[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Volvo Fuel Super Truck Cz.2

Volvo Fuel Super Truck jest wyposażone w innowacyjną technologię napędu i aerodynamiki. Został zaprojektowany na bazie FH16 B-double przez grupę inżynierów z Volvo Group Trucks Technology (GTT) z siedzibą w Wacol w Queensland, przy wsparciu sieci Volvo GTT w Szwecji. Koncepcja Volvo Fuel Super Truck wraz z modelem FH16 600. W przypadku ciężarówki o nazwie Astro oszczędności paliwa okazały się zbliżone do 10%

Fot. Producent

Biorąc pod uwagę, że badania aerodynamiczne stanowią swoistą grę ukierunkowaną na uzyskanie tej jednej optymalnej "srebrnej kuli", w kwestii optymalizacji przepływu powietrza wokół ciężarówki i naczepy/naczep inżynierowie firmy Wacol znaleźli mnóstwo miejsc, w których da się wdrożyć koncepcję Super Truck. Prace obejmowały usunięcie nieistotnych zewnętrznych przeszkód dla przepływu powietrza, nawet takich jak usunięcie znaczków na bokach kabiny, oraz wypełnienie luk wszędzie tam, gdzie jest to praktycznie możliwe z przodu, z boków i z tyłu głównego napędu. Powyższe odbyło się poprzez instalację specjalnie zaprojektowanych osłon wokół auta i naczep oraz optymalizację zespołu napędowego i układu przeniesienia napędu dla zwiększenia wydajności paliwowej. Rozwój układu napędowego obejmuje zautomatyzowaną przekładnię I-shift z nadbiegiem i jednym biegiem pełzającym, przełożenie mostu napędowego o wartości 3.09: 1 oraz specjalne, lepiej przenoszące napęd pojedyncze opony o niskich oporach toczenia Michelin X1, przy prędkości 100 km/h pozwalające na uzyskanie prędkości obrotowej silnika na poziomie 1265 obr/min.

Przy czym nigdzie w oficjalnych materiałach Volvo na temat "Fuel Super Truck" nie wspomniano o silniku o mocy maksymalnej 540 KM – kompletnie Nic! Najbliżej znajduje się oświadczenie prasowe Clive'a Jones'a, nowo mianowanego wiceprezesa Volvo ds. Sprzedaży, który stwierdził, że Fuel Super Truck został "... specjalnie opracowany dla australijskich warunków z układem napędowym zoptymalizowanym pod względem zużycia paliwa. Dobrą wiadomością dla właścicieli i operatorów, chcących zredukować zużycie paliwa, jest to, że większość funkcji w Volvo Fuel Super Truck jest już dostępna do zamówienia".

REKLAMA

Jednak w tej chwili nie jest jasne, czy wersja 16-litrowego silnika o mocy 540 KM stanowi jedną z tych "większości funkcji" dostępnych teraz, czy nadal znajduje się w fazie próbnej.

Pytania i pytania

Niemniej, pomimo bardzo skutecznych i godnych pochwały wysiłków Volvo zmierzających do przekształcenia podwójnej kombinacji FH16 B w elegancką, komercyjną koncepcję, pozwalającą znacznie zredukować zużycie paliwa, zwolennicy muszą zapytać, czy zyski są wystarczająco duże, aby uzasadnić dodatkowe koszty i złożoność kompletnego pakietu. Przy tym prawdopodobnie najważniejszą kwestią spośród wszystkich pozostaje: w porównaniu do odpowiednika FH16 600 jak dużo poprawy paliwa było spowodowane rozwojem pakietu aerodynamicznego i zmianami układu napędowego, a ile wynikało z montażu wersji 540-konnego elastycznego silnika 16-litrowego? Na razie jest to pytanie bez odpowiedzi. Lub przynajmniej publicznej odpowiedzi.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij