REKLAMA

Volvo Trucks w nowy rok wchodzi silniejsze, bardziej doświadczone, ale też pełne optymizmu.

Wywiad z Małgorzatą Kulis, Dyrektor Zarządzającą Volvo Trucks Polska

Małgorzata Kulis Producent

Jak wspomina Pani rok 2020?

Rok 2020 przejdzie do historii, jako rok, w którym wszystkie plany wymagały natychmiastowej i zdecydowanej korekty. W zasadzie z dnia na dzień musieliśmy dostosować się do nowej rzeczywistości i nauczyć się w niej skutecznie funkcjonować. Patrząc na osiągnięte wyniki jestem przekonana, a jednocześnie ogromnie dumna, ze nasza organizacja zdała ten trudny egzamin celująco.
Jeśli chodzi o sprzedaż samochodów nowych, to odczucia mam bardzo pozytywne.
Rynek pojazdów ciężarowych powyżej 16 ton skończył rok na poziomie ponad 18 000. Nieco zaskakuje, ale też napawa optymizmem szczególnie druga połowa roku, kiedy nastąpiło znaczące odbicie po bardzo słabym Q1 i Q2 2020. Rok 2021 zapowiada się jeszcze bardziej obiecująco patrząc na portfel zamówień od klientów. Bardzo też cieszy nas duża i wciąż rosnąca liczba zamówień na pojazdy nowej gamy.
W mijającym roku zarejestrowanych zostało ponad 3416 pojazdów marki Volvo Trucks, co dało nam pewne 2 miejsce w udziałach rynkowych na poziomie 18,7%. Czyli o + 2% lepszy wynik niż w roku 2019.
Rok 2020 był dla nas także sukcesem w segmencie podwozi dostarczonych na polski rynek. Znacznie zwiększyliśmy udział podwozi w naszej sprzedaży (prawie 23% zarejestrowanych pojazdów) i co ważne jesteśmy liderem w tym segmencie z udziałem ponad 20% (segment >16t). Dość mocno widoczna staje się nasza dominująca pozycja w segmentach podwoziowych takich jak pożarniczy, leśny, czy też sprzedaż pojazdów z nadwoziami wymiennymi. Konkludując rok 2020 na pewno postrzegamy dla naszej Organizacji w kategoriach bardzo udanego!

To rzeczywiście imponujące wyniki. A jak wyglądał segment pojazdów używanych?

Rynek pojazdów używanych po początkowej mocnej korekcie cenowej, bardzo szybko odrobił straty. Q3 oraz Q4 to ogromne zapotrzebowanie rynku na stosunkowo młode pojazdy używane. Dział Pojazdów Używanych Volvo Trucks zakończył rok 2020 z rekordowym wolumenem sprzedaży (1200 jednostek) jak również historycznie niskim magazynem pojazdów. To, co cieszy bardzo to fakt, że nabywcy pojazdów używanych coraz częściej inwestują w kontrakty serwisowe i korzystają z naszego finansowania fabrycznego, w którym to sfinansowaliśmy 60% sprzedaży detalicznej. To niewątpliwie dobry prognostyk ma rok 2021 i znak, że profil klienta w tym segmencie również wszedł na bardziej zaawansowany poziom.

REKLAMA


Nie jest tajemnicą, że w branży motoryzacyjnej duże znaczenie mają wyniki serwisów. Jak w tym obszarze wypadł rok ubiegły.

Tak, to prawda, serwis zawsze był i jest naszym oczkiem w głowie. Ale nie tylko przez pryzmat wpływów, które pewnie ma Pan na myśli. Dla mnie serwis to przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa i spełnionej obietnicy dla naszych klientów. To zapewnienie, że samochody będą zawsze sprawne i realizować będą przewozy na czas. Dodatkowo, oryginalne części i naprawy w naszych serwisach to również bezpieczeństwo na drodze dla kierowców, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Chciałabym tu podkreślić szczególnie bardzo znaczącą rolę naszych mechaników, którzy nawet w najtrudniejszych momentach pandemii pracowali na sukces naszych klientów serwisując regularnie pojazdy ciężarowe.
Natomiast odpowiadając na Pana pytanie powiem, że jeśli chodzi o wyniki obszaru service market to zdecydowane spadki obrotów zanotowaliśmy jedynie w marcu, kwietniu i maju. W kolejnych miesiącach sytuacja znacząco zaczęła się poprawiać i obecnie wyniki są na bardzo dobrym poziomie, w wielu lokalizacjach znacznie wyższym niż w 2019 roku. W 2020 roku, pomimo sytuacji związanej z COVID-19 kontynuowaliśmy inwestycje w rozwój sieci realizując dwie rozbudowy w naszych serwisach własnych, jedną z nich w Pietrzykowicach, która jest już na ukończeniu, natomiast drugą Pruszczu Gdańskim mamy zamiar zakończyć na koniec pierwszego kwartału 2021. Prywatni Partnerzy Volvo Trucks również dokonali inwestycji w swoje punkty serwisowe: Olchowa, Karski, Tarnowo Podgórne. Kolejne inwestycje są w toku i rok 2021 przyniesie wiele ciekawych i radosnych informacji dla naszych Klientów, bo liczba punktów serwisowych Volvo Trucks w Polsce jeszcze wzrośnie!


Jak Pani ocenia kondycję finansową Klientów?

Tutaj mam kolejne dobre wiadomości. Sami oczywiście na początku pandemii obawialiśmy się jak ta sytuacja wpłynie na kondycję finansową branży. Przyznać jednak muszę, że wygląda to całkiem optymistycznie. Terminowość wpłat wzrosła a liczba pojazdów windykowanych jest na bardzo niskim poziomie. Przepływy finansowe i płynność branży uległy poprawie, a to zdecydowanie dobry sygnał pod kątem planowania przyszłych zakupów.


Z jakimi wnioskami, spostrzeżeniami wychodzi Pani z ubiegłego roku?

Przede wszystkim mam poczucie, że otaczają mnie bardzo profesjonalni, przewidujący Klienci oraz kompetentny i lojalny zespół współpracowników. Połączenie tych dwóch czynników z bardzo silną ofertą produktową, którą dziś dysponujemy, pozwoliło nam bardzo szybko dostosować się do nowych, trudnych warunków. Widać również, że nasi Klienci wyciągnęli naukę z kryzysowego roku 2009 i tym razem, w przeważającej większości wyszli z całego zamieszania bez większego szwanku. Wszyscy w większym stopniu zaczęli korzystać z nowoczesnych technologii, wzrosła rola i waga procesów digitalnych, rozwiązań on-linowych, elektronicznego obiegu dokumentów i okazało się, że efektywność takiej pracy odzyskała część czasu, który można dziś zainwestować w inne, przyszłościowe projekty. Zaufanie dla nas, naszych produktów i usług w połączeniu z zaangażowaniem naszych ludzi sprawiło, że w rok 2021 wchodzimy silniejsi, bardziej doświadczeni, spokojniejsi, pełni optymizmu i co tu dużo mówić, z rewelacyjną, mocno zaakcentowaną pozycją startową.


Jak Pani zapatruje się na rok 2021? Czy utrzymacie pozycję? Co będzie Waszym asem w rękawie?

Zawsze jestem optymistką, ale też mam wiele pokory w stosunku do analiz rynkowych. Patrząc na nasz portfel zamówień jestem dziś dość spokojna o wynik. Zdecydowanie pomaga nam nowa gama pojazdów, których polską premierę celebrowaliśmy hucznie z naszymi Klientami we wrześniu ubiegłego roku. Już teraz widać, że nowe modele przyjęte zostały z dużym zaufaniem i jeszcze większym zainteresowaniem. Niewątpliwie wyróżniają się na tle konkurencji zarówno, jakością wykonania, designem, ale również - jak zawsze w Volvo systemami bezpieczeństwa wspomagającymi kierowców. ”Last but not least” odrobiona lekcja ze znacznie poprawionej ekonomiki paliwowej przy zachowaniu wciąż najlepszej na rynku dynamiki przejazdu, to dziś niewątpliwie nasz atut.
W roku 2021 będziemy nadal kontynuować naszą strategię zrównoważonego wzrostu. Chcemy kontynuować konsekwentnie, choć nadal selektywnie, umacnianie już dziś silnej pozycji w segmencie podwozi. Bardzo poważnie traktując też kwestie związane z ochroną środowiska zamierzamy zwiększyć sprzedaż pojazdów napędzanych gazem LNG i CNG oraz być leaderem wprowadzenia na rynek polski pierwszych cięższych pojazdów elektrycznych. W sferze usług bardzo silnie będziemy akcentować prewencję napraw oraz optymalne dla klientów planowanie obsług technicznych. Otworzymy też nasz portal Volvo Connect, który pozwoli użytkownikom na łatwy i czytelny dostęp do wielu danych o posiadanej flocie. Kontynuować będziemy też mocno wypromowane już akcje jak 6 Edycja Profesjonalnych Kierowców oraz 4 Targi Rozwiązań Transportowych 4Poland. Wspólnie z VFS dużo inwestujemy w nowoczesny rebranding wizerunkowy, który na pewno już wkrótce mocno zaskoczy klientów. Mamy w firmie wielu fantastycznych, pełnych pomysłów i pozytywnej energii ludzi, którzy już dziś pracują nad kilkoma dużymi projektami, ich owoce poznamy już w 2021. Bycie Leaderem zobowiązuje i z tego zobowiązania Zespół Volvo Trucks i Volvo Financial Services w Polsce na pewno się wywiąże! To mogę Państwu i wszystkim naszym Klientom uroczyście obiecać.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA