Volvo przedstawia przygotowaną w Brazylii koncepcyjną ciężarówkę Efficiency do transportu zboża i innych materiałów sypkich Cz.2

Volvo zaprezentowało zaawansowany samochód koncepcyjny z szeregiem nowych technologii. Przeznaczony do transportu zboża pojazd, oznaczony jako Efficiency Concept Truck FH 6×4, stanowi wyjątkowy przykład, gdyż opracowany przez brazylijską i światową inżynierię marki wraz ze strategicznymi partnerami – Randon, Hyva i Continental, którzy wnieśli nowe i kreatywne rozwiązania w zabudowach, osprzęcie, układzie hydraulicznym i oponach. Generalnie model przyszłości Volvo okazuje się wyjątkowy pod wieloma względami.

Volvo Producent

W układzie przeniesienia napędu zastosowano znane już rozwiązanie I-Save z podwyższonym momentem obrotowym. Silnik stanowi ewolucją obecnych modeli diesla, z wieloma ulepszeniami. Wykorzystuje technologię I-Save, którą Volvo wdrożyło dotąd w Europie. System obejmuje tłoki o nowej konstrukcji, dzięki czemu spalanie paliwa jest skoncentrowane w środku cylindrów, co pomaga zmniejszyć zużycie. I-Save wyróżnia też wyrafinowany układ turbosprężarki, generujący dodatkowy moment obrotowy, umożliwiając niższą prędkość obrotową silnika przy prędkości przejazdowej na długich dystansach, co okazuje się niezwykle pożądane w zestawach szosowych o wysokiej masie całkowitej. Poza tym w ciężarówce koncepcyjnej Efficiency Volvo wprowadziło nową koncepcję wymiany oleju smarującego na podstawie różnicy ciśnień, a nie grawitacji, jak to się zwykle dzieje, dzięki czemu proces ten stał się szybszy, czystszy i bezpieczniejszy. Ponadto zmniejszono liczbę elementów filtrujących (z trzech do dwóch filtrów) oraz zastosowano nowy olej VDS5, który jest mniej lepki i łatwiej krąży w silniku, szybciej smarując i przyczyniając się do redukcji zużycia paliwa.

REKLAMA

Kolejny element prooszczędnościowy to panel słoneczny. Volvo Efficiency Concept Truck ma bowiemwłasny system wytwarzania energii na pokładzie. Zainstalowano panel fotowoltaiczny do przechwytywania energii słonecznej i superkondensatory, aby w ten sposób zasilać komponenty elektroniczne, odciążać alternator i zapewniać dłuższą żywotność baterii. Inną ciekawą propozycją jest wykorzystanie części wykonanych na drukarce 3D, co usprawnia obsługę posprzedażową i przewiduje trend, który należy stopniowo zaadaptować. Jest to okucie wspornika tylnego błotnika, wydrukowane z aluminium, ale zachowujące cechy oryginalnego komponentu. Fabrício Todeschini podsumowuje „Jesteśmy bardzo dumni, że zbudowaliśmy pierwszą ciężarówkę koncepcyjną w Brazylii. Jest to dowód zaangażowania Volvo na rzecz krajowych przewoźników, zawsze wprowadzających innowacje. Wiele z tych koncepcji w przyszłości pojawi się w naszych seryjnych ciężarówkach, jako najnowocześniejsze rozwiązania sprawdzone już na naszym rynku, jednym z najcięższych na świecie”.

Zestaw od strony pojazdowej uzupełniają dwie specjalne, także koncepcyjne 2-osiowe naczepy wywrotki Randon, połączone za pomocą wózka dolly i również – jak sam ciągnik – silnie ospoilerowane u dołu dla redukcji oporu aerodynamicznego i tym samym obniżki zużycia paliwa.

Należy więc przypuszczać, że oto w Brazylii szwedzki koncern właśnie sprawdza kolejne wydanie FH, zaopatrzone w wydłużoną z przodu i z tyłu kabinę, jaka za jakiś czas – wkrótce – pojawi się na naszym kontynencie, dołączając do DAF-a i jego serii XG oraz XG+. Oczywiście dochodzi tu kwestia uzyskania europejskiej homologacji i rozpoczęcia sprzedaży. Według nieoficjalnych informacji pokaz wykonania skompletowanego dla Europy mógłby się odbyć wczesnym latem przyszłego roku, a publiczna prezentacja miałaby miejsce na wrześniowych targach IAA. Możliwe jest też przyspieszenie tych terminów ze względu na ewentualne działania konkurentów, w tym Scanii.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA