REKLAMA

Volvo Buses wprowadza na rynek nową gamę autobusów turystycznych Cz. 3

Pod koniec maja Volvo Buses po raz pierwszy pokazało publicznie całkowicie nową gamę autobusów przeznaczonych do przewozów turystycznych, nieregularnych oraz liniowych, czyli obsługi ruchu pasażerskiego na średnich i długich dystansach w ramach komunikacji rozkładowej.

Producent
Fot. Producent

Inżynierowie i projektanci Volvo Buses opracowali również rozwiązania umożliwiające długotrwały okres eksploatacji, dobrą ekonomikę paliwową oraz małe oddziaływanie pojazdu na środowisko naturalne. Szkielet nadwozia to nowo zaprojektowana konstrukcja, o bardzo wysokiej odporności na korozję, oraz zapewniająca większą stabilność, niższą masę własną i szereg innych cech, ważnych z użytkowego punktu widzenia. Dach powstał z kompozytu, przez co powoduje niskie położenie środka ciężkości i także mniejszą masę własną. Obniżenie środka ciężkości skutkuje wzrostem stabilności i zwrotności, a w następstwie wprowadzenia lekkich materiałów ogólnie masa własna uległa redukcji o 350 kg. Samo nadwozie o aerodynamicznym kształcie, z gładkimi panelami poszycia i zaokrąglonymi narożnikami, charakteryzuje się zaś bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza. Tym samym – dzięki wielu kompleksowym działaniom – możliwe stało się obniżenie o 4% zużycia paliwa oraz analogiczne obniżenie emisji CO2. Biorąc pod uwagę typowy przebieg autobusu dalekobieżnego, rocznie wynoszący od 100000 do 300000 km, powyższe może przełożyć się na znaczne oszczędności. Ponadto klienci mogą zaoszczędzić więcej paliwa, wybierając funkcje aktywnego obniżania podwozia (Dynamic Chassis Lowering) oraz Volvo I-See. Generalnie bowiem nowe typy 9900 i 9700 zostały zaprojektowane z myślą o udanym, długotrwałym i wydajnym użytkowaniu. W ten sposób, poprzez koncentrację na opłacalności eksploatacji, dyspozycyjności i niezawodności, firma chce być dla swoich klientów ich najlepszym partnerem biznesowym. Te nowoczesne autokary, uzupełnione o elastyczne usługi tzw. wsparcia okołoproduktowego, oznaczają mianowicie wejście na rynek wysoce konkurencyjnej i kompleksowej oferty. Ukierunkowano ją na ułatwianie przewoźnikom świadczenia usług na najwyższym poziomie i zarabianie pieniędzy, tak by w konkurencyjnym otoczeniu stale zachowywali czy nawet poprawiali swoją pozycję biznesową.

Topowe premierowe 9900 cechują: wysokość 3,85 m, konfiguracja osi-napędu 4x2 i 6x2 oraz opadająca ku przodowi podłoga, czyli o tzw. teatralnym-amfiteatralnym układzie siedzeń. Tym samym, w porównaniu do poprzedniej serii, wysokość wzrosła o 12 cm. Inne parametry pozostały już na dotychczasowych poziomach – tzn. długości 12,3 m przy 2 osiach oraz 13,1 i 13,9 m przy 3 osiach. Bardziej popularny wariant 9700 wyróżniają natomiast: wysokość 3,65 m oraz trzy długości: dwie – 12,4 i 13,1 m w 2-osiowym wydaniu 4x2 i jedna 13,9 m w 3-osiowym wydaniu 6x2. Nowość stanowi tu zatem 2-osiowa wersja 13-metrowa – zastosowanie w niej dwóch osi stało się możliwe dzięki obniżeniu masy własnej pojazdu. W przypadku z kolei wysokości, to w starszej linii równała się ona 3,60 i 3,75 m dla modeli 2-osiowych oraz 3,75 m dla 3-osiowych. Teraz w 9700 koncern proponuje tylko jedną wysokość – 3,65 m. Uśredniając nieco jej wartość chce on jednocześnie zaspokoić potrzeby zarówno klientów, którzy wybierali 9500, jak i 9700. 9500 występowało bowiem tylko w jednej długości 12,3 m przy wysokości 3,60 m.

REKLAMA

Takie ujednolicenie wysokości z całą pewnością ułatwi produkcję tych autokarów we wrocławskiej fabryce. Premierowa rodzina, podobnie jak wcześniejsze, w niej właśnie będzie budowana. Niemniej, wdrożenie teraz integralnej konstrukcji oznacza dla naszej filii wytwórczej fundamentalną zmianą w schemacie współpracy z zakładem montażu podwozi w szwedzkim Böras. Do tej pory ze Szwecji wysyłano do Polski elementy podwozia z zainstalowanymi komponentami układu napędowego. Obecnie we Wrocławiu autokary będą składane zupełnie od podstaw, a poszczególne systemy będą montowane do szkieletu na miejscu. Dzięki temu autobusy uzyskają lepszą odporność na korozję, a lepiej wyizolowane nadwozie zapewni niski poziom hałasu i drgań we wnętrzu.

Aktualnie wrocławska fabryka wykonała wstępną serię – tzw. preserię nowej generacji, obejmującą 9900 6x2 o długości 13,9 m, 9700 6x2 o długości 13,9 m i 9700 4x2 o długości 13 m. Oficjalnie szerokiej publiczności autobusy te zostaną pokazane we wrześniu tego roku na targach IAA w Hanowerze, a początek produkcji seryjnej zaplanowano praktycznie w tym samym czasie. W rezultacie pierwsze dostawy 9700 przewidziano jeszcze na listopad-grudzień tego roku, a pierwszych 9900 na styczeń roku przyszłego.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA