiennikiem. Prace te trwały 7 lat i były prowadzone od podstaw – tzw. białej/czystej kartki papieru. Tzn. novum nie powstało jako kolejne wcielenie dotychczasowego produktu, a jako wyrób całkowicie nowy. Jego struktura nośna – m.in. w celu zabezpieczenia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa – nadal jest robiona z wysoko wytrzymałej stali, z kolei liczne elementy poszycia, w celu m.in. redukcji masy własnej i ochrony przez korozją oraz nadania ciekawych kształtów, są wykonywane z tworzyw sztucznych.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA