[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
  • auto motor i sport

  • Ciężarówki i Autobusy

  • Transport wojskowy

  • Volvo cywilne zmilitaryzowane o różnym stopniu militaryzacji ciężkie ciągniki siodłowo-balastowe przeznaczone do przerzutu wielotonowych ładunków – wielotonowej techniki bojowej oferuje od lat. Pochodziły one m.in. z rodzin – generacji F89, F12/F16 oraz FH.Cz.2

PODZIEL SIĘ


Volvo cywilne zmilitaryzowane o różnym stopniu militaryzacji ciężkie ciągniki siodłowo-balastowe przeznaczone do przerzutu wielotonowych ładunków – wielotonowej techniki bojowej oferuje od lat. Pochodziły one m.in. z rodzin – generacji F89, F12/F16 oraz FH.Cz.2

Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad jednym z najbardziej znanych takich wariantów jest ten powstały w liczbie 52 sztuk dla Izraela i oznaczony jako FH16 520 6x6. Był on wyjątkowy z kilku zasadniczych powodów. Po pierwsze zmontowała go nieistniejąca dzisiaj filia wytwórcza koncernu zlokalizowana w szkockim Irvine. Po drugie cechowały go – poza 16-litrowym, 520-konnym konnym silnikiem i kabiną długą z podwyższonym dachem – układ napędowy 6x6 z pochodzącymi z ZF kluczowymi komponentami – modułem sprzęgła hydrokinetycznego WSK440 i 16-biegowej, mechanicznej skrzyni przekładniowej 16S221.

Do napędu służy 16,1-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy silnik z linii D16 w nastawach o mocy maksymalnej do 551 kW/750 KM i maksymalnym momencie obrotowym do 3550 Nm – w tym najmocniejszym nastawie jest to najsilniejsza europejska seryjna jednostka, jaka trafia do ciężarówki. Silnik ten wyposażono w turbosprężarkę i chłodnicę międzystopniową oraz w górne wałki rozrządu i cztery zawory na cylinder. Zaopatrzono go też w opatentowane przez Volvo hamulce silnikowe - VEB i VEB+ - o maksymalnych mocach hamowania od 375 kW/510 KM do 425 kW/578 KM. Właściwe wykorzystanie tych hamulców przyczynia się do wydatnego zmniejszenia używania hamulców zasadniczych.

Od silnika napęd przenosi – uznana za jedną z najlepszych na rynku – 12-biegowa, zautomatyzowana skrzynia przekładniowa Volvo I-Shift, ze specjalnym oprogramowaniem (programem) do transportu ciężkiego (heavy duty) i tzw. niskimi biegami pełzającymi Ultra Low Crawler (ULC) – jednym lub dwoma biegami pełzającymi oraz dodatkowymi biegami wstecznymi, co okazuje sie pomocne w trakcie ruszania w terenie górzystym bądź na nieutwardzonej drodze. Dzięki niskiemu przełożeniu, nawet 32:1 (i 37:1 w przypadku biegu wstecznego), I-Shift z biegami pełzającymi umożliwia jazdę z wyjątkowo małą prędkością – 0,5-2 km/h. Takie rozwiązanie znacznie zwiększa zdolność pokonywania wzniesień i ogranicza obciążenie sprzęgła – nawet o 75%. Innymi opcjami są:

REKLAMA

I-Shift Dual Clutch – zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa, z możliwością preselekcji biegu w czasie, gdy włączono inny bieg. Gdy jedno ze sprzęgieł pozostaje tu włączone, drugie jest rozłączone. Odpowiednio zaprojektowane dwa wałki wejściowe, zestawy przekładni zębatych i mechanizmy wybierania pozwalają na wybór dwóch biegów jednocześnie. W rezultacie zmiana biegu następuje w ułamku sekundy – bez przerywania transferu napędu, co przekłada się na płynne, dynamiczne przyspieszenie, przydatne w trakcie pokonywania śliskich nawierzchni czy trudniejszego terenu. Przy czym przekładnia ta występuje w połączeniu ze słabszymi silnikami D13K o mocach maksymalnych 460, 500 i 540 KM;

Powertronic – w pełni automatyczna skrzynia ze sprzęgłem hydrokinetycznym i chłodnicą oleju, zmieniająca biegi bez utraty przekazywania napędu;

mechaniczna skrzynia 14-biegowa z serwomechanizmem pozwalającym na znaczną redukcję siły niezbędnej do zmiany przełożenia.

Oś przednia ma zawieszenie mechaniczne i nośność 8500-9000 kg, osie tylne – pierwsza pchana i z kołami sterowanymi w tym samym kierunku co koła przedniej osi kierowanej oraz dwie tylne napędzane – mają pełne zawieszenie powietrzne i sumaryczną nośność 34000 kg (8000+2x13000 kg, ale z tyłu istnieje teoretyczna możliwość zastosowania wzmocnionego mostu tandemowego RT3210HV o maksymalnej nośności 32000 kg). Mosty napędowe są wzmocnione, dwustopniowe, z blokadami mechanizmów różnicowych i bliźniaczym ogumieniem. Dla uzyskania konfiguracji 8x6 istnieje możliwość zamówienia hydraulicznie napędzanej osi przedniej, ale przy zestawach o mniejszej dopuszczalnej masie całkowitej. Ramę podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym tworzą wzmocnione podłużnice i poprzeczki. Kabina jest długa z dachem podwyższonym Globetrotter (L2H2), z dwoma wygodnymi leżankami i może zostać zastąpiona przez jeszcze bardziej obszerną kabinę, o większej przestrzeni życiowej Globetrotter (L2H3), z najwyższym dachem. W elektronicznie sterowanym układzie hamulcowym zastosowano jedynie hamulce tarczowe. Na liście systemów odpowiedzialnych za podniesienie bezpieczeństwa znalazły się też:

adaptacyjny tempomat i ostrzeżenie przed kolizją z hamulcem bezpieczeństwa;

asystent utrzymania pasa ruchu;

wsparcie dla alertów kierowcy;

wsparcie zmiany pasa ruchu;

światło hamowania awaryjnego;

elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy – ESP.

Poza tym osprzęt znajduje się za kabiną, gdzie umieszczono również potężny, 850-litrowy zbiornik paliwa. Za kabiną mogą być także zamocowane liczne pozycje odpowiadające na specyficzne wymogi konkretnego klienta, takie jak skrzynki narzędziowe czy zespół wciągarek. Do tego nacisk na specjalne, 3,5-calowe siodło Georg Fischer HD może dochodzić do 23000 kg. Firma podaje, iż cała zabudowa została wykonana we własnym zakresie, w zakładach Volvo Trucks, w celu przestrzegania wysokich koncernowych rygorystycznych standardów jakości.

Z innych oferowanych opcji warto natomiast wymienić m.in. instalowane z przodu – wzmocnione hak zaczepowy i płytę montażową, stalową osłonę spodu silnika przydatną przy wjeździe w teren, boczne – narożne dolne stalowe partie zderzaków o grubości 3 mm, zderzaki Heavy Duty przydatne podczas trudnych misji w trudnych warunkach, zderzaki X-High do których można dodać przedni stopień, elastyczny w trzech kierunkach i bardzo wytrzymały, oraz wydłużenie ramy o maksymalnie 400 mm, dla zamocowania wciągarki czy innego wymaganego osprzętu.

Dopuszczalna masa całkowita zestawu tworzonego przez ciężki ciągnik siodłowo-balastowy Volvo FH16 HET bazowo może dochodzić do 130000 kg, ale po modyfikacjach może wzrosnąć przez 250000 do nawet 290000-325000 kg (HH). Podmiot podaje, iż na takie pojazdy w siłach zbrojnych, głównie europejskich (ale nie tylko) istnieje rosnące zapotrzebowanie. Warianty te stanowią bowiem doskonałą eksploatacyjno-ekonomiczną (kosztową) alternatywę wobec uterenowionych/terenowych ciągników w układach napędowych 6x6 i 8x8, w Europie wykorzystywanych do przerzutu sprzętu po drogach dobrej jakości pomiędzy jednostkami czy pomiędzy jednostkami i poligonami. Co więcej, w przypadku konfiguracji FH16 HH HET i zastosowania do przewozu ładunku specjalnych, wieloosiowych modułów transportowych, jeden ciągnik może tworzyć zestaw zabierający jednocześnie dwa czołgi ważące po 70000 kg każdy. Dopuszczalna masa całkowita zestawu będzie wówczas dochodziła do 200000 kg

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA