Samochody te od tych zasilanych benzyną czy olejem napędowym różnią się szeregiem parametrów oraz budową; inny jest też całkowity koszt posiadania ( TCO). Mieliśmy możliwość to sprawdzić podczas testu dostawczego Volkswagena Caddy CNG.
Silnik VW Caddy zasilany gazem CNG jest mocno zmodyfikowany w porównaniu z jednostką benzynową gdyż gaz CNG ma większą liczbę oktanową wynoszącą aż 130. Tak wysoka liczba oktanowa wymusiła na producencie silnika zastosowanie większego kąta wyprzedzenia zapłonu aby można było wykorzystać w pełni potencjał dostarczanego paliwa. Silnik jest też bardziej obciążony mechanicznie ze względu na wysokie ciśnienie i cieplnie ze względu na wyższą temperaturę spalania. Silnik 1.4 TGI powstał z modyfikacji benzynowego silnika 1.4 TSI. Wzmocnione są zawory dolotowe i wylotowe; wykonano je z innych materiałów. Umieszczone w głowicy prowadnice zaworowe i gniazda dostosowano do pracy w bardziej suchym środowisku przy niższym współczynniku lepkości. Trzonki zaworów są wzmocnione poprzez proces azotowania co czynni je bardziej odpornymi na wysokie temperatury rzędu 500ᵒC. Proces ten zwiększa też twardość trzonków i ich odporność na zużycie. Grzybki zaworowe produkowane są z materiałów spiekanych.
![]() |
Jednostka napędowa 1.4 TGI z precyzyjnie zamontowaną przez producenta instalacją gazową CNG |
Inne niż w silniku 1.4 TSI są też tłoki oraz pierścienie ze względu na pracę pod wyższym ciśnieniem. Producent podaje, że masa tłoka wraz ze sworzniem wzrosła o 33 gramy. Zmianie uległ też układ dolotowy który został przystosowany do montażu wtryskiwaczy gazu. Inaczej jest też zbudowana turbina - ma mniejszy wirnik i wytrzymuje wyższe temperatury sięgające podczas pracy nawet 950ᵒC. Dzięki modyfikacji silnik ten może być zasilany metanem; do produktów jego spalania został przystosowany katalizator samochodu. Ten silnik pracujący w trudnych warunkach smarnych i temperaturowych musi podlegać częstszej obsłudze serwisowej. Volkswagen Caddy CNG ma ustawione interwały serwisowe co 15 tys. kilometrów, a koszt przeglądu serwisowego to około 800 zł. Niestety też nie wszystkie autoryzowane serwisy Volkswagena mają możliwość obsługi zasilanego sprężonym gazem ziemnym Volkswagena Caddy.
![]() |
Zbiorniki gazu są zabezpieczone przed czynnikami atmosferycznymi |
Główną zaletą Volkswagena Caddy CNG jest jego zasięg. Zależny jest on od rodzaju pojazdu Caddy Maxi ma zainstalowane 5 butli w których mieści się 34 kg gazu CNG co równe jest 51 m³ gazu i daje możliwość przejechania według danych producenta 790 km. Krótsza wersja Caddy ma zamontowane 4 butle gazu co równe jest 36 m³ i daje zasięg 620 km. Nasz test VW Caddy CNG odbywał się w zimie przy występującym mrozie. W cyklu mieszanym, czyli podczas jazdy głównie w mieście na dystansie 358,7 km VW Caddy CNG zużył 28.89 m³ gazu, co daje zużycie 8.05 m³ na 100 km. Jeżeli chodzi o zużycie benzyny to na tym dystansie w cyklu mieszanym przy znacznej ilości rozruchów silnika wykonywanych w mieście samochód zużył 1,36 litra benzyny Pb95 ze swojego 13 litrowego zbiornika. Całkowity koszt pokonania 358,7 km wyniósł 106,60 zł przy cenie gazu 3.69 zł/ m³. VW Caddy CNG w trasie zużył zaledwie 6.99 m³ gazu na 100 km; koszt pokonania stu kilometrów wyniósł 25,79 zł. Oszczędności na paliwie są, ale nie aż tak wielkie.
Komentarze