REKLAMA

Volvo Trucks wprowadza na rynek nową generację ciężarówek o wysokiej ładowności zaprojektowanych z myślą o kierowcy Cz.8

Pod koniec lutego Volvo Trucks oficjalnie zaprezentowało od razu cztery nowe serie ciężarówek, wszystkie klasy tonażowej ciężkiej. Są to odnowione FH i FH16 oraz mocno zmodyfikowane FM i FMX, na które przypada około dwóch trzecich dostaw.

Ponieważ także wzrost efektywności stanowi dzisiaj jeden z kluczowych czynników rozpatrywanych przy zakupie taboru, korzystając z różnych konfiguracji układu napędowego i podwozia, nowe FM i FMX dadzą się dopasować do szerokiej gamy zastosowań i zapewniają znaczne oszczędności paliwa. Do napędu służą silniki wysokoprężne zgodne z różnymi normami emisji. Co więcej, na wybranych rynkach FM jest dostępny z zasilanym gazem silnikiem LNG zgodnym z normą Euro 6, Step D. Oferuje on oszczędność paliwa i osiągi na poziomie porównywalnym z analogicznymi typami Volvo z jednostkami wysokoprężnymi, ale przy znacznie mniejszym wpływie na klimat. Silnik gazowy może być zasilany dowolnym biogazem, co obniża emisję CO2 nawet o 100%, lub gazem ziemnym. Wówczas emisja CO2 spada nawet o 20% w porównaniu z tradycyjnymi wysokoprężnymi odpowiednikami Volvo. Powyższe wprost przekłada się na zredukowaną emisję substancji szkodliwych w trakcie użytkowania taboru, określaną mianem emisji „od zbiornika do koła”. Poza tym w FM dochodzi system zmiany biegów oparty na zautomatyzowanej przekładni I-Shift z pakietami oprogramowania dla różnych obszarów – aplikacji, a w FMX skrzynie I-Shift i I-Shift z biegami pełzającymi i też pakietami oprogramowania dla odmiennych sfer zastosowania.
Z innych zmian warto wskazać, że w FM i FMX w przypadku odmian ze skrętną osią wleczoną lub pchaną większe kąty skrętu kół tych osi przekładają się na poprawioną zwrotność samochodów. Powyższe okazuje się wyjątkowo przydatne, gdy trzeba manewrować w intensywnym ruchu miejskim czy zawracać na ograniczonej przestrzeni. Przy tym sam typoszereg FMX może mieć montowany najcięższy dodatek w całej obecnej ofercie podwozi firmy — oś zespoloną – tandemową o nośności podniesionej do aż 38000 kg. Wskutek tego dopuszczalna masa całkowita zestawu może wynosić nawet 150000 kg, co wydatnie zwiększa ładowność i w rezultacie produktywność. Ponadto w FMX zwiększono kąty skrętu, co oznacza lepszą zwrotność i mniejsze zużycie opon, a przednie zawieszenie pneumatyczne poddano modernizacji. W efekcie nacisk na przednią oś może wynosić do 10000 kg lub w przypadku podwójnej przedniej osi do 20000 kg. Ogół tych ulepszeń skutkuje większą wydajnością i redukcją kosztów w transporcie budowlanym, z kolei zwiększona ładowność i nośność osi – do 20000 kg dla podwójnej osi przedniej i do 38000 kg dla nowej osi zespolonej – tandemowej powoduje, że FMX sprosta teraz jeszcze trudniejszym warunkom i bardziej wymagającym zadaniom.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA