REKLAMA

W Koprzywnicy pokazano specjalny samochód, który wyrusza na tatrzańską wyprawę dookoła świata 2 – Tatra kolem světa 2

W środę 30 października w Tatrzańskim Muzeum Techniki w Koprzywnicy oraz na fabrycznym torze testowym zakładów Tatra pokazano specjalny samochód Tatra TERRN°1 przygotowany na nadchodzącą światową ekspedycję Tatra 2 (TKS2). Prezentację całego projektu odbyła się dla zaproszonych gości oraz przedstawicieli mediów.

Producent

Od kilku miesięcy trwają przygotowania do wyprawy Tatra World 2, która chce nawiązać do znanej trasy Tatra World Tour z przełomu lat 80. i 90. XX wieku. Wygląd samochodu na nadchodzącą wyprawę został zaprezentowany podczas inauguracyjnego spektaklu 30 października w Koprzywnicy w Muzeum Techniki Tatry oraz na torze testowym TATRY TRUCKS. Firma wspiera bowiem tę wyprawę w zakresie marketingu i mediów. Podczas prezentacji dziennikarze oraz goście mogli zobaczyć dwa samochody: historyczny TATRA T 815 GTC, który 30 lat temu podróżował po całym świecie i teraz cieszy się zasłużonym odpoczynkiem w Muzeum Tatry, oraz ekspedycyjny TATRA TERRN°1, który wystartuje za kilka miesięcy.

Pomysł drugiej wyprawy Tatrą dookoła świata – Tatra kolem světa 2 - w ubiegłym roku narodził się w głowach dwóch ludzi – są nimi Marek Havlíček i Petr Holeček z CzechOverland, Andrej Čírtek, rzecznik prasowy TATRA TRUCKS, powiedział „Pierwsza tatrzańska wyprawa po całym świecie stanowi część historii naszej firmy i marki TATRA. Tradycja historyczna jest jednym z filarów marki TATRA, dlatego doceniamy wysiłki obu podróżników, aby podążać za dziedzictwem pierwszej wyprawy. Ponadto wymyślili konkretny projekt i plan jego realizacji, w związku z czym nasza firma zdecydowała się je wesprzeć”.

REKLAMA

W latach 2020-2022 twórcy przedsięwzięcia Tatra Around the World 2 planują pokonać około 270 000 kilometrów i stopniowo odwiedzić prawie 70 krajów. Trasa wyprawy zaliczy się do wyjątkowych, gdyż nikt wcześniej nie zrealizował jej w tej formie. Jednocześnie będzie miała punkty wspólne – będzie się krzyżowała z trasą pierwszej wyprawy. Ta druga ekspedycja rozpocznie się 22 lutego 2020 roku na Rynku Starego Miasta w Pradze i poprowadzi z powrotem do Czech poprzez tereny w Azji Środkowej i Wschodniej, Ameryce Południowej, Środkowej i Północnej oraz na całym kontynencie afrykańskim.

Zbudowane teraz auto ekspedycyjne zostało zaprojektowane i oparte na specjalnym wydaniu wojskowym w celu dostosowania do eksploatacji w ekstremalnych warunkach klimatycznych i terenowych, w tym w wymagających warunkach pustynnych. Co ciekawe, organizatorzy wyprawy kupili je od Dalibora Petra, syna kierowcy z pierwszej wyprawy. Niemniej, w porównaniu do trzyosiowego typy sprzed lat – TATRA T 815 GTC, obecna wyprawa wykorzysta nie 3-osiowe podwozie w układzie napędowym 6x6, a specjalne 2-osiowe w układzie napędowym 4x4. Wynika to głównie z przyczyn ekonomicznych - organizatorzy TKS2 w większości sami finansują projekt. W takich realiach podwozie dwuosiowe okazuje się bardziej korzystne nie tylko pod względem niższych kosztów operacyjnych, ale także różnych opłat drogowych i transportowych.

Wyprawa wykorzysta teraz model wyposażony w chłodzony powietrzem 8-cylindrowy, widlasty własny silnik Tatry, będący w stanie rozpędzić ważący 16 ton pojazd do prędkości 125 km/h. Przy tym masa własna oryginalnej aluminiowej zabudowy mieszkalnej wynosi tylko 1380 kg. Petr Holeček dodaje „Przeprojektowaliśmy silnik, zmniejszając emisję o 37 procent i jednocześnie zwiększając moc o 12 procent, dzięki częściowej konwersji na wodór. Dlatego stworzyliśmy pierwszą hybrydową Tatrę, która podczas podróży będzie miała znacznie niższy ślad węglowy”.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA