Ustanawiając nowy standard wydajności, bezpieczeństwa i komfortu kierowcy: DAF wyprzedza przyszłość wprowadzając Nową Generację pojazdów XF, XG i XG+ Cz.11

DAF wysoko podnosi poprzeczkę wprowadzając całkowicie nową generację ciężarówek Premierowe modele z serii XF, XG i XG+ oferuje wysoką jakość, 10-procentową redukcję zużycia paliwa, kompleksową gamę rozwiązań z zakresu pasywnego i aktywnego bezpieczeństwa oraz przodujący poziom komfortu. Produkcja tych aut ruszy w październiku 2021 roku.

W zakresie zaś niezwykle dzisiaj kluczowej poprawy wydajności zasadniczą rolę odgrywają – ważne dla zachowania konkurencyjności w przyszłości:

REKLAMA
  • obniżenie zużycia paliwa o nawet 10% wskutek: dalszej poprawy aerodynamiki: sylwetki zapewniającej wyjątkowe własności aerodynamiczne, inteligentnego zarządzania przepływem powietrza w komorze silnika;
  • zaawansowany system kamer zewnętrznych, liczne widoczne i niewidoczne szczegóły wykończeniowe konstrukcji, nowe, wysoce wydajne układy napędowe, rozbudowane systemy wspomagania kierowcy;
  • niska masa własna pojazdu – tylko 6912 kg w przypadku ciągników XF w najpopularniejszej specyfikacji;
  • zdalne aktualizacje oprogramowania samochodów;
  • okres między przeglądami wydłużone do nawet do 200000 km.

Ogólnie DAF poświęcił wiele wysiłku na opracowanie możliwie najlepszej aerodynamiki, co pozwoliło uzyskać połączenie atrakcyjnego wyglądu zewnętrznego z optymalnymi promieniami przejścia przodu w boki kabiny, a stożkowaty kształt zewnętrzny wraz z uszczelnioną bryłą kabiny przełożyły się na uzyskanie idealnego przepływu powietrza. Wyprofilowana przednia szyba, eliptyczne panele narożne, opływowe osłony słupka A, płyta dolna ze zintegrowaną owiewką powietrza i unikatowa konstrukcja owiewek w nadkolach oznaczają dobrą aerodynamikę, podobnie jak zastosowane zamiast lusterek opcjonalne kamery. Równie ważne są liczne działania podjęte w celu uzyskania optymalnego przepływu w komorze silnika i pod podłogą kabiny. Obejmują one obudowy wokół chłodnicy powietrza doładowania i chłodnicy cieczy, kierownice powietrza i bariery recyrkulacji oraz zamknięte osłony wnęk kół. Wszystko to pozwoliło uzyskać aż o 19% lepszą aerodynamikę co przekłada się na redukcję zużycia całkowitego paliwa o nawet od 6,3% z 10%. Do tego dochodzą nowe, wysoce wydajne układy napędowe – aby osiągnąć wyższy poziom wydajności, modele XF, XG i XG+ nowej generacji zaopatrzono w nowe układy napędowe, zawierające nowe technologie zastosowane zarówno w silnikach, jak i w skrzyniach biegów oraz innowacje w osiach tylnych.

W nowych modelach koncern wprowadza nową generację silników PACCAR z serii MX – MX-11 o pojemności 10,8 litra i MX-13 o pojemności 12,9 litra.

XF dostaje Paccar MX-11 i MX-13 w nastawach:

  • MX11- XF 370 – 270 kW/367 KM, XF410 – 300 kW/408 KM, XF 450 – 330 kW/449 KM;
  • MX 13 – XF 430 – 315 kW/428 KM, XF 480 – 355 kW/483 KM, XF 530 -390 kW/530 KM.

Do XG i XG+ trafiają z kolei najmocniejszy, 450-konny MX-11 orz ogół MX-13.

Generalnie wszystkie zmodernizowane silniki, oprócz wysokiej sprawności i niskiej emisji spalin, oferują wyższy moment obrotowy – w praktyce zapewniają wysoką wydajność dzięki zwiększeniu na biegu bezpośrednim momentu obrotowego o 50–100 Nm. Wersja najmocniejsza – o mocy maksymalnej 390 kW/530 KM osiąga teraz moment 2550 Nm na każdym niższym biegu i 2700 Nm na najwyższym, 483-konna odpowiednio 2350 i 2500 Nm, a 430-konna 2150 i 2300 Nm. W przypadku MX-11 są to następujące wartości: 367-konny – 1800 i 1950 Nm, 408-konny – 2000 i 2150 Nm oraz 449-konny – 2200 i 2350 Nm. Tak doskonałe rezultaty osiągnięto m.in. wskutek wdrożenia szeregu innowacji technicznych podnoszących wydajność na wyższy poziom. Jest ich wiele, a najważniejszymi spośród nich są: nowe blok i głowica cylindrów, przeprojektowane wtryskiwacze, turbosprężarka nowej generacji. Dokładnie turbosprężarka HE400 usprawnia zarządzanie powietrzem, jeszcze bardziej zwiększając osiągi silnika przy niskiej prędkości obrotowej — maksymalny moment obrotowy jest teraz bowiem dostępny od 900 obr/min, nawet w przypadku jednostki MX-13 o mocy 390 kW/530 KM. Tym samym spalanie silników Paccar MX-11 i MX-13 uległo zoptymalizowaniu wskutek zastosowania nowych wtryskiwaczy, nowej głowicy i bloku cylindrów — co pozwoliło na uzyskanie wyższego ciśnienia w cylindrach — oraz nowej konstrukcji tłoków i tulei. Do najlepszego zarządzania zasysanym do silnika powietrzem wykorzystano nową generację wydajnych turbosprężarek, a innowacyjne sprężarki powietrza układu hamulcowego, pompy oleju i alternatory zapewniają ograniczenie strat własnych do minimum. Ponadto hamulec silnikowy gwarantuje o 20% większy moment obrotowy przy niższych prędkościach obrotowych, wyznaczając nowy standard również w tym zakresie.

W premierowej gamie XF, XG i XG+ doszedł jeszcze układ chłodzenia nowej generacji. Zastosowano prowadnice przepływu i zadbano o poprawioną aerodynamikę za osłoną silnika, co przełożyło się na znaczną poprawę chłodzenia pasywnego. Nowe modele zawierają także pełnowymiarową chłodnicę powietrza doładowującego, usprawniającą zarządzanie temperaturą i pracą silnika, oraz osłony zamontowane na kabinie, zapewniające lepszy przepływ powietrza. Te cechy pozwalają zminimalizować czas pracy wentylatora, gdyż każdy gram powietrza wpadającego przez przednią atrapę jest optymalnie wykorzystany. A to po prostu oznacza oszczędność energii. Tym samym tzw. kierownice powietrza zapewniają poprawioną aerodynamikę pod kabiną i w komorze silnika oraz najwyższą wydajność modułu chłodzącego, co gwarantuje minimalne załączanie wentylatora oraz lepsze zarządzanie temperaturą.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA