REKLAMA

Volvo FH LNG w niderlandzkich zestawach LZV ecocombi Cz.2

W Niderlandach wchodzą do eksploatacji wydłużone zestawy o podwyższonej dopuszczalnej masie całkowitej – LHV/LHZ, z ciężarówkami z silnikami zasilanymi paliwem gazowym.

Przyjmując – pomimo zgłaszania pewnych istotnych zastrzeżeń, że mimo wszystko gaz ziemny zalicza się do paliw kompleksowo bardziej proekologicznych niż olej napędowy i w związku z tym jego stosowanie w drogowym transporcie towarowym przekłada się na określone korzyści prośrodowiskowe, wdrożenie LNG w zestawach LHV/LZV oznacza jeszcze:

  • niższe jednostkowe koszty przemieszczania;
  • zredukowane przeliczeniowe zużycie paliwa, w tym przy uwzględnieniu wykonanej pracy przewozowej;
  • ograniczoną emisję substancji szkodliwych w przeliczeniu na przemieszczoną jednostkę ładunku i ogólnie wykonaną pracę przewozową.

Dekker Chrysanten

Kolejną niderlandzką firmą transportową eksploatującą zestawy LZV/LHV, która nabyła do nich gazowe ciężarówki Volvo, jest Dekker Chrysanten. Ten hodowca i propagator chryzantem kupił Volvo FH42T LNG. Wejście w dysponowanie nim wpisuje się w dążenie do zrównoważonego rozwoju.

REKLAMA

Dekker Chrysanten oczekuje, że połączenie dodatkowych palet i bardziej ekonomicznego paliwa powinno doprowadzić do znacznej redukcji emisji. LHV o długości 25,25 metra za jednym razem może bowiem przewieźć 40 palet lub ćwierć miliona sadzonek chryzantemy. Tymczasem w normalnym zestawie na jednym poziomie mieści się od 26 do 34-36 palet. Na tej podstawie obliczono, że – ze względu na te większe jednorazowe zdolności przewozowe – rocznie samochody firmy będą musiały pokonać nawet 120 000 kilometrów mniej. Ta oszczędność na pokonanym dystansie automatycznie przełoży się na ograniczenie:

sumarycznego zużycia paliwa;

bezpośrednio powiązanej z niższym zużyciem paliwa emisji substancji szkodliwych;

wydatków na pensje i ogólnie koszty osobowe utrzymania kierowców;

wydatków na tabor, w tym szczególnie przeglądy i naprawy aut;

wydatków na materiały eksploatacyjne podlegające normalnemu zużyciu, takie jak ogumienie, oleje czy smary;

ruchu na drogach i tym samym kongestii.

15% mniej emisji w 2025 roku
Zastosowanie LNG jako paliwa przyczynia się jeszcze do znacznie niższej emisji. Kształtuje się ona nawet na poziomie 20% niższym w porównaniu do konwencjonalnych ciężarówek z silnikiem diesla. Powyższe pozostaje zgodne z celem UE, od 2025 roku o 15% chcącej zredukować średnie emisje z transportu ciężkimi pojazdami. Szczególnie, że ruch drogowy w Europie odpowiada za prawie 5% całkowitej emisji gazów cieplarnianych na naszym kontynencie.

Nowa stacja paliw NXT
Wraz z otwarciem w parku biznesowym Boekelermeer niedaleko Alkmaar nowej stacji paliw NXT od dostawcy paliwa GP Groot, Dekker Chrysanten ma możliwość tankowania blisko swojej siedziby. GP Groot obsługuje 52 stacje paliw. W jego przypadku LNG – jako paliwo kopalne – jest wytwarzany m.in. z gazu ziemnego z Kataru i Norwegii. Dlatego GP Groot postrzega LNG jako jedynie paliwo przejściowe do bio-LNG, powstającego z osadów ściekowych, gazu wysypiskowego, obornika i odpadów organicznych. Jednocześnie kierowcy Dekker Chrysanten przechodzą specjalne szkolenie w celu tankowania LNG.

Zasięg do 1000km
Gazowe Volvo FH42T LNG dla Dekker Chrysanten mają silnik o mocy maksymalnej 460 KM i zbiorniki gazu o pojemności 205 kg, co wystarcza na pokonanie zestawem średnio do 1000 kilometrów. Jako od 1995 roku dostawca taboru dla Dekker Chrysanten – firma LVS Trucks obiecuje również, że pod względem wydajności jazdy nie występuje różnica w porównaniu z wersją z silnikiem wysokoprężnym. Poza tym do bardzo podobnych należą niezawodność i okresy konserwacji. Przy czym ciężarówki zasilane LNG są cichsze na drodze.

Swoje zestawy – kombinacje LHV Dekker Chrysanten, jako specjalista od chryzantem, będzie wykorzystywał tylko w Holandii, na jazdy do miejsc takich jak Westland, Bommelerwaard i Limburgia.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA