REKLAMA

Volvo Trucks rozpocznie w tym roku sprzedaż pełnej gamy ciężkich elektrycznych samochodów ciężarowych

Oficjalna sprzedaż pełnej gamy ciężkich elektrycznych ciężarówek Volvo rozpocznie się w tym roku. Według Volvo Trucks nadszedł bowiem czas na szybki wzrost liczby pojazdów elektrycznych w cięższym transporcie drogowym. Te pozytywne prognozy wynikają z faktu, że elektryczne ciężarówki Volvo mogą obsługiwać różnorodne potrzeby transportowe. W najbliższej przyszłości np. w UE prawie połowa całego transportu będzie się mogła odbywać właśnie za pomocą elektrycznych ciężarówek.

Szwedzki koncern rozpocznie w tym roku sprzedaż pełnej gamy ciężkich ciężarówek z napędem elektrycznym Znaczna część transportu ładunków może się odbywać elektrycznie Duże zainteresowanie pojazdami elektrycznymi wykazują najwięksi przewoźnicy krajowi i międzynarodowi. Stymulują to rząd, chcący uwolnić śródmieścia od ciężarówek z silnikami diesla, oraz ambitne cele klimatyczne samych przewoźników i zapotrzebowanie konsumentów na wolne od CO2 i czystsze transporty. Roger Alm, dyrektor generalny Volvo Trucks, mówi „Coraz więcej firm transportowych zdaje sobie sprawę, że muszą teraz zacząć od pojazdów elektrycznych, zarówno z punktu widzenia ochrony środowiska, jak i konkurencji, oraz dlatego, że coraz więcej ich klientów domaga się transportu zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju. Dzięki naszej szerokiej gamie produktów przedsiębiorstwa transportowe mogą wybrać napęd elektryczny”.

REKLAMA

Trzy nowe, wytrzymałe elektryczne ciężarówki

Teraz, gdy rozpoczęła się sprzedaż elektrycznych modeli Volvo FH i FM, elektryczny transport ciężki nie ogranicza się już tylko do dystrybucji miejskiej, ale jest dostępny również dla transportu regionalnego między miastami. Ponadto nowe FMX Electric otwiera nowe możliwości dla cichszego i czystszego transportu budowlanego. Produkcja nowych elektrycznych ciężarówek dla Europy rozpocznie się w przyszłym roku. Dołączają one do Volvo FL Electric i FE Electric do dystrybucji miejskiej, które weszły do produkcji seryjnej w 2019 roku. W Ameryce Północnej sprzedaż Volvo VNR Electric rozpoczęła się zaś w grudniu 2020 roku. Wraz z wprowadzeniem na rynek nowych modeli ciężarówek, Volvo Trucks ma teraz w ofercie sześć średnich i ciężkich samochodów z napędem elektrycznym, co czyni je najbardziej kompletną gamą komercyjnych i produkowanych fabrycznie ciężarówek w branży. Obejmuje to mianowicie prawie połowę potrzeb transportowych w UE. Przy tym premierowe auta zapewniają większą ładowność, mocniejsze zespoły napędowe i zasięg do 300 km (przy DMC 40 ton). Zasięg może się zwiększyć przy mniejszych obciążeniach. Warto bowiem wskazać, że różne planowanie, a czasem inna konfiguracja, umożliwiają uzyskanie większego zasięgu i w istotny sposób przyczyniają się do zmniejszenia wpływu transportu drogowego na klimat: według oficjalnych statystyk odpowiedzialnego za około 6% całkowitej emisji CO2 w UE.

Ogólnie oferta produktów elektrycznych Volvo Trucks może pokryć około 45% wszystkich obecnych przewozów w Europie. Roger Alm kontynuuje „W bardzo bliskiej przyszłości istnieje wiele możliwości elektrycznego transportu samochodami ciężarowymi w Europie i innych częściach świata. Aby to udowodnić, postawiliśmy sobie ambitny cel, by do 2030 roku połowa naszego obrotu była generowana przez elektryczne ciężarówki. Te trzy nowe ciężkie ciężarówki, które teraz wprowadzamy, to ogromny krok w kierunku osiągnięcia tego celu”.

Szeroka gama rozwiązań elektrycznych

Oprócz pojazdów elektrycznych program Volvo Trucks obejmuje pełną gamę rozwiązań w zakresie usług, konserwacji i finansowania oraz innych opcji, które umożliwiają łatwiejsze i szybsze przejście na transport elektryczny. Ten wszechstronny projekt pomaga klientom zachować produktywność i kontrolę nad nową flotą elektryczną. Roger Alm wyjaśnia „Nasze kompletne, elektryczne rozwiązania transportowe, wraz z naszą światową siecią dealerów i warsztatów, odegrają kluczową rolę w sukcesie naszych klientów”.

Kolejny krok: elektryczne ciężarówki z wodorowymi ogniwami paliwowymi

Patrząc w przyszłość, ciężki transport dalekobieżny może się również odbywać pojazdami elektrycznymi. Istnieje jednak potrzeba umieszczenia szybkich stacji ładowania w strategicznych miejscach. Ponadto wodór będzie odgrywał rolę na dłuższych dystansach. Aby sprostać trudnym wymaganiom dotyczącym zarówno dużej ładowności, jak i znacznie większego zasięgu, do wytwarzania energii elektrycznej można wykorzystać wodór z technologią ogniw paliwowych. Roger Alm podkreśla „Ta technologia szybko się rozwija. Naszą ambicją jest też, aby transport dalekobieżny był napędzany elektrycznie, zarówno przy użyciu baterii, jak i ogniw paliwowych. Naszym celem jest rozpoczęcie sprzedaży elektrycznych ciężarówek na ogniwa paliwowe w drugiej połowie tej dekady i jesteśmy przekonani, że możemy to zrobić”.


Gama pojazdów elektrycznych Volvo Trucks w Europie

Modele elektrycznych ciężarówek Volvo:

  • FH Electric dla transportu krajowego.
  • FM Electric wszechstronna ciężarówka do transportu ciężkiego, lokalnego i regionalnej dystrybucji.
  • FMX Electric dla czystszych i cichszych transportów budowlanych.
  • FE Electric do dystrybucji regionalnej i miejskiej oraz zbiórki odpadów.
  • FL Electric do dystrybucji regionalnej i miejskiej.

Dane techniczne

  • FH, FM i FMX Electric: zasięg do 300 km, ciągła moc 490 kW, maksymalny moment obrotowy 2400 Nm, pojemność baterii do 540 kWh, maksymalna masa zestawu (DMC) do 44 ton (dla Holandii do 50 ton).
  • FE Electric: zasięg do 200 km, ciągła moc 330 kW, maksymalny moment obrotowy do 850 Nm, pojemność baterii do 264 kWh, maksymalna masa pojazdu (DMC) 27 ton.
  • FL Electric: zasięg do 300 km, ciągła moc 165 kW, maksymalny moment obrotowy do 425 Nm, pojemność baterii do 396 kWh, maksymalna masa pojazdu (DMC) 16,7 tony.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA