REKLAMA

Volvo Trucks wprowadza na rynek nową generację ciężarówek o wysokiej ładowności zaprojektowanych z myślą o kierowcy Cz.4

Pod koniec lutego Volvo Trucks oficjalnie zaprezentowało od razu cztery nowe serie ciężarówek, wszystkie klasy tonażowej ciężkiej. Są to odnowione FH i FH16 oraz mocno zmodyfikowane FM i FMX, na które przypada około dwóch trzecich dostaw.

Kolejny kluczowy obszar zmian dotyczy zagadnień związanych z kosztami, w tym lepszej ekonomiki paliwowej i produktywności. Dla firm przewozowych ważne pozostają bowiem dzisiaj zarówno ochrona środowiska, jak i ekonomika. Dlatego z dwóch zasadniczych powodów wprowadzono efektywne silniki i alternatywne układy napędowe. Po pierwsze wkrótce zapewne nie pojawi się jedno źródło energii, będące w stanie rozwiązać wszelkie problemy dotyczące zmian klimatu. I po drugie, ponieważ różne segmenty branży transportowej wymagają odmiennych rozwiązań, w przewidywalnej przyszłości nadal równolegle będzie istnieć kilka rodzajów układów napędowych.
W premierowych FH występują silniki wysokoprężne zgodne z wieloma normami emisji. Wprowadzając odmienne konfiguracje układu napędowego i podwozia, auto da się zatem dopasować do licznych zadań i umożliwić istotną redukcję zużycia paliwa oraz emisji CO2. Zachodzi to m.in. w przypadku nowego, efektywnego silnika wysokoprężnego Euro 6 należącego do pakietu I-Save. Takie dostępne na wybranych rynkach i dedykowane do wykonywania przewozu na dalekich trasach FH z I-Save zgodne z Euro 6 łączy nowy silnik D13TC z pakietem funkcji i może zapewnić oszczędność paliwa nawet o 7%. Dane dotyczące poprawy ekonomiki paliwowej oblicza się, porównując koszty oleju napędowego i AdBlue w przypadku silnika D13TC Euro 6 Step D z pakietem dla transportu długodystansowego (I-Save) z kosztami w przypadku silnika D13 eSCR Euro 6 Step D bez takiego pakietu. Rzeczywiste zużycie paliwa może się oczywiście różnić w zależności od wielu czynników, takich jak doświadczenie kierowcy, korzystanie z tempomatu, dane techniczne auta, zabrany ładunek, faktyczna topografia, konserwacja pojazdu i warunki pogodowe. Poza tym wprowadzono ulepszenia dla wykonań Euro 3 i 5 z funkcjami takimi jak Volvo Torque Assist.

REKLAMA

W wybranych krajach FH i FM są także dostępne z zasilanym gazem silnikiem LNG zgodnym z normą Euro 6 Step D. Oferuje on oszczędność paliwa i osiągi na poziomie porównywalnym z analogicznymi wariantami z jednostkami wysokoprężnymi, ale przy znacznie mniejszym wpływie na klimat. Silnik gazowy może być zasilany dowolnym biogazem, co obniża emisję CO2 nawet o 100%, lub gazem ziemnym, w porównaniu z tradycyjnymi odpowiednikami przekładającym się na emisję CO2 niższą nawet o 20%. Rzutuje to wprost na emisję substancji szkodliwych w trakcie użytkowania taboru, określaną mianem emisji „od zbiornika do koła”.
Do tego nowe FH otrzymuje skrzynię biegów I-Shift Dual Clutch, umożliwiającą zmianę biegów bez przerw w dostarczaniu napędu. Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem jest szczególnie korzystna przy wymagających operacjach, takich jak transport płynnych ładunków, gdyż minimalizuje poruszenia ładunku podczas zmian biegów. Warto wskazać, że koncern proponuje system zmiany biegów I-Shift/I-Shift Dual Clutch z pakietami oprogramowania do różnych obszarów zastosowania.
W premierowym FH zoptymalizowano też inne osiągi istotne dla klientów. Uzyskano to dzięki możliwości zwiększonego obciążania przedniej osi oraz poprawie kątów skrętu osi wleczonej i pchanej, co wpływa na ograniczenie zużycia opon i poprawia zwrotność. Poza tym są dostępne wersje z podnośnikiem osi tandem, pozwalającym odłączyć i podnieść tylną oś, w ten sposób ograniczając zużycie paliwa, jeśli ciężarówka jedzie bez ładunku.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA