REKLAMA

Volvo FE CNG

W 2020 roku Volvo Trucks wprowadziło do sprzedaży gazowe wydania pochodzące ze średniego rzędu FE, pod względem masowym należącego do kategorii ciężkiej. Pojazdy te, reklamowane jako mocne, wydajne i ekologiczne, są w pierwszym rzędzie przeznaczone do prac w środowisku miejskim oraz w jego okolicach, przede wszystkim do wywozu odpadów i transportu dystrybucyjnego.

Volvo FE CNG Producent

Zasilanie gazem

Z zewnątrz gazowe FE CNG wygląda jak zwykłe FE, tzn. z jednostką wysokoprężną. Niemniej pod kabiną kryje się silnik Euro 6 – zasilany wyłącznie sprężonym gazem ziemnym lub sprężonym biogazem. Wykorzystuje on technologię świec zapłonowych oraz wytwarza moc maksymalną 320 KM i maksymalny moment obrotowy 1356 Nm. W standardzie w układzie przeniesienia napędu występuje automatyczna skrzynia biegów. Można więc oczekiwać wydajności, osiągów oraz właściwości jezdnych identycznych, jak w przypadku konwencjonalnego FE. Przy czym ten konkretny model został specjalnie opracowany pod kątem jazdy na krótkich dystansach z częstymi postojami – są to warunki typowe dla miejskiego transportu dystrybucyjnego i wywozu odpadów.

REKLAMA

W tym kontekście koncern zwraca uwagę, że wiele miast na świecie poszukuje alternatyw dla ciężarówek zasilanych olejem napędowym. Możliwość korzystania z paliwa alternatywnego dość często staje się warunkiem zdobycia kontraktu – głównie w sektorze zagospodarowania odpadów. Dzięki FE CNG firma może w takim razie zaproponować podmiotom operującym w warunkach miejskich samochód charakteryzujący się znacznie zmniejszonym negatywnym oddziaływaniem na środowisko naturalne. Tym bardziej, że na dzisiaj metan jest paliwem, które w dłuższej perspektywie stanie się proekologiczną alternatywą dla oleju napędowego. Najpierw jednak różne podmioty społeczne muszą wypracować zasady i warunki umożliwiające jego upowszechnienie się.

Po pierwsze spalanie metanu powoduje powstawanie mniejszej ilości zanieczyszczeń, a sam proces spalania należy do całkowicie bezwonnych. Ponadto dochodzi do emisji bardzo małej ilości szkodliwych cząstek. Kiedy metan powstaje zaś z biogazu – tj. z materiału organicznego – emisje dwutlenku węgla są zmniejszone nawet o 100% - dotyczy emisji podczas użytkowania pojazdu w tzw. cyklu „od zbiornika do koła” - w porównaniu sytuacją, gdy dochodzi do spalania przez auto oleju napędowego. Z kolei emisja cząstek stałych (PM) okazuje się na tyle mała, że wystarczy zastosowanie samego katalizatora trójdrożnego. Nie ma potrzeby stosowania filtra cząstek stałych. Nie ma też czynnika AdBlue.

Poza tym obecnie sama technologia gazowa stanowi niezawodne i wydajne rozwiązanie. Silnik ma zapłon iskrowy i wymaga jedynie zastosowania pionowego lub poziomego trójdrożnego katalizatora spalin. Do tego FE CNG występuje ze zbiornikami gazu 2×4 lub 2×3. Butle ze sprężonym gazem są zamontowane po obydwu strona podwozia. W optymalnych warunkach jazdy zasięg roboczy dochodzi do 400 km w przypadku lekkiego transportu dystrybucyjnego oraz do 250 km w przypadku wywozu odpadów.

Następna zaleta polega na tym, że Volvo proponuje gazowe FE CNG jako 2- i 3-osiowe podwozia o dopuszczalnych masach całkowitych odpowiednio 18000 i 26000 kg oraz da się tę konfigurację napędową połączyć z łatwo dostępną kabiną niskowejściową. Ta ostatnia zwiększa bezpieczeństwo w mieście i ułatwia pracę kierowcom.

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA