REKLAMA

Volvo FE Electric - IAA 2018

Na targach szwedzki potentat wystawiał m.in. 3-osiowy wariant FE Electric, którego sprzedaż rozpocznie się w Europie w 2019 roku.

Bartosz Wojtowski
Fot. Bartosz Wojtowski

FE Electric to napędzany wyłącznie elektrycznie samochód o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej 27000 kg, zaprojektowany z myślą o nieco cięższym miejskim transporcie dystrybucyjnym, komunalnym i innych zastosowań na obszarach aglomeracyjnych. Jego układ napędowy tworzą dwa silniki elektryczne o mocy maksymalnej 370 kW i mocy ciągłej 260 kW oraz dwubiegowa skrzynia przekładniowa Volvo. Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego wynosi 850 Nm, z kolei maksymalny moment obrotowy na wyjściu z przekładni głównej 28 kNm. Źródło energii stanowią akumulatory litowo-jonowe o pojemności od 200-300 kWh. Gwarantują one zasięg użyteczny do 200 km, a w obszarze ich ładowania dostępne są dwa różne systemy: CCS2 o maksymalnej mocy ładowania 150 kW DC oraz ładowanie małej mocy o maksymalnej mocy ładowania 22 kW AC.
Czas ładownia akumulatorów od zera do maksimum (300 kWh) równa się: CCS2 150 kW około 1,5 godziny, ładowanie małej mocy około 10 godzin.

Nowe FE Electric będzie oferowane w kilku wariantach, dostosowanych do różnych rodzajów zadań transportowych. Przykładowo wystąpi z niskowejściową kabiną Low Entry, ułatwiającą wchodzenie i wychodzenie oraz zapewniającą kierowcy doskonałą widoczność otoczenia pojazdu. Skutek niskiego poziomu hałasu i braku drgań stanowi także poprawa ogólnych warunków pracy. Pojemność akumulatorów może być natomiast optymalizowana pod kątem indywidualnych potrzeb i mogą one być ładowane – jak wskazano – za pośrednictwem gniazd sieciowych lub stacji szybkiego ładowania.

REKLAMA

Pierwszy powstały egzemplarz FE Electric – pokazywany na IAA – w formie zabudowy dostał śmieciarkę, opracowaną wspólnie z największym w Europie producentem tego typu nadwozi – niemiecką firmą Faun. Zostanie on przekazany do eksploatacji na początku 2019 roku w drugim największym mieście Niemiec – Hamburgu. - Hamburg, ogłoszony w 2011 roku Zieloną Stolicą Europy, od dawna i z sukcesem prowadzi mianowicie zakrojone na szeroką skalę działania na rzecz proekologicznego i zrównoważonego rozwoju miasta. Powyższe dotyczy szczególnie sektora przewozowego, w którym już teraz w systemie transportu publicznego są wykorzystywane zelektryfikowane autobusy Volvo. Doświadczenia i ambicje wynikające z tego przedsięwzięcia czynią więc Hamburg wyjątkowo interesującym partnerem dla tego dostawcy taboru. Przy czym Hamburg dostrzega ogromny potencjał elektrycznych ciężarówek w mieście w obszarze korzyści środowiskowych. Obecnie każda z jego 300 konwencjonalnych śmieciarek emituje bowiem około 31300 kg dwutlenku węgla rocznie. Śmieciarka o napędzie elektrycznym, z akumulatorami zdolnymi wytrzymać pełną zmianę roboczą – od ośmiu do dziesięciu godzin - stanowi zatem przełom technologiczny. Kolejna korzyść wynika z faktu, że Stadtreinigung Hamburg wytwarza neutralny dla klimatu prąd elektryczny, który może być wykorzystywany do ładowania akumulatorów.

Ponadto Volvo Trucks proponuje inną w pełni elektryczną wersję – lżejszą, 2-osiową FL Electric o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej 16000 kg, również przeznaczoną dla transportu dystrybucyjnego, komunalnego i innych zastosowań na obszarach miejskich. Jej układ napędowy obejmuje silnik elektryczny o mocy maksymalnej 185 kW i mocy ciągłej 130 kW oraz dwubiegową skrzynię przekładniową Volvo. Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego określono na 425 Nm, a maksymalny moment obrotowy na wyjściu z przekładni głównej 16 kNm. W roli źródła energii występują akumulatory litowo-jonowe o pojemności od 100 do 300 kWh. Dzięki nim da się uzyskać zasięg użyteczny do 300 km, a ich ich ładowanie – analogicznie jak w przypadku większego typu FE, odbywa się na dwa sposoby – za pomocą dwóch różnych systemów ładowania: CCS2 o maksymalnej mocy ładowania 150 kW DC oraz ładowania małej mocy o maksymalnej mocy ładowania 22 kW AC. Przy pierwszym systemie czas ładownia dla akumulatorów o pojemności 300 kWh od zera do maksimum wynosi: ładowanie szybkie – 1-2 godziny (ładowanie prądem stałym), ładowanie nocne do 10 godzin (ładowanie prądem przemiennym).

Volvo Trucks podkreśla, że jego całościowe podejście do zelektryfikowanego transportu ma na celu spełnienie indywidualnych potrzeb poszczególnych klientów i miast. Oprócz pojazdów za pośrednictwem swojej europejskiej sieci dealerów i stacji obsługi będzie więc proponować pozostałe niezbędne tu składowe: od analizy tras po usługi i finansowanie, Blisko współpracuje też z dostawcami infrastruktury ładowania akumulatorów. Do tego – dzięki wprowadzeniu na rynek FE Electric – posiada pełną ofertę ciężarówek z napędem elektrycznym, przeznaczonych dla transportu miejskiego, a jednocześnie wykonuje kolejny strategiczny krok w budowie własnej oferty w obszarze zelektryfikowanych rozwiązań transportowych. Tym samym toruje drogę do nowych form współpracy z miastami, w których dąży się do poprawy jakości powietrza, ograniczenia hałasu ulicznego, zmniejszenia tłoku na ulicach w godzinach szczytu, dzięki możliwości realizowania dostaw wczesnym rankiem lub późnym wieczorem, w sposób cichy i całkowicie bezemisyjny.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA