Volvo przedstawia przygotowaną w Brazylii koncepcyjną ciężarówkę Efficiency do transportu zboża i innych materiałów sypkich Cz.1

Volvo zaprezentowało zaawansowany samochód koncepcyjny z szeregiem nowych technologii. Przeznaczony do transportu zboża pojazd, oznaczony jako Efficiency Concept Truck FH 6×4, stanowi wyjątkowy przykład, gdyż opracowany przez brazylijską i światową inżynierię marki wraz ze strategicznymi partnerami – Randon, Hyva i Continental, którzy wnieśli nowe i kreatywne rozwiązania w zabudowach, osprzęcie, układzie hydraulicznym i oponach. Generalnie model przyszłości Volvo okazuje się wyjątkowy pod wieloma względami.

Volvo Producent

Ciężarówka będzie testowana w rzeczywistych warunkach, na jazdach „trasą zbożową”, wychodzącą z brazylijskiego Środkowego Zachodu do portów, do których są transportowane zbiory. Volvo wybrało to zastosowanie, ponieważ Brazylia zalicza się jednych z najbardziej konkurencyjnych agrobiznesów na świecie, corocznie bijąc rekordy w produkcji zbóż, z których większość jest przewożona ciężarówkami. Fabrício Todeschini, dyrektor ds. inżynierii pojazdów w Volvo w Brazylii, deklaruje „Volvo to marka nastawiona na innowacyjność. Ta ciężarówka to laboratorium na kołach, w którym będziemy testować technologie, jakie w przyszłości trafią do pojazdów seryjnych. To pierwsza ciężarówka koncepcyjna zbudowana w Brazylii, dla realiów transportu, jakie tutaj mamy”.

REKLAMA

Przełomowe technologie

Wariant koncepcyjny Efficiency zawiera wiele innowacyjnych technologii. Juliane Tosin, kierownik projektu inżynieryjnego Volvo i kierownik tego projektu, wyjaśnia „Zestaw jako całość został zaprojektowany tak, aby zapewnić niższe zużycie oleju napędowego, zwiększyć dostępność i zapewnić większe bezpieczeństwo podczas eksploatacji. Testujemy z naszymi partnerami kilka nowych koncepcji, zarówno na ciągniku, jak i na osprzęcie. Są ulepszenia silnika, aerodynamiki, zarządzania energią i wiele więcej”.

Przede wszystkim bardzo duże są same nowości wizualne, bo kilka zmian w architekturze ciężarówki poprawiało aerodynamikę. Kabina została obniżona, wydłużona w części tylnej – sypialnej o 250 mm i wyposażona w duże deflektory, dwukrotnie większe niż w konwencjonalnym modelu FH. Wydłużenie części sypialnej nawiązuje do przedłużonej kabiny Globetrotter XXL, pochodzącej z Austrii i dostępnej dotąd w Europie, lecz dotychczas w przypadku stosowania krótszych naczep, jak cysterny i wywrotki. Te dodatkowe 250 mm ukryto pod spojlerami, przez co trudno je od razu zauważyć. To tylne wydłużenie spożytkowano do wprowadzenia w środku łóżka szerszego o 250 mm, czyli o szerokości powiększonej do 1000 mm, co oznacza dla kierowcy znacznie więcej miejsca na sen oraz ruch i wygodę. Jednocześnie przód Volvo Efficiency Concept Truck stał się bardziej aerodynamiczny wskutek wysunięcia go o 175 mm. Konkretnie wydłużono do przodu dolny fragment kabiny, dzięki czemu przednia ściana stała się znacznie bardziej pochylona oraz może mieć bardziej zaokrąglone narożniki. W praktyce może to więc oznaczać lepszą aerodynamikę oraz niższe zużycie paliwa. Kolejna ważna zmiana dotyczy rozstawu osi, który w stosunku do typowych brazylijskich ciężarówek 6×4 uległ redukcji do zaledwie 3000 mm. Powyższe przybliża naczepę do kabiny, gwarantując zmniejszony opór powietrza. W związku z tym przeniesiono skrzynkę akumulatorów i zbiornik mocznika. Zamiast lusterek zewnętrznych po bokach kabiny zainstalowano zaś kamery. Pochodzący z nich obraz jest wyświetlany na ekranach wewnętrznych, o szerszym zasięgu niż lustra.

Koncepcyjny egzemplarz FH ma również przednie zawieszenie z lżejszymi o 30 kilogramów resorami, hamulce tarczowe, wydłużone boczne dolne osłony i przedłużenia dolne drzwi oraz aluminiowe kołpaki i obręcze kół – wszystkie te elementy zostały zmienione i wprowadzone w celu poprawy aerodynamiki, zmniejszenia masy oraz wzrostu wydajności.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA