[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.2

Volkswagen Caddy CNG Cz. 1

Coraz częściej producenci samochodów w swojej ofercie mają auta z alternatywnymi paliwami i źródłami zasilania min. samochody z ogniwami wodorowymi, z napędami elektrycznymi czy też na gaz ziemny (CNG).

Fot. Bartosz Wojtowski

Samochody te od tych zasilanych benzyną czy olejem napędowym różnią się szeregiem parametrów oraz budową; inny jest też całkowity koszt posiadania ( TCO). Mieliśmy możliwość to sprawdzić podczas testu dostawczego Volkswagena Caddy CNG.

Silnik VW Caddy zasilany gazem CNG jest mocno zmodyfikowany w porównaniu z jednostką benzynową gdyż gaz CNG ma większą liczbę oktanową wynoszącą aż 130. Tak wysoka liczba oktanowa wymusiła na producencie silnika zastosowanie większego kąta wyprzedzenia zapłonu aby można było wykorzystać w pełni potencjał dostarczanego paliwa. Silnik jest też bardziej obciążony mechanicznie ze względu na wysokie ciśnienie i cieplnie ze względu na wyższą temperaturę spalania. Silnik 1.4 TGI powstał z modyfikacji benzynowego silnika 1.4 TSI. Wzmocnione są zawory dolotowe i wylotowe; wykonano je z innych materiałów. Umieszczone w głowicy prowadnice zaworowe i gniazda dostosowano do pracy w bardziej suchym środowisku przy niższym współczynniku lepkości. Trzonki zaworów są wzmocnione poprzez proces azotowania co czynni je bardziej odpornymi na wysokie temperatury rzędu 500ᵒC. Proces ten zwiększa też twardość trzonków i ich odporność na zużycie. Grzybki zaworowe produkowane są z materiałów spiekanych.

Fot. Bartosz Wojtowski
Jednostka napędowa 1.4 TGI z precyzyjnie zamontowaną przez producenta instalacją gazową CNG

Inne niż w silniku 1.4 TSI są też tłoki oraz pierścienie ze względu na pracę pod wyższym ciśnieniem. Producent podaje, że masa tłoka wraz ze sworzniem wzrosła o 33 gramy. Zmianie uległ też układ dolotowy który został przystosowany do montażu wtryskiwaczy gazu. Inaczej jest też zbudowana turbina - ma mniejszy wirnik i wytrzymuje wyższe temperatury sięgające podczas pracy nawet 950ᵒC. Dzięki modyfikacji silnik ten może być zasilany metanem; do produktów jego spalania został przystosowany katalizator samochodu. Ten silnik pracujący w trudnych warunkach smarnych i temperaturowych musi podlegać częstszej obsłudze serwisowej. Volkswagen Caddy CNG ma ustawione interwały serwisowe co 15 tys. kilometrów, a koszt przeglądu serwisowego to około 800 zł. Niestety też nie wszystkie autoryzowane serwisy Volkswagena mają możliwość obsługi zasilanego sprężonym gazem ziemnym Volkswagena Caddy.

Fot. Bartosz Wojtowski
Zbiorniki gazu są zabezpieczone przed czynnikami atmosferycznymi

Główną zaletą Volkswagena Caddy CNG jest jego zasięg. Zależny jest on od rodzaju pojazdu Caddy Maxi ma zainstalowane 5 butli w których mieści się 34 kg gazu CNG co równe jest 51 m³ gazu i daje możliwość przejechania według danych producenta 790 km. Krótsza wersja Caddy ma zamontowane 4 butle gazu co równe jest 36 m³ i daje zasięg 620 km. Nasz test VW Caddy CNG odbywał się w zimie przy występującym mrozie. W cyklu mieszanym, czyli podczas jazdy głównie w mieście na dystansie 358,7 km VW Caddy CNG zużył 28.89 m³ gazu, co daje zużycie 8.05 m³ na 100 km. Jeżeli chodzi o zużycie benzyny to na tym dystansie w cyklu mieszanym przy znacznej ilości rozruchów silnika wykonywanych w mieście samochód zużył 1,36 litra benzyny Pb95 ze swojego 13 litrowego zbiornika. Całkowity koszt pokonania 358,7 km wyniósł 106,60 zł przy cenie gazu 3.69 zł/ m³. VW Caddy CNG w trasie zużył zaledwie 6.99 m³ gazu na 100 km; koszt pokonania stu kilometrów wyniósł 25,79 zł. Oszczędności na paliwie są, ale nie aż tak wielkie. 

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli chodzi o zasięg, to Caddy na gaz ziemny wypada dużo lepiej od swojego bliźniaczego modelu przygotowanego przez firmę ABT posiadającego elektryczny układ napędowy. VW ABT e- Caddy posiada silnik elektryczny o mocy 82 kW zasilany energią elektryczną z litowo – jonowego akumulatora o pojemności 37 kWh; auto ma zasięg 220 kilometrów. ABT e – Caddy rozwija prędkość maksymalną 120 km/h. Zarówno Caddy CNG Maxi jak i ABT e – Caddy mogą zabrać ładunek o objętości 4,2 m³.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij