REKLAMA

Volvo Buses wprowadza na rynek nową gamę autobusów turystycznych Cz. 2

Pod koniec maja Volvo Buses po raz pierwszy pokazało publicznie całkowicie nową gamę autobusów przeznaczonych do przewozów turystycznych, nieregularnych oraz liniowych, czyli obsługi ruchu pasażerskiego na średnich i długich dystansach w ramach komunikacji rozkładowej.

Producent
Fot. Producent

Najbardziej ekskluzywną odmianą jest flagowe 9900. W porównaniu z poprzednią generacją podwyższono je o 12 cm, co pozwoliło zwiększyć przestrzeń bagażową oraz umieścić wyżej fotele pasażerów. Te ostatnie wraz ze wznoszącą się ku tyłowi podłogą – tzw. podłogą w układzie teatralnym – amfiteatralnym oraz wielkogabarytowymi szybami bocznymi zapewniają bardzo dobrą widoczność do przodu i na boki. Poza tym dach przedziału pasażerskiego poprowadzono o 8 cm wyżej niż dotąd, a poprzez gładkie łączenie ze ścianami jeszcze potęguje on wrażenie przestronności wnętrza.

W zakresie układu napędowego żadna poważna rewolucja natomiast nie wystąpiła, co jednak nie oznacza, iż nie objęły go pewne modyfikacje. Źródło napędu stanowi 11-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik Volvo D11 w wydaniu Euro 6 i dwóch nastawach mocy maksymalnych – 430 i 460 KM. Współpracuje on ze zautomatyzowaną skrzynią przekładniową Volvo I-Shift, w opcji z funkcją I-See, optymalizują zmianę biegów zależnie od topografii trasy. Nowinka to zaś tylna oś napędowa RS1228C, zaprojektowana właśnie pod kątem autobusów turystycznych i międzymiastowych. Oś tę wyróżniają kompaktowe rozmiary i niska masa, a dzięki dobrze dobranym przełożeniom zużycie paliwa daje się utrzymywać na niskim poziomie. W rezultacie połączenie 11-litrowego silnika, skrzyni biegów I-Shift i tego mostu przekłada się na możliwość uzyskania znakomitych właściwości jezdnych. Przy czym wcześniej w modelu 9500 była stosowana jednostka napędowa Volvo D8K. Teraz pozostała wyłącznie 11-litrowa, co świadczy o większej unifikacji komponentowej dokonanej przez koncern w tej sferze.

REKLAMA

Oprócz tego autobusy turystyczne premierowej serii 9000 kontynuują dziedzictwo Volvo, korzystając z przodujących systemów, technologii i podzespołów, dzięki którym zaliczają się do jednych z najbezpieczniejszych autokarów na rynku. Zarówno w wersji 9900, jak i 9700 zastosowano liczne rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo czynne i bierne. Nowy Układ Monitorowania Reakcji Kierowcy pomaga zapobiegać wypadkom powodowanym przez zmęczonych lub nieuważnych prowadzących. Układ ten monitoruje ich reakcje oraz pozycję autobusu względem pasów ruchu i krawędzi drogi. Jeżeli wykryje oznaki senności lub rozproszenia uwagi, ostrzega kierowcę za pośrednictwem sygnału akustycznego i ostrzeżenia wizualnego na wyświetlaczu. Pozostałymi z nowości są: mocniejszy system ochrony przed skutkami zderzeń czołowych (Front Impact Protection), zdolny do pochłaniania większej energii podczas zderzenia, oraz szyba w dolnej części przednich drzwi, pozwalająca kierowcy łatwiej spostrzec innych użytkowników drogi, znajdujących się w pobliżu autobusu.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA