Ustanawiając nowy standard wydajności, bezpieczeństwa i komfortu kierowcy: DAF wyprzedza przyszłość wprowadzając Nową Generację pojazdów XF, XG i XG+ Cz.6

DAF wysoko podnosi poprzeczkę wprowadzając całkowicie nową generację ciężarówek Premierowe modele z serii XF, XG i XG+ oferuje wysoką jakość, 10-procentową redukcję zużycia paliwa, kompleksową gamę rozwiązań z zakresu pasywnego i aktywnego bezpieczeństwa oraz przodujący poziom komfortu. Produkcja tych aut ruszy w październiku 2021 roku.

Przodujący zakres bezpośredniego widzenia był jednym z czynników rozwoju nowej generacji. W związku z tym wszystkie premierowe XF, XG i XG+ wyposażono w dużą szybę przednią o powierzchni, 2,3 m2, w dodatku umieszczoną wyjątkowo nisko, co oznacza doskonałą widoczność bezpośrednią. Opcjonalnie, po stronie pasażera, dostępne jest zaś okno widoku na krawężnik, w połączeniu z nowym, składanym fotelem kinowym poprawia widzialność na prawą stronę w dół, pozwalając szybciej i pewniej dostrzec na przykład pieszych, rowerzystów i dzieci obok auta. To dodatkowe okno na dole w drzwiach po stronie prawej koncern zaleca szczególnie operatorom często jeżdżącym w środowisku miejskim. Poza tym nowe obudowy lusterek cechuje smukła konstrukcja, z kolei przestrzeń między lusterkami oraz między lusterkami a słupkiem A zapewnia najlepszą w klasie bezpośrednią widoczność. Ogólnie lusterka zaprojektowano tak, aby zminimalizować opór powietrza, a w dodatku można je zastąpić systemem DAF Digital Vision. Debiutującą teraz cyfrowy system DAF Digital Vision jest opcjonalną funkcją, zastępującą właśnie lusterka główne i szerokokątne. Zamontowane w nim kamery jeszcze bardziej zwiększają bezpośredni zakres widzenia, a jednocześnie poprawiają wydajność aerodynamiczną, przyczyniając się do osiągnięcia najniższego zużycia paliwa – jak wskazuje DAF, system ten gwarantuje o 4,5% lepsze właściwości aerodynamiczne i o 1,4% niższe zużycie paliwa. Dodatkowe funkcje obejmują automatyczne panoramowanie (podążanie za tylną częścią naczepy podczas pokonywania zakrętu) i nakładanie znaczników w celu wyświetlenia dodatkowych informacji na temat długości pojazdu, co okazuje się przydatne na przykład podczas jazdy manewrowej i wyprzedzania. Ogrzewane kamery zapewniają wyraźny obraz nawet w skrajnych warunkach pogodowych. Po raz pierwszy w branży zastosowano też elektrycznie chowane kamery.

REKLAMA

DAF Corner View to natomiast opcja zastępująca lusterko krawężnikowe i lusterko przednie, zapewniająca pole widzenia znacznie większe niż w przypadku tradycyjnych lusterek. Tę kolejną ważną cechę ukierunkowano na dalsze zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz ochronę szczególnie narażonych użytkowników dróg. Wyświetlacz systemu DAF Corner View zamontowano na słupku A pasażera, czyli dokładnie tam, gdzie powinien się znajdować.

Ważną rolę w podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa czynnego pełni pełne oświetlenie LED. Warto tu wskazać, że dla zagwarantowania optymalnego widoku i widoczności DAF stała się pierwszym producentem ciężarówek, który już w 2013 roku wprowadził reflektory LED. Nowa generacja XF, XG i XG+ wyznacza w tej sferze kolejny etap: to pełne oświetlenie LED w każdej wersji, obejmujące światła do jazdy dziennej, światła mijania, światła drogowe, reflektory doświetlające zakręty i światła manewrowe, światła Skylights, boczne światła obrysowe oraz opcjonalne przednie światła przeciwmgielne. Dzięki niskiemu zużyciu energii i nieograniczonej żywotności diody LED skutkują doskonałą jakość światła, a równocześnie obniżają koszty eksploatacji. Przy tym funkcja automatycznego wyboru oświetlenia automatycznie włącza światła główne w ciemności i przy deszczowej pogodzie.

Temu wysokiemu bezpieczeństwu czynnemu towarzyszy równie wysokie bezpieczeństwo pasywne.
Nowa konstrukcja „body-in-white” charakteryzuje się lekkim, a jednocześnie wyjątkowo solidnym wykonaniem. Ma pochłaniające energię uderzenia elementy na przegrodzie czołowej oraz tylne strefy zgniotu w pełni zintegrowane z tyłem kabiny, gwarantujące ochronę przed przemieszczającymi się ładunkami. Nowa generacja dostała również opatentowany system zaprogramowanego przesunięcia kabiny DAF ProCaDis. W razie wypadku pozwala on na jej kontrolowane przesunięcie na podwoziu o 400 mm w celu zapobieżenia jej odłączeniu i pochłonięcia energii uderzenia. Dzięki temu system ProCaDis przekłada się na zachowanie struktury kabiny i maksymalizuje przestrzeń przeżycia dla osób znajdujących się w pojeździe.

Elementom dotychczas wymienionym towarzyszą tzw. inteligentne funkcje zapewniające bezpieczeństwo aktywne. W modelach XF, XG i XG+ dostępna jest bowiem pełna gama urządzeń zapewniających bezpieczeństwo aktywne. Należą do nich: układ wspomagania hamowania, układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu i awaryjne światła hamowania. Najnowsza wersja zaawansowanego awaryjnego układu hamulcowego (AEBS-3) może zapewnić w pełni autonomiczne hamowanie awaryjne, pomagając uniknąć kolizji zarówno z pojazdami nieporuszającymi się, jak i jadącymi z prędkością do 80 km/h. System City Turn Assist wykrywa zaś innych użytkowników dróg lub obiekty po stronie pasażera.

Inne opcjonalne układy to nowy elektroniczny hamulec postojowy DAF, automatycznie włączający hamulce po wyłączeniu silnika. System hamulca przyczepy/naczepy przy niskiej prędkości włącza niezależnie hamulce przyczepy, aby zapewnić jej bezpieczne podłączenie i odłączenie. Asystent hamulca postojowego włącza wszystkie hamulce pojazdu równolegle do hamulca postojowego, aby zagwarantować, że ciężarówka nie poruszy się podczas załadunku lub rozładunku przy użyciu żurawia lub podczas obsługi wywrotki.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA